De Goyer in het gelijk gesteld

De NGF heeft besloten dat het eerste herenteam van de Goyer in zijn recht stond bij het regeldispuut in de match tegen Noordwijk.
@media (max-width: 679px){#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e2faba2843e img{#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e2faba2843e img{#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e2faba2843e img{#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e2faba2843e img{#fig-65e2faba2843e img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}

De NGF heeft besloten dat het eerste herenteam van de Goyer in zijn recht stond bij het regeldispuut in de match tegen Noordwijk.

Door de uitspraak van de Nederlandse Golf Federatie – zie onder - heeft de Goyer het duel tegen Noordwijk, afgelopen zaterdag op De Pan, met 10-8 gewonnen.

Na afloop van de laatste single (Rick van der Nat van Noordwijk tegen Dave Taekema van de Goyer) leek het een 9-9 draw te zijn geworden, maar vanwege een regelovertreding van de speler van de Noordwijkse op zeventien, won het team uit ’t Gooi de hole en vervolgens ook de laatste single. Daardoor trok men met 10-8 aan het langste eind (2 holes). De Goyer heeft nu nog een goede kans om zich te plaatsen voor de kruisfinales.

Met nog één speelronde voor de boeg - op 6 mei op de baan van Almeerderhout – is dit de stand namelijk in poule H2 van de Hoofdklasse:

  1. De Pan 5-8 (puntensaldo +28),
  2. Koninklijke Haagsche 5-8 (+22)
  3. De Goyer 5-8 (+20)
  4. Noordwijk 5-4 (-2)
  5. Noord Nederland 5-4 (-4)
  6. Almeerderhout 6-4 (-32)
  7. Rozenstein 5-0 (-32)

Noord Nederland speelt zaterdag aanstaande tegen de Haagsche, Rozenstein ontmoet Noordwijk en De Pan heeft zoals gezegd de Goyer als tegenstander.

Bij een gelijke eindstand in de poule, kijkt men eerst naar het puntensaldo. Is dat gelijk, dan geldt het onderlinge resultaat.

Onderstaand integraal de uitspraak van de NGF over het voorval op De Pan: 

‘Op hole 17 van de Pan (gastclub) begaat de speler van Noordwijk een regelovertreding door advies te vragen aan zijn uitgespeelde teamgenoten (R. 8-1(b)). De straf hiervoor is verlies van de hole. De speler van de Goyer en zijn caddie confronteren de speler van Noordwijk met het voorval en twijfelen aan de juiste handelwijze. De speler van de Goyer wil een uitspraak van de referee.

Hiermee voldoet de speler aan het vereiste gesteld in Regel 2-5 voor het juist en tijdig kenbaar maken van een claim.

Spelend op de 18e hole wordt een nationale referee geraadpleegd over het incident en verzocht om een ruling. Op basis van de telefonisch verkregen informatie van beide spelers oordeelt de referee dat er een regelovertreding is geweest en dat de claim geldig is. De stand van de partij wordt aangepast.

Na het uitspelen van de match (die eindigt in het voordeel van de Goyer) geeft Noordwijk aan de uitslag niet te accepteren. Met de referee van de dag wordt ter plaatse het voorval nogmaals doorgesproken en de verklaringen van de spelers gehoord. Op basis hiervan is er geen aanleiding de eerder gegeven ruling te herzien en de uitslag te handhaven (de Goyer wint met 2 UP).

Noordwijk heeft hiertegen protest aangetekend, stellende dat de claim niet tijdig is gedaan door de speler. Op basis van de schriftelijk ontvangen verklaringen van beide spelers is er geen reden de gegeven ruling te wijzigen. Daarmee blijft de uitslag van de match gehandhaafd en is de uitslag van het competitieduel 10-8 in het voordeel van de Goyer.’

 

 

Laatste nieuws