Lage spin drivers (2)

Verwen jij jezelf dit jaar met een nieuwe driver? Lees dan eerst deze uitgebreide test van de beste modellen van dit seizoen en check wat je nodig hebt: vergevingsgezind, weinig spin of draw. Deze week de lage spin-drivers.
@media (max-width: 679px){#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4546f5 img{#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4546f5 img{#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4546f5 img{#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4546f5 img{#fig-60fb46a4546f5 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Lage spin drivers

Elk jaar weer trekken de grote producenten aan het begin van het seizoen de headcovers van hun nieuwe drivers. De techneuten en ontwerpers hebben nachten lang door gepuzzeld om nieuwe technologieën te introduceren en de marketingafdelingen discussieerde in ontelbare brainstorms over manieren om de wereld te overtuigen van de superioriteit van hun drivers. Het resultaat is duidelijk: we kunnen golfers anno 2021 qua drivers verdelen in de categorieën weinig spin, vergevingsgezind en draw. Dit zijn de beste lage spin-drivers.

Drivers met weinig spin
Drivers die weinig spin genereren, bestaan al ruim een decennium. Door meer gewicht vóór in het clubhoofd te plaatsen, krijg je automatisch meer balsnelheid en carry. Dat is in een tijd van launch monitors een makkelijk concept om te verkopen. Maar low spin-drivers waren tot nu minder vergevingsgezind en je gaf al snel 20 procent stabiliteit (MOI) op – dat is een flinke prijs die je betaalt. Dankzij nieuwe productiemethodes zijn ook lage spin-drivers dit jaar vergevingsgezinder geworden. Drivers die weinig spin genereren, passen het best bij golfers met een hoge swingsnelheid, omdat die normaal gesproken veel spin genereren.

@media (max-width: 680px){#fig-60fb46a4550b6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4550b6 img{#fig-60fb46a4550b6 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb46a4550b6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4550b6 img{#fig-60fb46a4550b6 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb46a4550b6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4550b6 img{#fig-60fb46a4550b6 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
TaylorMade SIM2 (rechts)

TaylorMade SIM2
Prijs: € 529
Loft: 8º/9º/10,5º
Standaardshaft: Mitsubishi Tensei AV Raw 60, Project X Hzrdus Smoke RDX 70
TaylorMade zegt: 'TaylorMade kan claimen dat het hele concept van hoge vertrekhoek en lage spin begon met de SLDR uit 2013. Het clubhoofd van de SIM2 is 12 procent groter dan bij zijn voorganger, waardoor het een hoger trampoline-effect heeft. Dankzij de nieuwe zool van koolstoffiber en de aluminium ring is hij ook 5 procent stabieler (MOI). Je kunt 200 tot 300 omwentelingen minder spin verwachten dan bij de SIM2 Max.'
Golfers Magazine zegt: 'Aluminium wordt al decennia niet meer gebruikt bij het ontwerpen van drivers, maar in combinatie met een zool van koolstoffiber 5 procent meer vergevingsgezindheid bewerkstelligen, mag je toewijding noemen. Bij TaylorMade werken goede marketingmensen, maar de SIM2 is (net als zijn voorganger) niet alleen een prachtige driver – wij vinden dit het beste verhaal van het jaar. Door de sleuf met gewichten achterwege te laten, werd er geen gram verspild en werd er alles aan gedaan om de prestaties te optimaliseren. De SIM2 is een van de topmodellen van 2021. Met 251 meter scoort hij qua carry 1,4 procent minder dan de langste driver, maar dat is bijna niets. En met het bescheiden verlies van minder dan 7 procent als je de sweetspot mist, staat hij zelfs in de top 10 bij de meest vergevingsgezinde modellen – een knappe prestatie voor een driver die je veel op de Tour ziet.'

@media (max-width: 680px){#fig-60fb46a4552ff img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4552ff img{#fig-60fb46a4552ff img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb46a4552ff img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4552ff img{#fig-60fb46a4552ff img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb46a4552ff img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a4552ff img{#fig-60fb46a4552ff img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Callaway Epic Max LS

