Zien we de swoosh nog terug?

Nike stapt uit het golfmateriaal. Redacteur Foeke Collet vraagt zich af hoe erg dat nou echt is.

Nike stopt met het maken van clubs en ballen. Is dat een mokerslag voor de golfwereld of valt het allemaal wel mee?

Natuurlijk ontplofte Twitter toen Nike gisteren aankondigde te stoppen met het produceren van equipment. Als 's werelds grootste sportmerk besluit golf de rug toe te keren, is dat even schrikken. Maar zoals zo vaak blijkt de soep minder heet dan in eerste instantie gedacht: op golfschoenen en kleding zullen we de swoosh volgens Nike alleen maar vaker gaan tegenkomen en golfclubs van het merk waren toch al nauwelijks te vinden.

Op de professionele tours is Nike met grote namen als Woods, McIlroy en Wie al vijftien jaar lang goed vertegenwoordigd en begin dit jaar werden er nog aanstormende supertalenten als Tony Finau en Brooks Koepka aan de stal toegevoegd. Maar die zichtbaarheid op het hoogste niveau vertaalde zich op de winkelvloer nooit in verkopen; zelfs niet met steun van honderden miljoenen marketingdollars. De golfconsument is eigenwijs en heeft gewoon liever een club van TaylorMade, Callaway, Ping of Titleist in zijn tas. 

De swoosh is nog springlevend in golf | © Getty Images

De cijfers bewijzen het. Nike Golf zet qua woods en ijzers nog geen tien procent om van wat TaylorMade en Callaway verkopen en komt niet verder dan een marktaandeel van een schamele drie procent. Het is eigenlijk nu al een wonder als je op de golfclub een tas met Nike stokken tegenkomt, en dus zullen we er maar weinig van merken als daar geen nieuw 'swoosh-materiaal' bijkomt. Een tourpro legde onlangs met chirurgische precisie de vinger op de pijnlijke plek: 'Ze maken geweldige clubs, maar in al mijn pro-am's heb ik nog nooit een amateur met Nike clubs in zijn tas gezien.'

Voor een merk dat altijd en overal nummer één wil zijn, is een marktaandeel van een paar procent natuurlijk volstrekt onacceptabel. De beslissing om de handdoek in de ring te gooien, is dus een logische, maar het zal beslist pijn doen. Ze hebben het niet voor niets ruim anderhalf decennium geprobeerd (vanaf 1998 met ballen en sinds 2002 met clubs) en je wordt niet het grootste sportmerk ter wereld als je houdt van opgeven.

We kunnen de tweede alinea van het korte persbericht dat Nike rondstuurde, dus maar beter serieus nemen. 'We’re committed to being the undisputed leader in golf footwear and apparel', zegt directeur Trevor Edwards, en ik geloof hem. Er zullen de komende jaren honderden miljoenen dollars worden geïnvesteerd in R&D en marketing om de schoenen en kleding van Nike massaal aan de golfende man/vrouw te krijgen. The swoosh is still very much alive.