Sinds begin deze eeuw brengt TaylorMade elk jaar een nieuwe driver op de markt, maar onlangs liet de producent weten dat het 2027 overslaat. Als reden wordt het succes van de huidige lijn Qi4D-drivers aangevoerd – die kan nog wel een jaartje langer mee –, maar ook hoe moeilijk het is om bij een vervangingscyclus van een jaar significante verbeteringen door te voeren.
'Het is veel lastiger dan tien of twintig jaar geleden om grote stappen op het gebied van lengte te maken.'
'Iedereen verwacht dat je met een nieuwe driver verder slaat, maar het is veel lastiger dan tien of twintig jaar geleden om op dit gebied grote stappen te maken', aldus Brian Bazzel, die verantwoordelijk is voor nieuwe producten.
Dat is ook de reden dat Titleist en Ping in principe om het jaar met nieuwe clubs komen. Alleen dan kunnen ze significante verbeteringen 'garanderen'. Bovendien is het voor golfwinkels en consumenten frustrerend dat drivers van net een jaar oud in de aanbieding moeten omdat er al weer een nieuwe exemplaar aankomt. Je zal maar de hoofdprijs betaald hebben, en een paar maanden later gaat er een paar honderd euro af...
Bazzel: 'De data laten zien dat de consument langer met zijn clubs wil doen. Daar komt bij dat de fitting-mogelijkheden steeds beter worden en producten steeds duurder.' Voor TaylorMade voldoende reden om gas terug te nemen. Met ijzers, wedges en ballen zat TaylorMade al op een cyclus van twee jaar, en nu volgen dus ook de drivers.
Daarmee zijn Callaway en Cobra nog de enige grote merken die elk jaar nieuwe drivers uitbrengen.