Door: Martijn Paehlig
World

De richting van de golfer

Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de golfreisbranche? Op de IGTM hopen de specialisten de antwoorden te vinden.

Het is de vraag en de uitdaging waar vrijwel alle aanwezigen op de 21ste editie van de International Golf Travel Market zich deze dagen mee bezighoudt. Hoe krijgen we de golfer naar ons toe?

De IGTM is een vakbeurs van de golfreisbranche die dit jaar wordt gehouden in het centrum van Ljubljana, hoofdstad van Slovenië. Het kleine land, voormalig deel van Joegoslavië en voor veel mensen niet veel meer dan een doorreisland op weg naar zuidelijker oorden, kent de uitdaging als geen ander. Drie jaar geleden werd het uit nauwelijks twee miljoen zielen tellende land gekozen tot 'beste onontdekte golfbestemming'.

Vijftien banen liggen er, mooie banen ook, maar hoe krijg je de golfer er naar toe? In 2017 speelden 15.000 internationale spelers een rondje op een van de zeven achttien- of acht negenholesbanen, samen goed voor ongeveer 21.000 rondes en een bijdrage van bijna vier miljoen euro aan de economie van het land. Een stijging van bijna twintig procent ten opzichte van 2014, het jaar voor ze tot beste onontdekte bestemming werden gekozen, maar golf is daarmee nog altijd een kleine speler op de toeristische markt van Slovenië. Slechts 0.3% van de totale inkomstenstroom uit toerisme komt van golf maar de stijging in het aantal rondes is flink, en de ambities om de 'hidden gem status' te benutten groot.

Naast de gastheer zijn er echter nog honderden bestemmingen, landen, banen, die op zoek zijn naar de golfer. Allemaal willen ze een groter stukje van de taart, maar wat er hier bij komt, gaat er daar af. Althans, goeddeels, want de golfer reist veel, maar hij gaat niet veel meer reizen. Daarbij heeft de golfer niet alleen steeds wisselende wensen, ook de wens om groen te doen zal de komende jaren een rol gaan spelen, al lijkt het bij het kiezen van een bestemming vooalsnog nauwelijks een rol te spelen.

Het oude motto van de golfer 'Have clubs, will travel', geldt nog steeds maar of hij/zij dat gaat doen op jouw baan of in jouw regio? IGTM, en anders zeker de tijd, zal het leren.

 

Gerelateerd nieuws