Koopgids: welke driver heb ik nodig? (1)

Wanneer ben je toe aan een nieuwe driver? En wat voor model moet je vervolgens in de tas stoppen: vergevingsgezind, weinig spin of draw? In dit eerste deel de drivers die gaan voor pure lengte.

Koopgids: welke driver heb ik nodig?

Is het nodig?
Als je tevreden bent met die twintig jaar oude driver moet je er natuurlijk lekker mee blijven spelen, maar besef wel dat je er afstand en – misschien nog wel belangrijker – accuratesse mee inlevert. En dat zie je uiteindelijk terug op je scorekaart. Is je driver vijf of zes jaar oud, dan valt er wat te winnen met een nieuw exemplaar. Maar waar moet je bij je aankoop op letten?

Lengte is belangrijk bij een driver, maar als je er geen fairway mee vindt, heb je weinig aan die extra meters. Gelukkig maken producenten tegenwoordig meerdere modellen van een driver (meestal vergevingsgezind, low spin en draw), zodat je in een fittingsessie de ideale balans kunt vinden tussen ver slaan en het korte gras vinden. Want als je veel geld uitgeeft, moet je wel zeker weten dat het aan de juiste driver is. Of dit een TaylorMade, Ping, Titleist, Callaway, Mizuno, Srixon, Cobra of Wilson wordt, maakt niet uit, maar laat je fitten!

Ik wil meer afstand
Drivers met meer gewicht voor in het clubhoofd bestaan al sinds TaylorMade in 2013 de SLDR introduceerde. Deze driver bood golfers extra balsnelheid en minder spin, wat bij een bovengemiddelde swingsnelheid resulteert in meer afstand. Tegenwoordig worden ze vaak lage spin-drivers genoemd. Ze passen het best bij spelers die hard slaan en/of veel spin genereren. Omdat er extra gewicht vlak achter het clubblad zit, zijn ze iets minder vergevingsgezind.

Volgens Ping biedt de meer vergevingsgezinde G430 MAX bijna 11 procent meer stabiliteit (MOI) dan de low spin G430 LST. Ofwel: spelers die kiezen voor een lage spin-driver moeten de bal redelijk op de sweetspot kunnen raken. Pas op voor louche fitters die je naar deze modellen lokken omdat ze op een launch monitor meer balsnelheid en afstand laten zien, zonder dat ze waarschuwen voor de vergevingsgezindheid die je inlevert.

Cobra Aerojet LS
Prijs: € 579
Loft: 9º/10,5º
Met een 13 gram wegende brug achter het clubblad (de PWRBridge) en 15 gram verplaatsbaar gewicht in de zool, heeft de LS heel veel gewicht voor in het clubhoofd, wat een droom is voor long hitters. Dit jaar heeft Cobra geen machinaal gefreesd clubblad, maar een flexibel exemplaar met verschillende diktes voor veel balsnelheid.

TaylorMade Stealth 2 Plus
Prijs: € 669
Loft: 8º/9º/10,5º
De originele Stealth Plus genereerde veel balsnelheid, omdat het clubblad – gemaakt van op elkaar geplakte laagjes koolstofvezel – veel energie op de bal wist over te brengen. Maar het was niet de meest vergevingsgezinde driver. Deze kritiek is aangepakt met een nieuwe zool en een ring achter in het clubhoofd – beide van lichtgewicht koolstoffiber.

Ping G430 LST
Prijs: € 685
Loft: 9º/10,5º
Zijn voorganger, de G425, was goed voor meer dan 70 overwinningen op de tour, en dus waren de verwachtingen bij het nieuwe model hooggespannen. De LST heeft een kleiner clubhoofd (440 cc) en voor het eerst een kroon van koolstoffiber om inefficiënt gewicht kwijt te raken. Een verplaatsbaar zoolgewicht van 22 gram beïnvloedt de balvlucht.

Callaway Paradym Triple Diamond
Prijs: € 649
Loft: 8º/9º/10,5º
Voor 2023 heeft Callaway de merknaam LS (Low Spin) laten vallen. Dus als je op zoek bent naar een Callaway-driver die weinig spint, kom je uit bij hetzelfde model dat Joh Rahm en zijn collega's bij de eerste testen zo'n 2-3 mph extra balsnelheid opleverde. Ook slaat de Triple Diamond rechter dan zijn voorganger, de Roque ST.

Srixon ZX7 MKII
Prijs: € 599
Loft: 9,5º/10,5º
Dankzij twee flexibele zones hebben drivers van Srixon de reputatie dat ze snel en lang zijn. Volgens de producent is het flexibele deel van het clubblad 10 procent groter geworden. Dit zorgt samen met het nieuwe roosterwerk op de kroon in 2,5 mph meer balsnelheid. Je kunt een lagere balvlucht verwachten, met een fade bias.

Titleist TSR3
Prijs: € 649
Loft: 8º/9º/10º/11º
De TSR kwam pas eind vorig jaar op de markt, maar met alle nieuwe modellen die er sinds die tijd zijn geïntroduceerd, voelt hij eigenlijk al een beetje oud. De TSR3 is een echte 'players driver', ontworpen voor golfers die meestal de sweetspot weten te vinden en de bal niet overal op het clubblad raken.