Getest: Ping G425 driver

Met de G425 heeft Ping zijn stabielste driver ooit gemaakt, vooral dankzij een gewicht achterin het clubhoofd, dat ook kan worden gebruik om de balvlucht te beïnvloeden.
Ping G425 drivers

Ping is natuurlijk ook de snelheid niet vergeten. Een zeer dun gesmeed clubblad zorgt voor veel balsnelheid, terwijl verbeterde aerodynamica de clubhoofdsnelheid moet verhogen. Maar wat heb je aan verre drives als je ze alle kant op slaat? Daarom ligt de nadruk bij de G425-lijn op vergevingsgezindheid.

Net als bij de vorige versies komen er drie modellen van de G425 op de markt. De Max is het stabielst, de LST (Low Spin Technology) genereert de laagste spin en de SFT (Straight Flight Technology) promoot een draw.

De G425 is de meest stabiele driver die Ping ooit maakte.

De Max doet zijn naam eer aan met een moment of inertia (de kracht die nodig is om een object te laten kantelen) van tegen de 10.000. Ofwel: als je de bal op de hiel of de teen raakt, zal het clubblad minder snel open of dicht draaien, wat dus een rechtere balvlucht tot gevolg heeft. In de draw-instelling (gewicht in de hiel) is de stabiliteit 20 procent toegenomen in vergelijking met zijn voorganger, terwijl de fade- en neutrale positie respectievelijk 16 en 7 procent meer MOI bieden.

Met een aanpasbare hosel en een verplaatsbaar gewicht kun je de balvlucht optimaliseren.

Het peervormige clubhoofd van de LST is met 445 cc wat kleiner. Het reduceert spin ongeveer 200 omwentelingen per minuut meer dan de G410 en 500-700 rpm in vergelijking met de Max. Ook dit model is uitgerust met een verplaatsbaar gewicht van wolfraam, maar omdat dit 17 gram weegt (tegen 26 gram bij de Max), is de beïnvloeding van de balvlucht iets bescheidener.

Eindigen jouw drives veelal rechts van de fairway, dan zal de SFT de beste match zijn. Het vaste 23-grams gewicht in de hiel genereert 20 meter meer draw dan de Max. De acht instellingen van de aanpasbare hosel helpen (bij alledrie de drivers) om de balvlucht verder te finetunen.

De Max is het meest vergevingsgezind, de LST genereert weinig spin en de SFT stimuleert een draw.

Alle modellen hebben een clubblad van hard T9S+ staal dat door een speciaal smeedproces flexibeler kon worden gemaakt en dus meer balsnelheid genereert.

Het interne Dragonfly design van de kroon bespaart gewicht, dat elders in het clubhoofd gebruikt wordt om de van Ping bekende vergevingsgezindheid te bieden. De ribbels (Turbulators) zorgen voor de noodzakelijke stijfheid van het clubhoofd, ze verminderen de luchtweerstand en helpen bij het oplijnen.

Door een speciaal smeedproces is het clubblad zeer flexibel, wat resulteert in veel balsnelheid.

De standaard Ping Alta CB Slate shaft heeft een contragewicht van 8 gram in de grip om bij impact meer momentum te krijgen en de vergevingsgezindheid te maximaliseren. Je kunt ook kiezen voor de Teinsei AV Orange (mid/hoge balvlucht) of Rogue White (mid/lage balvlucht).

De Arccos Caddie-smart grips verzamelen data over al je slagen.

Alle clubs zijn standaard uitgerust met Arccos Caddie-smart grips, waarbij sensoren data verzamelen van elke slag, die je met de Arccos Caddie-app kunt analyseren.

Prijs: € 499

www.pingg425.com

Golfers Magazine zegt: 'Als er één club is die voor zowel professionals als amateurs geschikt is, dan is het de driver. En dat geldt in het bijzonder voor de altijd extreem vergevingsgezinde exemplaren van Ping.'

'Met de G425 heeft het familiebedrijf de lat weer hoger gelegd, nog nooit maakten ze een driver die zó stabiel was. Dat merk je vooral als je de sweetspot mist: laag op de hiel of hoog op de teen, deze driver heeft er geen boodschap aan en doet er werkelijk alles aan om de bal op lijn te houden. Als je dit seizoen van de tee meer fairways wilt vinden, dan is de G425 een absolute must voor op je testlijst.'

'Op het eerste gezicht slaat hij niet veel verder dan zijn voorganger, maar de balsnelheid en smash factor (de energieoverdracht van het clubblad op de bal) zijn over het hele clubblad geweldig consistent, wat resulteert in solide drives... keer op keer op keer.'

'De zoolsleuf is korter dan bij de G410, maar omdat het verplaatsbare gewicht zwaarder is, werkt de (heerlijk eenvoudige) technologie nog effectiever. Voeg hier de aanpasbare hosel en de verschillende eigenschappen van de clubhoofden en high-end shafts aan toe, en het is het slechts een kwestie van goed fitten om de balvlucht te krijgen die jij voor ogen hebt.'

Laatste nieuws