Callaway Epic 21 Max LS
Prijs: € 549
Loft: 9º/10,5º
Standaardshaft: Mitsubishi MMT 60/70
Callaway zegt: 'De Max LS zet niet alles op zo min mogelijk spin, want volgens Callaway zoeken tourspelers tegenwoordig wat anders dan extreem lage spin. De LS mikt op 2600 tot 2700 omwenteling per minuut en met een MOI van 8400 (hoger dan alle voorgaande Sub Zero-modellen) is de LS vergevingsgezind genoeg voor mid tot lage handicappers. Dankzij een zoolgewicht van 13 gram is de balvlucht ruim tien meter aan te passen.'
Golfers Magazine zegt: 'Door de nieuw insteek van Callaway voelt de LS als een veel completer pakket voor de betere speler, want golf wordt gespeeld in de baan, niet op een launch monitor. De LS in ontworpen met input van tourspelers, wat resulteert in een peervormig clubhoofd dat goede spelers mooier zullen vinden dan de bredere Max. De cijfers van de LS zijn indrukwekkend. Hij is gedeeld eerste qua lengte (samen met twee andere modellen op 255 meter) en met een 'drop off' van maar 5,3 procent is hij vergevingsgezind genoeg om bij de zes beste drivers te komen (niet alleen de lage spin-modellen). Daar kun je mee thuiskomen als je denkt aan een nieuwe low spin-driver. Opvallend genoeg was onze pro sneller en langer met de Epic Speed. De LS vloog lager, dus als je een strakke balvlucht wilt, dan moet deze op je testlijst.'

@media (max-width: 680px){#fig-60fb46a45553c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a45553c img{#fig-60fb46a45553c img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb46a45553c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a45553c img{#fig-60fb46a45553c img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb46a45553c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a45553c img{#fig-60fb46a45553c img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Cobra King RADspeed

Cobra King Radspeed
Prijs: € 479
Loft: 9/10,5º
Standaardshaft: Fujikura X F1 of F3, Poject X Hzrdus RCX Blue, Project X EvenFlow Riptide CB
Cobra zegt: 'Het verhaal Radspeed draait om 'radial weighting' (het zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen van gewicht) en bij het standaardmodel zit het meeste gewicht voorin. Er zit 20 gram direct achter het clubblad, wat met een zoolgewicht van 12 gram kan worden verhoogd naar 32 gram, om hier een low spin-driver van te maken. Samen met een vast gewicht van 12 gram achterin resulteert dit in een zeer stabiele driver die ook heel goed werkt met balcontact boven of onder op het clubblad.'
Golfers Magazine zegt: 'Dit is een heel discrete lage spin-driver: niets in de naam of op het clubhoofd verwijst naar zijn vermogen om spin te reduceren. Maar omdat je 32 gram gewicht laag achter het clubhoofd kunt plaatsen, is dit – in de juiste handen – een zeer snelle, krachtige driver. We vinden de matzwarte finish geweldig (de Radspeed XB en XD zijn allebei glimmend) en hij verbergt ook de ribbels in de kroon, die sommigen afleidend zullen vinden. Met een machinaal gefreesd clubblad, een titanium skelet, kroon- en zoolpanelen van koolstofcomposiet, het gewichtsverhaal en Arccos-technologie in de grip die je slagen volgt, is de Radspeed een van de meest technologische drivers van dit moment. En dat ze dat allemaal weten te integreren voor deze prijs is ronduit indrukwekkend. Qua carry is hij gedeeld eerste in de low spin-categorie, maar hij is niet bijzonder vergevingsgezind met 93 procent meer carry-drop off dan de Ping G425 LST.'

@media (max-width: 680px){#fig-60fb46a455713 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455713 img{#fig-60fb46a455713 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb46a455713 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455713 img{#fig-60fb46a455713 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb46a455713 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455713 img{#fig-60fb46a455713 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Ping G425 LST (links)

Ping G425 LST
Prijs: € 499
Loft: 9º/10,5º
Standaardshaft: Ping Alta CB of Ping Tour
Ping zegt: 'De G425 perst nog meer prestaties uit het design van zijn briljante voorganger, de G410. De LST heeft een iets kleiner clubhoofd (455 cc) met klassieke peervorm. Om te zorgen voor genoeg verschil tussen de modellen, vermindert de LST spin met zo'n 500 tot 700 omwentelingen per minuut in vergelijking met de Max, en hij spint 100 rpm minder dan de G410 LST. Een achterin het clubhoofd geplaatst zoolgewicht van 17 gram helpt om een fade, draw of neutrale balvlucht te stimuleren.'
Golfers Magazine zegt: 'Met de G425-lijn wilde Ping een groter verschil tussen de modellen creëren, zodat golfers makkelijker een driver vinden die past bij hun spel. En als je echt minder spin wilt slaan, dan moet de G425 beslist op je radar staan, want geen enkele driver spint in 2021 minder. Onze testpro vond het kleinere clubhoofd en het naar voren geplaatste zwaartepunt wellicht wat te veeleisend om in de baan consistent te zijn, maar qua vergevingsgezindheid kwam de LST in onze top vijf van alle geteste drivers, met een drop off in carry van slechts 5,1 procent (12,5 meter). Ja, hij was bijna vier meter korter dan onze langste low spin-driver, maar bij het missen van de sweetspot verlies je maar 3,5 km/u aan balsnelheid, wat geweldig is in deze categorie.'

