Getest: Mizuno JPX919 ijzers

Door een 'open hiel' zijn de Tour, Forged en Hot Metal ijzers van de JPX919 lijn stabieler en vergevingsgezinder dan hun voorgangers.

Mizuno JPX919 ijzers

De nieuwe JPX lijn van Mizuno bestaat uit drie ijzers die allemaal van een ander soort staal zijn gemaakt en zich richten op verschillende typen spelers. 

De JPX919 Tour is bedoeld voor tourspelers die optimale accuratesse willen, de JPX919 Forged voor goede golfers die het gevoel van een gesmeed ijzer willen, en JPX919 Hot Metal voor spelers die maximale lengte en vergevingsgezindheid willen.

De JPX900 modellen waren zeer succesvol, wat verklaart dat het bij hun opvolgers meer gaat om een evolutie dan een revolutie.

JPX919 Tour

De JPX919 Tour blade is gemaakt van zacht 1025E koolstofstaal, waarbij de moleculen van het metaal dichter op elkaar zitten, zodat het ijzer meer solide voelt en klinkt. Hij genereert weinig spin, wat hem geschikt maakt voor spelers met hoge swingsnelheden.

Met zijn voorganger, de JPX900 Tour, won Brooks Koepka in anderhalf jaar tijd drie Majors, maar Mizuno mag zijn naam niet gebruiken omdat hij niet bij de Japanse producent onder contract staat. De input van Koepka, Ross Fisher en Lucas Glover werd gebruikt om de nieuwe versie te verbeteren.

De toplijn is tien procent dunner gemaakt, waardoor het clubhoofd nog compacter oogt, maar voor een blade is hij verrassend vergevingsgezind. De zool is namelijk iets breder gemaakt en door metaal van de hiel weg te halen en in de teen te plaatsen, is het traagheidsmoment (MOI) verhoogt, waardoor de club stabieler is als je de sweetspot gemist.

'Het compacte formaat van de Tour vertelt niet het hele verhaal', zegt tourmanager Jeff Cook. 'Deze club is verrassend lang en stabiel. Zijn voorganger haalde een hele groep jonge spelers naar Mizuno en heeft veel impact op de tour gehad.'

JPX919 Forged

De JPX919 Forged heeft een midsize clubhoofd en een clubblad dat meer balsnelheid genereert dan gebruikelijk is bij een gesmeed ijzer.

Dat heeft Mizuno voor elkaar gekregen door een heel klein beetje boron toe te voegen, waardoor het 1025B staal dertig procent sterker wordt en het clubblad – door middel van een 'omgekeerd freesproces' van de zool naar boven – dunner gemaakt kan worden (met meer balsnelheid als gevolg).

Hierdoor is er ook relatief meer gewicht laag en diep in het clubblad komen te zitten, waardoor je de bal met de mid en lange ijzers makkelijker de lucht in krijgt.

Ook de JPX919 Forged is uitgerust het zogenaamde 'Stability Frame', waarbij er aan de achterkant gewicht van de hiel (de hosel) naar de teen is verplaatst, waardoor de stabiliteit (MOI) is verbeterd en de balvlucht geoptimaliseerd.

In vergelijking met zijn voorganger is ook de grind van de zool verandert, waardoor deze breder oogt en beter reageert bij contact met de grond.

'Door de diepere en bredere cavity wordt er meer energie op de bal overgebracht dan we ooit bij een forged ijzer voor elkaar hebben gekregen', aldus directeur R&D David Llewellyn. 'Dat was nooit gelukt zonder het toevoegen van een klein beetje boron in onze staven staal, wat de extra sterkte geeft om het clubblad te versterken.

JPX919 Hot Metal

De JPX919 Hot Metal is een gegoten game-improvement ijzer dat de clubgolfer aan meer lengte helpt.

Dankzij het sterke chromoly 4140M staal kan het clubblad heel dun gemaakt worden (veel balsnelheid), terwijl je door de constructie uit één stuk toch veel feedback krijgt.

De vergevingsgezinde cavity-back heeft net als de Tour en de Forged de 'open hiel' voor extra stabiliteit en een verbeterde balvlucht.De overgang van de grotere lange ijzers naar de meer compacte korte ijzers is extremer geworden, en de bijpassende gap-, sand- en lobwedges zijn gemaakt van zachter X30 staal en hebben machinaal gefreesde groeven, voor extra spin rond de green.

'Het meest indrukwekkende aan de Hot Metal is de controle over de vertrekhoek en de hoge balvlucht', aldus hoofdontwerper Chris Voshall. 'De extra balsnelheid en afstand bereiken we niet door 'lage kogels', maar door een hoge balvlucht met een goede landingshoek. Dit zijn ijzers voor in de baan en niet alleen op de swingcomputer.'

Prijs (per ijzer): € 175,- (Tour en Forged), € 155,- (Hot Metal)

golf.mizunoeurope.com

Golfers Magazine zegt:'De JPX900 modellen waren zeer succesvol, wat verklaart dat het bij hun opvolgers meer gaat om een evolutie dan een revolutie. Door de 'open hiel' zijn de JPX919 ijzers wel allemaal een slag stabieler en vergevingsgezinder geworden, maar het zachte gevoel en de controle over de balvlucht blijven de sterkste eigenschappen.'

'De Tour is voor een blade verrassend lang en vergevingsgezind, maar zelfs goede amateurs zouden 'm links moeten laten liggen. Zij hebben meer aan de Forged, die door een bredere cavity nog makkelijker en verder slaat dan zijn voorganger, terwijl je toch het bekende zachte Mizuno-gevoel houdt. En het geluid zelfs nog beter is geworden.Ook snijdt hij door de nieuwe zoolgrind makkelijker door de grond.'

'Lang, zacht en mooi... dat is een combinatie waar veel singlehandicappers van gaan watertanden.'

'Mizuno mag dan bekend staat om zijn gesmede ijzers, de gegoten Hot Metal is tot nu toe het best verkopende ijzer ooit. En de 919-versie is zelfs nog langer en vergevingsgezinder. Hij spint iets minder, maar door de hogere balvlucht blijft de landingshoek intact en kun je de bal prima op de green houden. Evolueren gaat misschien geleidelijk, maar het is uiterst effectief.'