TaylorMade M1 en M2 metalwoods

Door het gebruik van nieuwe materialen presteren de nieuwe M1 en M2 drivers, woods en hybrides nog beter dan hun succesvolle voorgangers.

Door het gebruik van nieuwe materialen presteren de nieuwe M1 en M2 drivers, woods en hybrides nog beter dan hun succesvolle voorgangers. De M1 familie is maximaal aanpasbaar, terwijl bij de M2 metalwoods lengte en vergevingsgezindheid prioriteit hebben. De metalwoods liggen eind januari in de winkel en in maart volgen de M1 en M2 ijzers.

Bij de M1 driver hebben de ontwerpers 43 procent meer koolstofcomposiet gebruikt, dat aan een skelet van titaniun met een lagere dichtheid is bevestigd. Dit gaf meer mogelijkheden om het gewicht optimaal te verdelen, wat resulteert in een betere vertrekhoek, meer vergevingsgezindheid en meer aanpasbaarheid.

Door de gewichtsbesparing kon het T-Track System in de zool aerodynamischer en functioneler worden gemaakt. Je verliest dus minder swingsnelheid, terwijl er in totaal 27 gram gewicht verplaatst kan worden om de spin en de balvlucht te optimaliseren.

Voor de techneuten: het kanaal in de lengte is 12,7 mm langer gemaakt, en met het schuifgewicht van 12 gram kun je het zwaartepunt naar voren of achteren verplaatsen (64 procent meer dan bij zijn voorganger) en de spin beïnvloeden, om de bal lager of hoger te laten vliegen. In de sleuf achter het clubblad zit een gewicht van 15 gram, om een draw of fade te promoten (tot maximaal twintig meter)

De nieuwe M1 driver is ook beschikbaar in een 440 cc versie (in plaats van 460 cc), met een hoger clubblad, minder diep clubhoofd en 30 gram verplaatsbaar gewicht. Beide modellen hebben een aanpasbare hosel om de loft tot 4 graden aan te veranderen.

Het M1 fairwaywood (15º, 17º en 19º) heeft – net als de driver – een kroon van zes lagen koolstofcomposiet, gecombineerd met een body van roestvrijstaal. Het Track System (om een fade of draw te stimuleren) is meer naar achteren geplaatst, om ruimte te maken voor een Speed Pocket-sleuf achter het clubblad die de balsnelheid en vergevingsgezindheid bevordert.

De M1 rescue (17º, 19º, 21º en 24º) is compact en heeft een nieuwe zool om de speelbaarheid van verschillende liggingen te verbeteren. Voor het eerst heeft TaylorMade ook een schuifgewicht in een hybride gebruikt, zodat je ook met deze club kunt kiezen voor een fade, draw of neutrale balvlucht. Net als bij de driver en de woods is ook hier de loft vier graden aan te passen.

Ook bij de minder aanpasbare maar meer vergevingsgezinde M2 driver heeft het materiaal een upgrade gekregen. Hierdoor kon 25 gram gewicht lager en dieper in het clubhoofd worden geplaatst, waardoor hij nog stabieler is (hoog MOI) en makkelijker slaat.

Het clubhoofd is meer uitgerekt en het clubblad iets groter. Daarnaast is de Speed Pocket drie keer zo flexibel als bij zijn voorganger, zodat je bij missers minder balsnelheid verliest. De lichtgewicht hosel heeft twaalf loft/lie-instellingen.

Naast het standaardmodel is er ook een versie die een draw stimuleert (10-20 meter) en een hogere balvlucht geeft. Iets waar het grooste deel van de amateurs baat bij heeft. De D-Type M2 heeft meer gewicht in de hiel en een beetje offset.

Ook bij het M2 fairwaywood (15º, 16,5º, 18º, 21º en 24º) is het zwaartepunt verlaagd en de sleuf achter het clubblad flexibeler gemaakt. Samen met een een lichte, aerodynmamische hosel, een kroon van koolstofcomposiet en een dun clubblad resulteert dit in veel balsnelheid, weinig spin en een hoge balvlucht.

De M2 rescue (19º, 22º, 25º en 28º) heeft een laag profiel voor optimale speelbaarheid. De Speed Pocket in de zool maakt het clubblad flexibeler en biedt balsnelheid en vergevingsgezindheid, terwijl de nieuwe zool en korte hosel helpen om het geluid en gevoel bij impact te verbeteren. De standaard drawinstelling zal vooral de mid- tot lage handicapper helpen.

Alle clubs liggen eind januari in de winkel. 

Prijzen M1: € 579,- (driver), € 349,- (wood), € 299,- (rescue)

Prijzen M2: € 449,- (driver), € 279,- (wood), € 229,- (rescue)

www.taylormadegolf.com