Mizuno ST-Max 230-metal woods: op jacht naar stabiliteit

Bij de nieuwe driver, fairway woods en hybrides van de ST-Max-lijn zijn de designers van Mizuno op zoek gegaan naar maximale stabiliteit en vergevingsgezindheid. Dat is goed nieuws voor clubgolfers.

Mizuno ST-Max 230-metal woods: op jacht naar stabiliteit

Bij de ST-230-lijn, die vorig voorjaar op de markt kwam, lag de nadruk op minder spin en maximale balsnelheid. Belangrijke eigenschappen voor een driver en Mizuno wilde hier dan ook niet op inleveren. Maar qua vergevingsgezindheid was er nog terrein te winnen en die stap maakt de nieuwe ST-Max 230.

'Alles in de ST Max is ontworpen om een rechte balvlucht te genereren, met minimaal verlies als je de bal naast de sweetspot raakt', zegt Chris Voshall, hoofd clubdesign bij Mizuno. 'Tijdens het testen kregen we regelmatig te horen dat het wel leek alsof de clubhoofden op rails liepen.'

De ST-Max 230-driver heeft een groter profiel dan zijn voorgangers. Samen met een gewicht van 54 gram achterin het clubhoofd (dat was 35 gram) resulteert dit in de meest stabiele driver die Mizuno ooit maakte. Waar je de bal ook op het clubblad raakt, het resultaat blijft volgens de makers recht en voorspelbaar.

Om die vergevingsgezindheid niet ten koste te laten gaan van de lengte, is het clubblad gemaakt van sterker titanium, zodat er meer mogelijkheden waren bij het ontwerpen van verschillende diktes. Hierdoor blijft de balsnelheid beter op peil als de sweetspot wordt gemist. Achter het clubblad zit een grotere Cortech Chamber: een zwaar gewicht dat in elastomeer is geplaatst om de stress op het clubblad te verminderen en dat tevens fungeert als extra energiebron.

Door de extra stabiliteit van het clubhoofd kon er een langere shaft worden gebruikt (45 ¾ inch), wat op zijn beurt zorgt voor meer clubhoofdsnelheid – en uiteindelijk dus lengte.

De ST-Max 230-fairway woods (boven) en hybrides (onder) hebben ook een groter, platter profiel gekregen en maken gebruik van dezelfde technologieën als de driver om de stabiliteit en balsnelheid te optimaliseren. Het gevolg is ook hier een hoge, rechte en voorspelbare balvlucht. Daarnaast zorgt een rondere leading-edge voor een beter contact met de grond, wat de clubs speelbaar maakt van zowel de tee als het gras.

De driver, woods en hybrides zijn allemaal uitgerust met een aanpasbare hosel waarmee de loft tot vier graden kan worden veranderd om de balvlucht te beïnvloeden.

Prijs: € 549 (driver), € 349 (fairway wood), € 319 (hybride)