@media (max-width: 680px){#fig-60fb46a455afc img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455afc img{#fig-60fb46a455afc img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb46a455afc img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455afc img{#fig-60fb46a455afc img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb46a455afc img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455afc img{#fig-60fb46a455afc img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
PXG 0811 X

PXG 0811 X+ Proto
Prijs: € 499
Loft: 10,5º
Standaardshaft: Aldila NV Orange, Poject X EvenFlow Riptide CB, Mitsubishi Diamana S+
PXG zegt: 'De Proto is beschikbaar in twee verschillende set-ups. De X+ werkt het best bij een opwaartse invalshoek van het clubblad en combineert een in het midden geplaatst zwaartepunt met gemiddelde spin. De X is bedoeld voor een neerwaartse invalshoek en heeft een laag zwaartepunt met weinig spin. Met vier gewichtspoorten in de zool kun je de balvlucht beïnvloeden (hoog/laag en fade/draw).'
Golfers Magazine zegt: 'Scherpe lezers hebben al gezien dat de 0811 X+ Proto ook bij onze beste vergevingsgezinde drivers te vinden is. Hoe kan een model in twee categorieën meedoen? Nou, afhankelijk van hoe je de vier zoolgewichten plaatst, kan dit zowel een low spin-driver zijn als een meer vergevingsgezinde model dat de bal hoger lanceert. De 0811 en de Cobra Radspeed hebben ons laten zien hoe je een redelijk laag spinnend clubhoofd kunt combineren met een zoolgewicht om het beste van beide werelden te krijgen: weinig spin én vergevingsgezindheid. De 0811 presteerde geweldig voor onze pro, die ook fan was van het gevoel, geluid en de looks van het matte clubhoofd. Met 255 meter was dit de gedeeld langste driver en in zijn vergevingsggezinde set-up zat hij ook maar een meter achter het langste vergevingsgezinde model. Krachtig en divers dus.

@media (max-width: 680px){#fig-60fb46a455d15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455d15 img{#fig-60fb46a455d15 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fb46a455d15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455d15 img{#fig-60fb46a455d15 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fb46a455d15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fb46a455d15 img{#fig-60fb46a455d15 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Titleist TSi3

Titleist TSi 3
Prijs: € 599
Standaardshaft: Kuro Kage Black, Tensei AV Blue Raw, Poject X Hzrdus Smoke Black, Tensei AV White Raw
Titleist zegt: 'Dankzij een nieuw soort titanium dat ook in de ruimtevaart wordt gebruikt, verbeterde aerodynamica en meer verticale stabiliteit stapten tourspelers afgelopen herfst massaal over op de TSi 3. Een nieuwe vorm vermindert de luchtweerstand met 15 procent en het MOI bij slagen hoog of laag op het clubblad is 13 procent omhoog gegaan.'
Golfers Magazine zegt: 'Titleist heeft een geweldige reputatie op het gebied van betrouwbare clubs voor de betere golfer, dus was het succes van de TSi 3 in deze categorie te verwachten. Met een prijs van zeshonderd euro (en zelfs nog meer met een premium shaft) zijn de TSi-drivers wel het duurst en ze zullen het dan ook vooral goed doen bij Titleist-fans en minder bij golfers die niet zo merktrouw zijn. Los van de prijs is de TSi een heel aantrekkelijke driver. Het clubhoofd heeft een traditionele peervorm en het clubblad staat bij het adresseren keurig loodrecht op het doel. Hij is maar net een meter korter dan onze langste driver (253 meter) en hij genereerde de hoogste balsnelheid van alle divers die we hebben getest (168 mph). Wel verloren we 79 procent meer carry bij missers dan bij de Ping G425 (de meest vergevingsgezinde van alle low spin-drivers), wat dit inderdaad een 'players'-model maakt.'

Andere optie

Srixon ZX7
Prijs: € 499
Golfers Magazine zegt: 'Srixon weet hoe ze mooie drivers moeten maken: zowel de ZX7 als ZX5 zien er geweldig uit. De ZX5 is gericht op golfers die rechter willen slaan, terwijl de ZX7 hulp kan bieden om de balvlucht te beïnvloeden (dankzij verplaatsbare gewichten van 4 en 12 gram). Qua carry of vergevingsgezindheid brak onze pro er geen records mee, maar fatsoenlijke spelers zullen de simpele, no-nonsense set-up appreciëren.'

Laatste nieuws