Door: Foeke Collet
Equipment
5

Getest: Titleist TS driver en woods

Dankzij een nieuw 'speed chassis' hebben de Titleist TS2 en TS3 drivers flink aan lengte gewonnen, terwijl ook de vergevingsgezindheid is verbeterd.

 

In de zoektocht naar meer snelheid gingen de designers van Titleist terug naar de tekentafel en creëerden ze twee compleet nieuwe drivers. Het resultaat: meer balsnelheid, een hogere balvlucht, minder spin en meer stabiliteit.

De Titleist 917 drivers blonken uit in betrouwbaarheid en consistentie, maar ze lieten qua lengte wel wat meters liggen in vergelijking met de concurrentie.

Dat heeft Titleist nu opgelost dankzij een nieuw 'speed chassis' met vier belangrijke innovaties: een sneller clubblad, een dunnere kroon, een meer gestroomlijnde vorm en een geoptimaliseerde gewichtsverdeling.

 

'We hebben de driver helemaal uit elkaar gehaald en 'm stukje voor stukje weer in elkaar gezet om 'm op elk gebied beter te maken', zegt Josh Talge, vice-president marketing.

'We hebben geëxperimenteerd met unieke constructies en verschillende materialen, die er in eerste instantie veelbelovend uitzagen, maar uiteindelijk kwamen we toch terecht bij een volledig titanium clubhoofd.'

 

De TS2 en TS3 zijn uitgerust met het dunste clubblad dat Titleist ooit maakte. Het is zelfs zo dun dat de groeven niet meer konden worden gefreesd, en ze er met een laser in zijn geëtst.

Het dunnere clubblad levert niet alleen meer balsnelheid op, er werd ook 6 gram gewicht bespaard, wat op drivergebied extreem veel is.

Ook zijn er grammen gewonnen door afscheid te nemen van de sleuf achter het clubblad. Dit Active Recoil Channel hield bij de vorige generaties de balsnelheid en vertrekhoek op peil als de sweetspot werd gemist, maar Titleist zegt andere manieren te hebben gevonden om deze in stand te houden.

 

De bovenkant (kroon) van de TS drivers is maar één millimeter dik (wat 20 procent dunner is bij de 917) en loopt aan de achterkant steiler naar beneden om de luchtweerstand te verminderen, zodat je de club sneller kunt swingen.

Het op verschillende plaatsen bespaarde gewicht is laag en achterin het clubhoofd worden geplaatst, om de vertrekhoek en stabiliteit te bevorderen. Het MOI is hierdoor volgens Titleist met 12 procent toegenomen en het zwaartepunt ligt lager dan ooit, wat resulteert in een hoge balvlucht, weinig spin en veel stabiliteit – dé ingrediënten voor verre drives.

 

Je kunt kiezen voor twee modellen: de TS2 en TS3. Beide zijn uitgerust met de bekende SureFit hosel met 16 verschillende instellingen om de loft en lie aan te passen.

De TS2 (8,5º, 9,5º, 10,5º en 11,5º) is de meest vergevingsgezinde van het stel en heeft de hoogste balvlucht. Dankzij een verwisselbaar gewicht in de zool zijn het swinggewicht en de balvlucht te optimaliseren.

 

Bij de TS3 (8,5º, 9,5º en 10,5º) is ook de locatie van het zwaartepunt nog aan te passen door de SureFit CG technologie. Door middel van staafje met gewichten kun je een fade, draw of neutrale balvlucht stimuleren.

Er zijn vier nieuwe stock shafts beschikbaar: de Kuro Kage Black Dual Core 50 (hoge vertrekhoek en bescheiden spin), de Tensei AV Series Blue 55 (gemiddelde vertrekhoek en spin), de HZRDUS Smoke Black 60 (lage/mid vertrekhoek en spin) en de Even Flow T1100 White 65 (lage vertrekhoek en spin).

De twee lichtste zijn op verzoek van Titleist uitgerust met een gewicht van wolfraam onder de grip (Straight Flight Weighting), wat zorgt voor extra stabiliteit bij bescheiden swingsnelheden.

 

Prijs: € 549,- (driver), € 329,- (woods)

www.titleist.co.uk

 

Golfers Magazine zegt: 'De Titleist 917 driver was speelbaar en vergevingsgezind, maar in vergelijking met de drivers van TaylorMade, Callaway en Ping miste hij de pure balsnelheid. Dus gingen de designers terug naar de tekentafel en ze kwamen terug met een volledig nieuwe driver: de TS, ofwel Titleist Speed.'

'Om het gewicht optimaler te kunnen verdelen werd afscheid genomen van de sleuf in de zool, maar Titleist beloofde dat de balsnelheid ook bij contact laag op het clubblad op peil zou worden gehouden. En dat is ze gelukt. Waar je de bal ook op het clubblad raakt, de spin blijft laag en de balvlucht hoog, wat de TS2 en TS3 zeer consistent en vergevingsgezind maakt.'

'En de beloofde extra meters? Ook die wordt geleverd. Wij werden gefit voor de TS3 met 9,5º loft (een graad lager is dan normaal) met een iets ingekorte HZRDUS Smoke Black 60 shaft, en de effectiviteit van onze drives vloog omhoog. Er werd meer energie op de bal overgedragen (smashfactor) en door een lagere vertrekhoek kreeg hij meer voorwaartse snelheid, terwijl het hoogste punt van de balvlucht keurig intact bleef en de spin extreem laag was.'

'Het resultaat: consistentere en bijna vijftien meter verdere drives. Thank you. I'll take it.De Titleist TS drivers kunnen qua lengte probleemloos mee met de concurrentie en slaan makkelijker dan ooit. Missie geslaagd dus.'

'Bij de drivers is de zoolsleuf door het flexibele clubblad overbodig geworden, maar bij de fairwaywoods biedt hij nog steeds volop hulp om de spin in toom te houden als je de bal laag op het clubblad raakt – iets wat vooral van het gras bij veel amateurs het geval is.'

'Bij de driver werden we gefit voor een TS3 met het zoolgewicht in een drawinstelling, maar bij de woods blijken de pure balsnelheid en maximale vergevingsgezindheid van de TS2 de beste keus. En dat zal voor het overgrote deel van de amateurs gelden, want hij spint net iets meer, waardoor de bal makkelijker de lucht in gaat dan met de TS3. Ook geeft het iets diepere clubhoofd meer vertrouwen achter de bal en biedt het extra stabiliteit.'

'Zoals we van Titleist gewend zijn, klinken en voelen beide woods solide. Ze zijn iets langer dan hun voorgangers, maar de afstandswinst is niet zo groot als bij de drivers, vooral omdat de 917 woods al sneaky long waren.'