Mizuno GT180 driver

Mizuno heeft de GT180 drivers en woods uitgerust met meerdere zoolgewichten en een aanpasbare hosel, zodat je de balvlucht zeer precies kunt aanpassen.

Mizuno GT180 driver

Bij de onlangs geïntroduceerde 'no nonsense' ST180 driver en woods staan lage spin en veel balsnelheid centraal, maar voor golfers die liever meer aanpasbaarheid willen, heeft Mizuno nu de ST180 metal woods.

Ofwel: wil je pure power, dan is de ST180 jouw driver, en wil je kunnen kiezen voor een draw of fade, en een hoge of lagere balvlucht, dan pas de GT180 waarschijnlijk beter bij je. De balsnelheid en speelbaarheid van beide drivers zijn bijna identiek.

Dankzij verwisselbare zoolgewichten is het zwaartepunt in het clubhoofd te veranderen, waardoor je meer of minder spin genereert en je een fade of draw kunt stimuleren. Met de Quick Switch aanpasbare hosel kun je de loft en lie respectievelijk 4º en 3º aanpassen, voor een optimale vertrekhoek.

Dit finetunen van je balvlucht helpt om het maximale resultaat uit je swing halen.

Net als de ST180 heeft de GT180 driver een gesmeed clubblad van SP700 titanium, dat verschillende diktes heeft om de balsnelheid overal zo hoog mogelijk te krijgen. Daarnaast is de ronding van het clubblad (de bulge en roll) in de hiel en teen extremer om 'missers' weer op lijn te krijgen, iets waar TaylorMade momenteel veel aandacht op vestigt met zijn Twist Face drivers.

'We compenseren de meest voorkomende missers van golfers al jaren', zegt David Llewellyn, directeur R&D van Mizuno. 'We geven de hiel en teen iets meer ronding dan het midden van het clubblad. Dit compenseert voor het grotere gear-effect als je de bal meer aan de zijkanten raakt en geeft de juiste hoeveelheid spin om de bal terug naar het midden te laten komen. We lopen er niet mee te koop; het is een van de ontwerpaanpassingen die je door de jaren heen maakt.'

De GT180 fairwaywoods heeft een vernieuwde Wave zool, die bij impact wordt samengeperst en vervolgens weer terug veert voor extra balsnelheid. Het zwaartepunt zit laag en naar voren, wat resulteert in een lagere balvlucht, weinig spin en veel balsnelheid.

Met een 17-grams zoolgewicht kunnen de spin en de balvlucht worden beïnvloed en ook de loft (4º) en lie (3º) zijn aan te passen. Er is ook een TS (Tour Style) versie met een iets compacter clubhoofd met minder loft.

Bij de hele GT180 lijn kun je zonder bijbetalen kiezen voor high-end shafts,

Prijs: € 499,- (driver), € 369,- (woods)

golf.mizunoeurope.com

Golfers Magazine zegt: Volgens Mizuno kwam de extreem lage spin van de ST180 als een 'aangename verrassing', en die bonus zorgt voor heel veel lengte – mits je de bal de lucht in weet te krijgen.

Daarvoor heb je wel een behoorlijk hoge swingsnelheid nodig, al kunnen ook extra loft en een gefitte shaft (je kunt bij Mizuno altijd zonder bijbetalen kiezen uit meerdere premium shafts) hierbij helpen.

Heb je meer spin nodig om de bal de lucht in te helpen, dan is de aanpasbare GT180 een betere optie.

Sterker nog: ook voor het stimuleren van een fade of draw ben je bij deze driver aan het goede adres. Het is wel even puzzelen met alle gewichten, maar dit finetunen van je balvlucht helpt om de maximale lengte en consistentie uit je swing halen.

Mizuno staat niet bekend om zijn drivers, maar dankzij solide prestaties en geweldige looks kunnen de ST180 en GT180 prima mee met de topmodellen. Al vrezen we dat ze door hun prijs toch vooral aftrek zullen vinden onder 'die hard' Mizuno fans.