Op de Mat: Martijn Kirsten

Beter golfen is met meer plezier golfen en wie kan je daar beter bij helpen dan een PGA Holland opgeleide teaching-professional? In onze serie 'Op de mat' een interview met Martijn Kirsten die na een leven in golf alsnog de stap naar de andere kant van de mat maakte en nu les geeft op Delfland Golf.

kirsten

Naam: MARTIJN KIRSTEN

Teaching pro sinds: 2021

Geeft les op: Golfbaan Delfland

Informatie over les: delflandgolf.nl/golfacademy/

Volgens jouw website ben je al veertig jaar actief in de golfwereld. Heb je de sport zien veranderen in die jaren?

'Veel minder dan je zou verwachten. De sport is natuurlijk enorm gegroeid en ook wel laagdrempeliger geworden. Tegelijkertijd krijg je op tal van banen nog altijd de vraag 'bent u hier lid?'. Overigens niet op Delfland, waar ik lesgeef. Ik ben begonnen met golf op een openbare baan en geef nu les op een openbare baan. Het is goed dat banen er in alle soorten en maten zijn, maar ik voel me zeer thuis op een openbare baan.'

Je bent pas een paar jaar teaching pro, maar hebt al heel wat jaren gewerkt op een golfbaan, toch?

'Na een jeugd met veel golf ‒ ik kom uit een golffamilie en zat in de selectie met onder anderen Rolf Muntz ‒ en na wat omzwervingen ben ik enkele decennia geleden acht jaar werkzaam geweest als manager op BurgGolf Zoetermeer. Als ik toch nog iets mag zeggen over dingen die veranderd zijn, of die nu aan het veranderen zijn, dan is het de samenwerking tussen club en professional. Ik heb me in mijn tijd als manager veel te weinig gerealiseerd hoe belangrijk de mensen 'buiten' zijn. De pro's zijn in veel gevallen de eersten met wie je als golfer kennismaakt. Als er iemand is die je als nieuwe golfer welkom kan laten voelen, dan is hij of zij het wel. Terugkijkend besef ik dat ik daar destijds meer mee had moeten doen. Tenslotte heb je allemaal hetzelfde doel.'

Wat deed jou besluiten om uiteindelijk zelf de opleiding tot teaching pro te gaan volgen?

'Dat is een goede vraag. Ik begon de C-opleiding en was in eerste instantie niet van plan om door te gaan voor de B-opleiding. Maar ik werd echt gegrepen door de manier van opleiden, de gedrevenheid van de docenten Elliot en Wiebe. Als vijftigplusser en met al mijn ervaring schoof ik misschien wel aan met het gevoel dat ik alles al wist. Wie kon mij nog wat leren? Maar daar ben ik volledig van teruggekomen. Niet door stof die vanuit modellen werd aangeboden, maar ik leerde hoe je kunt leren vanuit individuele mogelijkheden. Precies zoals ik het ook meekreeg van Helen Reid, bij wie ik stage mocht lopen.'

Je hebt ook filosofie gestudeerd. Neem je die opleiding ook mee naar de mat?

'O, zeker. Niet om het daar te gaan hebben over filosofie, maar ik wil leerlingen laten nadenken, vragen leren stellen, iets aangeven over perceptie. Je kunt wel heel directief alleen maar opdrachten geven, maar leer je daar ook echt wat van? Word je niet veel wijzer als je weet waarom je iets doet? Een beetje montessoriaans misschien wel, ja. Leer mij leren. Leer mij het zelf te doen. In zekere zin probeer ik mezelf overbodig te maken voor de leerlingen. Al hoop ik niet dat dat al te letterlijk wordt genomen. Ik hoop dit mooie vak nog jaren te mogen beoefenen.'

Tips
  • Martijn Kirsten