De groene ambities van Pin High Golftravel

Wat doe je als het verplaatsen van mensen je core business is, maar je tegelijkertijd oog hebt voor het milieu en de gevolgen van dat reizen voor het klimaat? Het was een vraag die Pin High Golftravel flink bezighield. 'Je wilt niet de schijn van greenwashing wekken.'

pin high

'Je kunt óók niets doen', zegt Matthijs Hermsen van Pin High Golftravel voor hij een stilte laat vallen. 'Maar wij willen iets doen. Het is geen marketingtruc. Het is heel makkelijk om langs de zijlijn te staan roepen wat iemand niet goed doet of dat er niet genoeg wordt gedaan. Maar is het fair om de partijen die wél bezig zijn om veranderingen door te voeren verwijten te maken? Natuurlijk is het soms best ingewikkeld. Als grote bedrijven om de tafel gaan zitten om te kijken wat ze samen kunnen doen, wordt dat vooral met scepsis bekeken. Terwijl je ook kunt zeggen dat juist dat soort bedrijven een grote impact kunnen maken. Natuurlijk kun je altijd zeggen dat je méér moet doen. Dat je, in ons geval, misschien zelfs beter kunt stoppen met reizen verkopen. Maar is dat het dan? Niet alleen stapt een ander dan dankbaar in het achtergelaten gat, maar door duidelijke keuzes te maken op het gebied van duurzaam werken en reizen kunnen wij echt een verandering realiseren. Niet wereldwijd, maar wel betekenisvol. Dát bedoel ik met ‘je kunt er ook voor kiezen niets te doen’. Wij kiezen ervoor om wel wat te doen.' Zo luidt het uitgebreide antwoord van de operationeel directeur van Nederlands grootste golftouroperator op de vraag of hij niet bang is voor het verwijt aan greenwashing te doen. En als ze écht impact zouden willen maken, zouden ze dan niet nog veel verder kunnen gaan in de groene ambities die ze als bedrijf koesteren en ten uitvoer brengen? 'Of we nog meer willen doen? Zeker willen we dat. Kun je verwachten dat dat allemaal van vandaag op morgen gebeurt? Nee, dat lijkt ons niet. Zijn we onderweg? Ja, dat durf ik wel te stellen.'

Aanbod aanpassen

De drive om te zorgen voor een kleinere CO2-voetafdruk is er bij Hermsen met de paplepel ingegoten, zo vertelt hij als we hem vragen naar het waarom van de inzet op duurzaam reizen. 'Mijn ouders waren al heel vroeg bezig met duurzaamheid. Als ik als puber naar de Chinees moest om eten te halen, dan stond ik daar met van huis meegenomen pannen. En als ik eens naar de biologische slager moest voor een onsje filet americain, dan gaf mijn moeder me een glazen bakje mee. Als puber vind je dat natuurlijk verschrikkelijk, maar ik had er ook respect voor. Wij hadden thuis geen afval en ik was me ervan bewust hoe bijzonder dat was en zag dat je met kleine dingen ook een bijdrage kunt leveren.

‘Zo is het bij Pin High ook begonnen, in 2017. Helemaal aan het begin was het trekken aan een dood paard, maar hoe langer hoe meer raakte iedereen ervan doordrongen dat er misschien wel juist voor ons, als touroperator, een rol was weggelegd. Mensen zullen blijven reizen en reizen aanbieden is wat wij doen. Ik heb niet de illusie dat wij als bedrijf het probleem wel even zullen oplossen. Maar we doen wat we kunnen. Door allerlei maatregelen op kantoor te treffen, maar ook door ons aanbod aan te passen. Ja, ook bij ons zie je vliegreizen, maar wij vergroten haast dagelijks ons aanbod aan autoreizen. We zetten in op langere vakanties in plaats van shorttrips en we werken hard aan het uitbouwen van ons aanbod aan ECO-hotels en ECO-banen.'

Per spoor

Geduldig zet Hermsen nog een aantal voorbeelden op een rij. 'Ik zal niemand hoeven vertellen hoeveel papier er in een gemiddeld kantoor doorheen gaat, toch? In 2017 werd bij ons nagenoeg alles geprint en in dossiers bewaard. Nu, vijf jaar later, printen we bijna niets meer en zijn we van tien naar twee printers gegaan. Afval scheiden we zoveel mogelijk. En ons kantoor is bijna volledig ingericht met herbruikbare materialen, zelfs de vloerbedekking is tweedehands! Waar ik aan het begin nog wel eens te horen kreeg: “Leuk idee, Matthijs, maar nu gaan we weer aan het werk”, wordt het nu steeds breder omarmd.'

