Golfblessure voorkomen? Zo pak je het aan

Het ontwikkelen van een golfswing is voor ieder lichaam anders. Leer goed aanvoelen wat bij jouw lijf past. De perfecte swing is immers een stuk minder perfect als je er blessures door oploopt.
@media (max-width: 679px){#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63da300e3aa26 img{#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63da300e3aa26 img{#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63da300e3aa26 img{#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63da300e3aa26 img{#fig-63da300e3aa26 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}blessure

Iedereen kan leren golfen. Of je nu jong bent of al wat ouder, de golfsport is ideaal voor alle leeftijden. Alleen… ieder lichaam is anders. Veel golfers streven naar de ideale golfswing, maar we weten allemaal de perfecte golfswing bestaat niet.

Meest voorkomende blessures

De meest voorkomende golfblessures komen voor in de rug, schouders, ellebogen, polsen en knieën. Meest voor de hand liggende oorzaak: overbelasting. Het verdraaien van je rug, het overstrekken van je pols, het verkrampen van je schouder. Allemaal pijnlijke zaken, waar je lang last van kunt houden. Met ruim 400.000 actieve spelers in Nederland, neemt ook het aantal blessures toe. Fysiotherapie kan je helpen om golfblessures te behandelen. Op de site van Independer vind je een overzicht van alle verzekeraars die behandelingen vergoeden op basis van een aanvullende dekking.

Golfen zonder blessures, de beste tips

Blessures zijn best makkelijk te voorkomen. Hoe? We zetten de beste tips voor je op een rij:

- Het begint met het belangrijkste: de warming-up. Begin altijd met het warm maken van je spieren voordat je je clubs in de hand neemt. En ook spierversterkende oefeningen voorafgaand aan je training of wedstrijdrondje kunnen geen kwaad.

- Draag goede schoenen.

- Belangrijk: leer de juiste techniek aan. Investeer dus in een goede golfleraar die je helpt je houding en vaardigheden te verbeteren.

- Kies voor een trolley. Een zware tas dragen staat misschien een stuk stoerder, maar is een belasting voor je wervelkolom.

- Heb je ooit al eens eerder een blessure opgelopen? Maak gebruik van een brace of preventieve tape in het geval van bijvoorbeeld zwakke enkels of knieën.

- En natuurlijk: zorg voor voldoende rust en hersteltijd.

Toch een blessure? Dit doet de fysiotherapeut:

Met pijn rondlopen vindt niemand fijn. Een fysiotherapeut kan je helpen om je lijf weer beter te laten functioneren en de pijnklachten te laten afnemen. Bas Knopperts, expert zorgverzekeringen bij Independer: “Fysiotherapie wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Dit betekent dat je een aanvullende dekking nodig hebt. Fysiotherapie is een van de meest gekozen dekkingen in het aanvullend pakket van zorgverzekeringen.”

Op de site van Independer kun je verschillende verzekeraars en hun aanvullende verzekeringen met elkaar vergelijken. Let goed op waar je wel en niet terecht kunt. Niet elke fysiotherapeut heeft met elke verzekeraar afspraken gemaakt. Hierdoor worden behandelingen niet overal vergoed.

Laatste nieuws