Topman KLM wil hoger prijzengeld

Als het aan de hoofdsponsor ligt zit er volgend jaar meer geld in de ‘pot’ en wordt het spelersveld sterker.

Harm Kreulen

Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, is tevreden over het Open. Dat is ook de reden dat de nationale luchtvaarttrots in ieder geval ook in 2019 en 2020 hoofd- en titelsponsor is, zo zegt hij in een uitgebreid en ook helder interview met redacteur Jan Kees van der Velden in de nieuwe editie van Golfers Magazine die deze week verschijnt.

‘Nu de beslissing is genomen om door te gaan, moet er ook wat met het prijzengeld gaan gebeuren’, zegt Kreulen. ‘We hebben elk jaar een mooi deelnemersveld gehad en dat heeft bijgedragen aan het succes.’

Dit jaar kan er op The Dutch 1,8 miljoen euro worden verdeeld. Dat was een paar jaar geleden een mooi bedrag, maar links en rechts wordt het KLM Open gepasseerd door tal van andere wedstrijden van de Europese Tour.

Kreulen: ‘Dat prijzengeld gaat volgend jaar omhoog. Daarom willen we er graag een aansprekende sponsorpartner bij hebben. Liefst een goed Nederlands bedrijf met een internationale uitstraling… dat past mooi bij KLM en ING.’

‘Laat het duidelijk zijn dat het niveau van het prijzengeld van de Amerikaanse Tour en de Europese Rolex Series niet haalbaar is, maar er moet wel wat bij.'

'En met het oog op de vervroeging van de play-offs in de VS naar eind augustus kijken we ook of we iets met startgelden kunnen doen om meer goede spelers naar Nederland te halen zodat we in samenwerking met ING en met mede-exploitant en organisator TIG een spraakmakend toernooi -krijgen.’

De editie 2019 is nummer 1oo en volgend jaar is viert KLM het eeuwfeest. Dat ‘golffeest’ wordt als het ware in de achtertuin gespeeld, The International.

‘Dat dubbele jubileum is mooi, maar vergeet niet dat het sponsoren van het KLM Open geen hobbyisme is’, aldus Harm Kreulen.

‘De president-directeur van KLM, Pieter Elbers, golft niet. Dat geldt ook voor financieel-directeur Erik Swelheim. Ik speel wel, maar kom niet verder dan tien rondjes per jaar. De beslissing om tot en met 2020 door te gaan is dan ook de uitkomst van een zerobase-benadering.'

'We hebben alles op een rijtje gezet: wat kost het ons? Wat is de waardering? Wat zijn de alternatieven? Helemaal niets doen, zou ook een optie zijn geweest. De beslissing om door te gaan, is overigens snel genomen. En wat KLM na 2020 doet? Dat ligt helemaal open.’

‘In de voorzomer van 2019 nemen we een beslissing over wat we na 2020 gaan doen. Er komt onvermijdelijk een keer een moment dat je stopt. Over een jaar of vijftig is er waarschijnlijk geen KLM Open meer. Maar wat is het beste moment? Vooralsnog voldoet het KLM Open aan onze doelstellingen. Waarom zou je dan stoppen?’

Lees meer over de 148 pagina’s dikke nieuwe editie van Golfers Magazine, dat veruit het oudste en ook het enige onafhankelijke golftijdschrift van ons land is.

Reportage
  • ANP Foto