Realiteit

Voor veel golfers is hun sport ook dé sport. Maar daar denkt het gros van de bevolking toch echt anders over.

Hendrik Beerda is Brand Consultant en hij heeft onlangs zijn tweejaarlijkse onderzoek naar de reputatie van sporters, sportbonden, clubs en accommodaties gepresenteerd. In totaal 2.400 Nederlanders zijn naar hun mening gevraagd en het resultaat is een interessant document.

Beerda vindt het zelf opvallend dat het EK voetbal minder populair is dan de Tour de France, dat Feyenoord nét iets populairder is dan Ajax, dat de Kuip het sterkste imago van alle sportcomplexen heeft en dat de reputatie van sportbonden in de lift zit. Natuurlijk scroll je snel verder: hoe is het met golf, de NGF en het KLM Open gesteld? De Nederlandse Golf Federatie is qua ledental de derde bond van ons land – de vissersclub even buiten beschouwing gelaten – maar komt in de ranking voor 2015 niet voor in de top-10 van sterkste merken onder de sportbonden. Leider is de KNVB, voor NOC*NSF, de KNSB, de Judo Bond Nederland en de Atletiekunie.

 Dan de merkkracht van sportevenementen en -competities in 2015. Beerda presenteert de top-23. Op één: de Olympische Spelen, gevolgd door de Elfstedentocht, de Tour de France, het WK Voetbal, het EK Voetbal en de Eredivisie. Ook het ABN AMRO tennistoernooi staat in het lijstje, echter wel achter – opvallend – het NK Atletiek.

Golfers zijn zelf heel enthousiast over hun sport, maar de doorsnee Nederlander vindt golf elitair | © Golfsupport

Maar geen KLM Open, toch een van de grootste en beste bezochte Nederlandse outdoorevenementen, en ook geen Ryder Cup, die in de rest van de wereld vaak vlak achter de Spelen en het WK Voetbal wordt gerankt. Voor veel golfers is hun sport ook dé sport. Je kunt er echter gewoon niet omheen: daar denkt het gros van de bevolking toch echt anders over. Bovendien: veel van de 390 duizend golfers spelen niet of nauwelijks. Het gigantische aantal handicappers 54 (het voormalige GVB) spreekt wat dat betreft boekdelen.

In 2008 – toegegeven, het is even geleden – onderzocht het Mulier Instituut het imago van vijftien sporttakken (‘Van Evenbeeld tot Tegenpool’), waaronder golf. Voornaamste conclusie: ‘Golf vinden Nederlanders vooral elitair (82%). Daarnaast zijn er vier kenmerken die juist niet van toepassing zijn op golf: niet blessuregevoelig (1%), geen fysiek harde sport (3%), geen spannende actiesport (6%) en niet goed voor het doorzettingsvermogen (7%).’

Het element ‘elitair’ scoort dus hoog, veel hoger dan de nummer twee en drie. Hockey staat op 68 procent, tennis op 64. Nogmaals, de laatste categorie cijfers dateert uit 2008, maar ik vraag me af of golf het bij een nieuw onderzoek qua imago beter zou doen. Beerda’s rapport geeft in ieder geval weinig reden tot optimisme.

De NGF snapt dat er iets moet gebeuren en heeft onlangs een nieuw meerjarenplan gepresenteerd. En daarin wordt het verlagen van de (imago)drempels als belangrijk punt voor de komende vijf jaar genoemd. Voorzitter Willem Zelsmann in Golfers Magazine over de plannen: ‘Beter golf in plaats van meer golf is het uitgangspunt voor de komende vijf jaar. Niet dat de NGF tegen de groei van het golfers is, integendeel. Wie zien namelijk elk jaar al dat er dertig- tot veertigduizend golfers bijkomen. Maar ongeveer hetzelfde aantal haakt af. Op de een of andere manier valt de sport hen tegen. Als je dat als sportorganisatie jaar in, jaar uit overkomt, dan geeft dat te denken.’

En: 'Het beleidsplan is niet alleen een boekje van zeventien pagina's. Het is een levend document, dat jaarlijks een invulling en zo nodig een aanpassing krijgt. Ja, er staan concrete doelstellingen in. Dat moet je ook doen, want anders wordt het een stuk met alleen mooie plannen.'

'Zo willen we met het nieuwe jeugdprogramma RAAK! in vijf jaar tijd 45 duizend kinderen een band met golf laten krijgen. Via hun al golfende ouders of grootouders kunnen ze paar keer per jaar mee naar de baan. Het is niet hun eerste of zelfs niet eens hun tweede sport. Maar het zaadje wordt gepland. En ik ben blij met de eerste reacties.’