Drie man sterk zaten de vaste spelers van de DP World Tour achter de tafel bij de persconferentie voorafgaand aan het KLM Open. Geflankeerd door de beide toernooidirecteuren Ruud Gullit en Daan Slooter keken ze vooruit op de komende editie van het toernooi.
'Het belooft weer een lastige editie te worden', keek Joost Luiten vooruit naar zíjn toernooi. 'The International is een goede baan die door het weer zeker extra moeilijk zal spelen. Vorig jaar werd het op een gegeven moment bijna onspeelbaar en het lijkt er op dat het deze week niet anders zal zijn. We hebben wekenlang schitterend weer gehad, en dan wordt het net deze week dit weer', schudde Luiten het hoofd. 'Het wordt echt zaak de bal op de fairway te houden want als je even in de rough ligt sta je tot je oksels in de distels.'
Mike Toorop, lid op The International, beaamde dat de baan lastig speelt: 'De rough is normaal echt niet zo hoog, dus dat wordt een uitdaging. Maar of de baan nu makkelijk of moeilijk speelt, uiteindelijk komt de beste speler bovendrijven.'
Orange Army
Darius van Driel, die voorafgaand aan de persconferentie toe werd gezongen in verband met zijn 37ste verjaardag, hoopt op een herhaling van zijn beste prestatie in het toernooi ooit. 'Dat ik vierde werd op Bernardus was heel speciaal, dat gevoel hoop ik opnieuw te kunnen beleven. Ik ben me de laatste jaren steeds meer thuis gaan voelen op de tour en weet dat ik hier op mijn plaats ben. Toen ik amateur was was ik teveel bezig met het slaan van de perfecte bal, maar dat is helemaal niet nodig. Je moet genoeg goede ballen slaan en de grote fouten van de kaart houden, dan kom je al een heel eind', aldus de Hagenaar die een goede eerste helft van het seizoen kent en die lijn op The International voort hoopt te zetten.'
Met het oog op het WK Voetbal dat over een paar weken begint moet het KLM Open nóg meer in het teken van oranje staan dan het anders al doet.
'De Orange Army heeft wereldwijd een goede naam, het zou mooi zijn als we dat hier deze week met zijn allen uit kunnen dragen', zei Ruud Gullit over de oproep om allemaal in het oranje te komen deze week. 'Daar mogen we best trots op zijn.'
Joost Luiten die altijd op zondag in het oranje draagt in elk geval zijn steentje bij, zo liet hij weten. 'Ik speel deze week alle dagen in het oranje. Het zou mooi zijn als meer spelers daar voor kiezen', lachte de Nederlandse nummer 1.