Titleist 917 drivers

Meer dan vijf jaar was Titleist bezig met de ontwikkeling van de technologie om het zwaartepunt van de 917 drivers te kunnen veranderen.

De nieuwe 917D2 en 917D3 drivers zijn vergevingsgezinder en stabieler dan hun voorgangers, waardoor je bij matig balcontact minder balsnelheid verliest en je drive dus nog steeds ver en recht vliegt. Ze zijn dan ook gericht op golfers van elk niveau.

De 917 drivers zijn uitgerust met de tweede generatie van het Active Recoil Channel (ARC), een kanaal in de zool dat de flexibiliteit van het clubblad verhoogt. De zijkanten zijn dunner gemaakt, waardoor het efficiënter werkt om de balsnelheid te verhogen en de spin te verminderen (de ideale combinatie voor langere drivers).

Deze ARC 2.0 zorgt er samen met een clubbladinsert met verschillende diktes voor dat missers verder vliegen. Daarnaast vliegen ze ook rechter, want door het meeste gewicht laag en diep in het clubhoofd te plaatsen, is de stabiliteit (MOI) vergroot. Ofwel: de sweetspot van de 917 drivers is groter geworden en ze zijn vergevingsgezinder dan de 915-versie.

Lengte en vergevingsgezindheid zijn belangrijke aspecten, maar volgens Titleist bereik je die alleen als de driver optimaal op de gebruiker is afgestemd. Custom fitting dus. De 917 lijn gaat dan ook weer een stap verder in aanpasbaarheid.

De SureFit Hosel is al een paar generaties van de partij en beïnvloedt via 16 mogelijke instellingen voor loft en lie het eerste deel van de balvlucht. Het tweede deel kan worden geoptimaliseerd met behulp van de nieuwe SureFit CG (staat voor centre of gravity of zwaartepunt). Door het controleren van de spin krijg je een consistentere balvlucht en minder afwijking.

Dit SureFit CG werkt met verwisselbare gewichtsstaafjes (8, 10, 12, 14 of 16 gram), die aan de ene kant zwaarder zijn dan aan de andere. Je schuift het staafje in een schuin over de zool lopende koker, en plaatst het zwaartepunt op deze manier meer naar achteren (neutraal), achter in de hiel (draw) of voor in de teen (fade).

Titleist benadrukt overigens dat het hierbij gaat om het finetunen van de balvlucht, en niet om een slice in een draw te veranderen. 'Bij de eerste versie van vijf jaar geleden resulteerde het verwisselen van het gewicht in ruim 25 meter verschil in balvlucht', zegt Dan Stone, vice president R&D van Titleist. 'Dat was veel teveel. Nu zitten we op een meter of vijf. Deze mate van aanpasbaarheid hadden we voorheen alleen in de tourtruck, maar nu is het beschikbaar voor elke golfer.'

Volgens Titleist is het ontwerp van het SureFit CG beduidend lichter dan systemen van de concurrentie, zodat er niet hoefde te worden ingeleverd op de stabiliteit (MOI) van de 917 drivers.

De 917 lijn komt weer beschikbaar in D2 en D3 modellen. De 917D2 is de meest vergevingsgezinde en heeft de hoogste balvlucht. De 917D3 is met 440cc net iets kleiner, waardoor de bal wat makkelijker door de lucht te manoeuvreren is. De spin is ook 250 omwentelingen per minuut minder, waardoor de balvlucht wat lager is dan bij de D2.

Tegelijkertijd met de 917 drivers zien ook de 917 woods het levenslicht. Ook deze bieden meer lengte en meer vergevingsgezindheid. De 917F2 heeft een wat groter profiel en biedt de meeste vergevingsgezindheid. De 917F3 levert minder spin en een strakkere balvlucht, waarmee je makkelijker een fade of een draw slaat.

Net als de drivers zijn de woods uitgerust met een aanpasbare hosel en zwaartepunt, om de balvlucht te optimaliseren. In tegenstelling tot bij drivers, heb je bij woods geen limiet wat betreft het trampoline-effect (COR) van het clubblad, zodat Titleist het ARC zoolkanaal aan de binnenkant helemaal open heeft kunnen houden, voor maximale flexibiliteit. De regels verbieden wel dat er een 'gat' in een golfclub zit, zodat de sleuf is opgevuld met een polymeer.

Net als de drivers klinken de woods beter beter dan hun voorgangers en voelen ze meer solide.

De 917 drivers en woods liggen vanaf 21 oktober in de winkel.

Prijs: € 549,- (driver), € 329,- (woods)

www.titleist.com