Regels: van de tee

'Eén!' Het is de bekende opmerking van je flightgenoten als je bal bij een proefswing van de tee rolt. Maar telt die slag echt of mag je gewoon 'gratis' een nieuwe poging wagen?
@media (max-width: 679px){#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-633cbe8629ffa img{#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-633cbe8629ffa img{#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-633cbe8629ffa img{#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-633cbe8629ffa img{#fig-633cbe8629ffa img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Regels: van de tee

Mag je tijdens een afslag buiten de teemarkers staan?
Zolang een deel van de bal binnen de markers ligt, mag je bij de aflag staan waar je wilt (Regel 6.2b). Maar je mag maximaal twee stoklengten naar achteren (wat handig kan zijn als je tussen clubs in zit) en je mag de markers natuurlijk niet verplaatsen.

Als tijdens een swing een windvlaag de bal van de tee blaast en je hem hierdoor mist, telt de slag dan, of mag je het gewoon opnieuw proberen?
Volgens de definitie is een slag de voorwaartse beweging van de club met de intentie om de bal te slaan. Als een speler zijn downswing is begonnen en probeert de bal te raken, dan telt dit dus als slag. Ook als de wind de bal wegblaast. Je mag de bal vervolgens spelen zoals hij ligt of opnieuw opteeën als de bal nog op de teebox ligt. Als er geen intentie was om de bal te slaan, dan telt het niet als slag – zelfs niet als je de bal raakt (zoals Zach Johnson nog wel eens overkomt omdat hij zijn oefenswing zo dicht bij de bal maakt).

Wat gebeurt er als je per ongeluk je bal beweegt in de bunker? Mag ik 'm zonder straf terugplaatsen?
Zo simpel is het niet. Waardoor is de bal bewogen? Als dat is gebeurd tijdens het zoeken of onder toepassing van Regel 9.4b, uitzondering 4 (zoals het markeren van de bal of tijdens het uitzoeken of je relief mag nemen), dan krijg je geen straf en moet je hem terugplaatsen op de originele plek. In elke andere situatie – zoals het verwijderen van een los natuurlijk voorwerp of het maken van een oefenswing – moet je de bal terugplaatsen met een strafslag.

Laatste nieuws