Ja, ook wat reizen betreft dus, want dat is vooral waar je impact kunt maken als touroperator. 'We merken nog niet dat er speciaal vraag naar is, maar klanten boeken het wel als het aanbod er is. Zo is op dit moment ruim 20 procent van ons hotelaanbod voorzien van een eco-label. Daar zijn er heel veel van, van eco-labels. Grote spelers, maar ook kleintjes die je bij wijze van spreken zo zelf op je deur kunt plakken. Samen met Travelife controleren we die labels. Ook hiervoor geldt: het moet geen greenwashing zijn, die schijn moet je absoluut vermijden. Je moet als bestemming echt een bijdrage willen leveren. Als het gaat om bestemmingen waar veel gebeurt op dat gebied, dan springen Nederland en Spanje er trouwens echt uit. In een land als Spanje kan het ook niet anders. Dat krijgt straks gewoon geen water meer, dus dan moet je wel met eigen bekkens gaan werken. En Nederland is in GEO-certificering een van de koplopers, zoals veel golfers wel weten.

'Wat naast de hotels en banen natuurlijk ook nog moet verbeteren, is de manier waarop je op de plaats van bestemming komt. Wij zijn, denk ik, dé golftouroperator als het gaat om autovakanties en we zien ook dat klanten die steeds vaker boeken. De 'Europa dichtbij'-bestemmingen, noemen we die. Daarnaast zouden we dolgraag zien dat de trein een volwaardig alternatief wordt voor het vliegtuig, maar de praktijk leert dat dit nog lang niet het geval is. Niet alleen is een treinticket vrijwel altijd duurder dan een vliegticket, ook zijn de aansluitingen gewoon niet goed genoeg. Daar zouden overheden veel steviger op moeten inzetten. Wat is er nou mooier dan met de trein naar het zuiden rijden en dan daar in je elektrische huurauto stappen?'

De trein is nog nauwelijks een alternatief maar hopelijk komt daar de komende jaren verandering in.

Biodiversiteit

Naast vergroening van het aanbod zet Pin High ook in op teruggeven aan de natuur. Al erkent Hermsen dat dat nog lang niet makkelijk is. 'Er is veel te doen over CO2-certificaten. Daar hebben wij een aantal jaren geleden ook naar gekeken, maar dat is een behoorlijk wespennest. Follow the Money (platform voor onderzoeksjournalistiek, red.) had daar een goed onderzoek naar gedaan. Dat moeten we niet willen, wisten we al snel, maar wat dan wel? Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Trees for All, een CBF-erkend keurmerk waarbij niet alleen bomen worden geplant maar ook allerlei andere landschapselementen worden geplaatst. Voor elk ticket dat bij ons geboekt wordt, voor elke boeking die gemaakt wordt, gaan wij bomen en bosjes planten. Mijn vader leerde mij vroeger al dat alleen het planten van bomen niet genoeg is – nog los van het feit dat het decennia duurt voor die aanplant voldoende CO2 opneemt. Het gaat erom de biodiversiteit te borgen of te herstellen. Dat is wat we met Trees for All doen.

‘Daarnaast zijn we sinds mei 2023 partner van Travelife. Dat is een toonaangevend certificeringsprogramma voor reisorganisaties die duurzaam willen ondernemen. Hierbij gaat het om zowel sociale als milieuaspecten. Pin High is, onder andere dankzij de enorme inzet van onze collega Simone Luijt, op meer dan honderd verschillende maatschappelijke en milieutechnische punten getoetst. We hopen de komende jaren stappen te blijven zetten en uiteindelijk het certificaat in ontvangst te mogen nemen.

'Waar ik hoop dat we over tien jaar staan? Nou, om te beginnen hoop ik dat we tegen die tijd nog kunnen golfen in het zuiden van Europa, dat het daar dan niet te droog is. Daarnaast hoop ik dat je daar kunt komen via een fantastische treinverbinding of met elektrische vliegtuigen.' Lachend: 'En verder dat er in Gelderland een groot Pin High-bos staat.' Dan, weer serieus: 'Maar ik hoop vooral dat we de goede kant op zijn gegaan. Wereldwijd liggen er zoveel mooie golfbanen, het zou doodzonde zijn als we die over een paar jaar niet meer kunnen bezoeken of dat ze door droogte niet meer speelbaar zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat we ervoor kunnen zorgen dat we kunnen blijven reizen. Maar dan moeten we wel wat gaan doen met zijn allen. Mensen zullen blijven reizen en ieder levend wezen laat in meer of mindere mate een CO2-footprint achter. Het is aan ons om een verandering te bewerkstelligen, om mee te werken aan een bewustwordingsproces. Groen moet je doen.'

Banen & Reizen
  • Adobe Stock