Callaway XR Speed driver: lang maar betaalbaar

Om golfers met een iets kleiner budget toch lengte en vergevingsgezindheid te bieden, komt Callaway met de XR Speed driver.

Callaway XR Speed

De Epic en Rogue drivers zijn zeer succesvol, maar aan de Jailbreak technologie hangt een behoorlijk prijskaartje. Voor golfers die € 400,- voor een driver meer dan genoeg vinden, introduceert Callaway nu de XR Speed driver, de opvolger van de XR 16.

De XR Speed heeft dus geen titanium staven die de onder- en bovenkant van de driver verbinden en het clubblad flexibeler maken, maar toch weet het clubblad dankzij zijn verschillende diktes veel balsnelheid te genereren.

Volgens de designers is het X Face VFT lichter, flexibeler en sneller dan ooit, wat resulteert in vijf meter meer lengte dan bij zijn voorganger.

Ook is de driver vergevingsgezinder dan de XR 16, omdat de kroon 45% lichter is en er dus meer gewicht laag en diep in het clubhoofd kon worden geplaatst, wat zorgt voor meer stabiliteit.

Zelfs de aerodynamica is onder handen genomen. De Speed Step 'verhogingen' op de bovenkant zijn geoptimaliseerd, zodat het clubhoofd met nog minder weerstand door de lucht beweegt.

De XR Speed is net als de andere drivers van Callaway uitgerust met een aanpasbare hosel om de vertrekhoek en balvlucht te optimaliseren.

Samen met de driver komen er ook XR Speed woods op de markt, van een houten-3 tot en met een houten-7. Net als hun grote broer combineren ze afstand met vergevingsgezindheid en door hun lage profiel sla je de bal makkelijk van het gras.

De XR Speed drivers (9º, 10,5º en 13,5º HT) en woods liggen vanaf 8 mei in de winkel. Er zijn ook damesversies beschikbaar.

Prijs: € 399,- (driver), € 279,- (woods)

www.callawaygolf.com

Golfers Magazine zegt: Volgens Callaway is dit is 'de beste niet-Jailbreak driver die ze konden maken'. Een stevig statement, maar wij gaan zelfs nog verder: voor veel clubgolfers is de XR Speed een betere keus dan de dure Epic of Rogue.

Het ontbreken van de titanium staven achter het clubblad scheelt maakt 'm namelijk niet alleen 150 euro goedkoper, de XR Speed genereert ook meer spin, waardoor de balvlucht wat hoger is – iets wat langzamer swingende amateurs goed kunnen gebruiken.

Ook het wat lichtere swinggewicht en de bescheiden draw die de driver stimuleert zal door bijna iedereen met gejuich worden ontvangen. en de nieuweling geeft bij impact een stevig geluid en solide gevoel.

Hij heeft misschien wat minder 'wow-factor' dan zijn dure broers, maar op de prestaties is werkelijk niets aan te merken.