'We werden uitgelachen'

Een kwart eeuw geleden begon het Deense familiebedrijf Ecco met het maken van golfschoenen. De eerste stapjes waren voorzichtig, maar dat veranderde toen Fred Couples in de Masters van 2010 de hybride revolutie inluidde. We spraken met Michael Waack, hoofd van Ecco Golf.

'We werden uitgelachen'

'Zoals bij veel radicale ideeën, werd de hybride golfschoen eerst bespot. We werden uitgelachen dat we dachten dat een schoen zowel in de baan als op straat zou worden gedragen. En ze lachten nog harder toen ik zei dat dit concept een wereldwijd succes zou worden. De presentatie op de wereldwijde salesconferentie, slechts een paar maanden voor de Masters, was geen succes. Ze verklaarden ons voor gek. Volgens de markt was het onmogelijk om golfschoenen zonder spikes te verkopen. En waarom zou iemand golfschoenen kopen die op sneakers leken? Maar wij waren degene die konden beslissen en ik koos ervoor om door te gaan met de hybride.'

Michael Waack: 'Mensen ruilden Street-schoen alsof het limited edition Air Jordans waren.'

'Geen enkele marketingcampagne had gekund wat Freddie voor elkaar kreeg op de Masters van 2010. Fred Couples is de coolste, meest relaxte professionele golfer die er is. Hij loopt zonder sokken over de beroemdste banen ter wereld, alsof hij zich nergens druk over maakt. Iedereen wil dat. We hadden ons geen betere ambassadeur kunnen wensen. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik terugdenk aan die eerste ronde, waarin hij op een paar Ecco Golf Street-schoenen een 66 maakte en aan de leiding ging. Mensen vroegen zich af of het tennisschoenen waren. Het was de ideale lancering. Daarna ging het zo verschrikkelijk snel. In één keer veranderde de wereld van de golfschoenen. Er zijn andere revoluties in golf geweest, zoals metalwoods en meerlaagse ballen, en dit was onze revolutie: een hybride golfschoen zonder spikes.'

Na de 66 van Fred Couples in The Masters van 2010 belde de hele wereld voor zijn Golf Street schoenen.

'De publiciteit die Freddie in die vier dagen genereerde was 55 miljoen dollar waard. Op vrijdagavond werd ik gebeld door mijn baas bij Ecco, die vroeg of ik de Masters zat te kijken. “Natuurlijk”, zei ik. Hij zei: “Michael, als maandag om acht uur de deuren bij Ecco weer opengaan, zal alles anders zijn. We wisten op dat moment dat de oude tradities zouden veranderen. Die maandag was onze telefooncentrale volledig overbelast. De hele wereld belde en vroeg om de Street-schoenen. 'Fred Couples' en 'Ecco' stonden bij Google wereldwijd op de 11de plaats in de zoekmachines. De vraag was gigantisch en tot drie jaar na het Major waren onze hybride schoenen uitverkocht. Op eBay werden Golf Street-schoenen voor $ 500 aangeboden, vier keer de normale prijs – mensen ruilden ze alsof het limited edition Air Jordans waren.'

'De Golf Street heeft een heel nieuw segment in de golfschoenenmarkt gecreëerd.'

'De Golf Street heeft een heel nieuw segment in de golfschoenenmarkt gecreëerd. We hebben de afgelopen elf jaar miljoenen hybride schoenen verkocht en elk merk heeft nu zijn eigen spikeloze modellen. In 2010 was maar een klein deel van de wereldwijd verkochte golfschoenen hybride, nu is dat rond de zeventig procent. De Golf Street is nog steeds mijn favoriet. Ik heb drie of vier jaar lang niets anders gedragen. Sterker nog, ik heb de afgelopen elf jaar alleen maar schoenen van Ecco Golf gedragen. Zelfs bij formele gelegenheden, als ik er wat netter uit moet zien, draag ik een paar witte hybrides. Bij een traditionele golfschoen gaat het alleen om de prestaties, maar met een hybride kun je ook een statement maken. Je kunt ze dragen bij alles wat je doet. Freddie heeft een monster gecreëerd en het loopt nog steeds rond – in de baan en op de straat.'

Ecco Golf

Equipment
  • Ecco Golf