TaylorMade M5 en M6 drivers: snelheid afremmen?

Het clubblad van de M5 en M6 drivers is zo flexibel dat TaylorMade het moet injecteren met hars om het af te remmen en het trampoline-effect binnen de toegestane limiet te krijgen.

TaylorMade M5 en M6 drivers: snelheid afremmen

Om de afstanden die de pro's de bal slaan aan banden te leggen, hebben de regelgevende organen (R&A en USGA) grenzen gesteld aan golfclubs. Zo geldt er een limiet voor het coefficient of restitution (COR), ofwel het trampoline-effect van een clubblad. Producenten proberen die grens vanzelfsprekend zo dicht mogelijk te benaderen en TaylorMade heeft daar een zeer inventieve manier voor gevonden.

Ze fabriceren eerst een clubblad dat zo flexibel is dat het boven de toegestane COR-limiet ligt. Vervolgens wordt elke clubblad gemeten en wordt er hars in twee gaten in het clubblad gespoten om het minder flexibel – en dus weer legaal – te maken. Met een speciaal algoritme wordt per driver precies berekend hoeveel hars er nodig is om net binnen de toegestane limiet te blijven.

Volgens TaylorMade genereert elke M5 en M6 driver met deze methode de maximale balsnelheid. In het verleden waren er door het productieproces altijd kleine variaties, en omdat je niet het risico kon lopen dat een driver boven de limiet zou uitkomen, was het ene clubblad net wat sneller dan het andere.

Omdat het clubblad door de Speed Injection stijver wordt, kon de zoolsleuf – door TaylorMade Hammerhead 2.0 gedoopt – juist flexibeler worden gemaakt om de balsnelheid te maximaliseren.

Het nieuwe clubblad is volgens TaylorMade op sommige plaatsen twintig procent dunner en heeft een 66 procent grotere sweetspot dan de M3. Je verliest dus veel minder balsnelheid bij slecht balcontact.

Naast snel is het Twist Face ook vergevingsgezind. Het enigszins gewelfde clubblad heeft hoog op de teen meer loft en staat hier enigszins open (om een lage hook tegen te gaan), terwijl de lage hiel juist dicht staat en minder loft heeft om een slice te elimeren.

Ook op het gebied van aanpasbaarheid doet TaylorMade er nog een schepje bovenop. De M5 heeft een T-vormige zoolsleuf met twee schuifgewichten van tien gram, waarmee het mogelijk is het zwaartepunt op maar liefst 1770 verschillende plaatsen te krijgen. Zo kun je de balvlucht te optimaliseren (hoog/laag, draw/fade), spin aanpassen of de stabiliteit maximaliseren.

De M6 heeft die aanpasbaarheid niet, maar hij is wel vergevingsgezinder (hoger MOI), wat hem waarschijnlijk voor de meeste golfers de beste keus maakt. De zool is volledig van koolstoffiber, waardoor er meer gewicht beschikbaar was om laag en diep in het clubhoofd te plaatsen. Dit maakt de M6 zeer stabiel. Verder heeft hij dezelfde technologieën in huis als de M5.

Als je last hebt van een slice, dan is de M6 D-Type wellicht de beste optie, want de 'D' staat voor draw. Deze versie heeft meer gewicht in de hiel, wat het makkelijker maakt om het clubblad bij impact haaks op het doel te krijgen. Ook lijkt het clubblad door een optische illusie enigszins open te staan, waardoor de gebruiker het volgens TaylorMade automatisch meer sluit, wat een slice tegengaat.

De M6 ligt half januari in de winkel en op de M5 moet je een maand langer wachten. Er komen van beide lijnen ook fairwaywoods op de markt, net als een M6 hybride.

Prijs: € 599,- (M5), € 529,- (M6/M6 D-Type), € 419,- (M5 fairway), € 299,- (M6 fairway), € 249,- (M6 Rescue)

www.taylormadegolf.com