Fitness Vrijdag: diepe squat

Elke editie van Golfers Magazine geeft fitnessspecialiste Liesbeth Pauwels golfgerelateerde fitness- en yogatips. Elke vrijdag delen we er hier eentje met je. Deze week: Yoga.

fitness

Yoga heeft veel positieve effecten. Zowel lichamelijk als mentaal. Mensen denken nog wel eens dat yoga niet voor hun is, of alleen voor een bepaald soort mensen, maar ik zeg altijd: yoga is echt voor iedereen. Misschien zelfs wel juist als je wat stijf bent. Er is geen grens die je per se moet halen. Iedereen heeft zijn eigen mogelijkheden. Werk binnen die grenzen, en langzaam maar zeker zal je deze iets verleggen.

Zet je voeten op schouderbreedte waarbij deze iets naar buiten wijzen. Zak nu langzaam en gecontroleerd met een rechte rug door je knieën, tot je op je hurken komt en hou je voeten hierbij plat op de grond. Als je hielen van de grond komen kan je iets ónder je hielen plaatsen – denk aan een opgerolde handdoek of een blok – om te voorkomen dat je je knieën teveel belast. Een ideale oefening om je heupen lost te maken.

Ook werken aan je fysieke golfdoorbraak? Of je nu een gevorderde golfer bent, heel sportief, niet zo, of een beginner; iedereen heeft baat bij een goede en gezonde manier van bewegen, dat is de vaste overtuiging van Liesbeth Pauwels. Meer informatie vind je op www.lpgolfperformance.nl.

Alle oefeningen zouden op een gecontroleerde manier uitgevoerd moeten worden, in een veilige omgeving en binnen de fysieke mogelijkheden die individueel bepaald zijn. Daag jezelf uit, maar accepteer geen pijn tijdens je training. Leg bij twijfel contact met een (My TPI) gecertifieerde coach.

Tips
  • Corn├ę van der Stelt