Fitness Vrijdag: Core (deel 3)

Elke editie van Golfers Magazine geeft fitnessspecialiste Liesbeth Pauwels golfgerelateerde fitness- en yogatips. Elke vrijdag delen we er hier eentje met je. Deze week: Planken
@media (max-width: 679px){#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6566c710ca4c2 img{#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6566c710ca4c2 img{#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6566c710ca4c2 img{#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6566c710ca4c2 img{#fig-6566c710ca4c2 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}fitness

Er is iets tegenstrijdigs aan de hand met je buikspieren. Ze zijn er niet om te bewegen, maar juist vooral om beweging te kunnen weerstaan. Met sterke buikspieren zorg je ervoor dat je bovenlichaam beter op zijn plaats blijft.

Veel mensen weten niet hoe ze hun core goed kunnen trainen. Dat is jammer want het is zo belangrijk. Het goede nieuws: iedereen heeft buikspieren, ook al zie je ze niet bij iedereen even goed. De een heeft een wasbordje, de ander heeft de spieren goed geïsoleerd en verstopt... Maar voor iedereen geldt: train ze en je zult er veel plezier van hebben, en – misschien wel het grootste voordeel – je zult veel minder last van je rug hebben.

Dit is een oefening die veel mensen doen. Aan de ene kant heel goed, maar er zit iets geks in. Mensen denken hun core sterk te maken door tien minuten te planken, zoals je dit noemt. Maar waar je je core echt sterker mee maakt is door te variëren met de plankhouding. Doe vijf seconden de eerste houding (1), doe daarna vijf seconden een variant waarbij je op een arm leunt en met je andere arm je schouder aantikt (2), doe daarna de plank op je ellebogen (3), en doe als laatste de zijwaartse plank (4). Stop niet tussendoor maar laat de varianten gecontroleerd op elkaar aansluiten. Verbeeld je maar dat er een porseleinen servies op je rug staat dat je niet wil laten vallen. Hoe meer controle, hoe sterker je core!

Ook werken aan je fysieke golfdoorbraak? Of je nu een gevorderde golfer bent, heel sportief, niet zo, of een beginner; iedereen heeft baat bij een goede en gezonde manier van bewegen, dat is de vaste overtuiging van Liesbeth Pauwels. Meer informatie vind je op lpgolfperformance.nl.

Alle oefeningen zouden op een gecontroleerde manier uitgevoerd moeten worden, in een veilige omgeving en binnen de fysieke mogelijkheden die individueel bepaald zijn. Daag jezelf uit, maar accepteer geen pijn tijdens je training. Leg bij twijfel contact met een (My TPI) gecertifieerde coach.

  • Tips
  • Corn├ę van der Stelt

Laatste nieuws