Mijn eerste keer
'Mijn eerste keer was op Golfclub Ommen, tijdens een teamuitje van Volco Ommen waar ik bij volleybalde. Ik was 15 en het was mijn eerste jaar in de eredivisie. Ik kan me niet goed herinneren wat ik van golf vond, of ik een bal raakte en of ik het vaker wilde doen, wel dat het een leuke middag was. Maar als we waren gaan lasergamen, had ik het ook leuk gevonden. Dat we met het team weg waren, vond ik belangrijker dan wát we deden. Pas aan het einde van mijn loopbaan als topsporter heb ik het weer opgepakt. Mijn man Reinder golfde al en volgens mij ben ik een keertje met hem meegegaan naar de driving range hier. Ik zal toen een jaar of 30 zijn geweest.'
Clubgebonden of vrije golfer?
''Hier' is voor mij de baan van Golfclub Zwolle, waar we lid zijn. Nog even los van het feit dat het op twee keer struikelen van ons huis is, ben ik ook echt een sociaal dier. Ik vind het leuk om mensen te verbinden en voel zelf ook verbinding met die club. Het is niet voor niets dat ik nu ook al een aantal jaar in het bestuur zit. Hoe meer je betrokken bent bij een club, hoe meer mensen je leert kennen, van jong tot oud. Dat is een van de meerwaardes van lid zijn op een baan, wat mij betreft.'
Les of zelf knutselen?
'Samen met een stel vriendinnen heb ik op Texel, bij pro Jan van Wijk, mijn GVB gehaald. Ik heb daarna ook nog wel les gehad, maar eigenlijk wil ik dat het vanzelf gaat. Toch heb ik een paar weken geleden nog deelgenomen aan een groepsles bij Marcella van der Bom, een van onze pro's. Op Golfclub Zwolle zijn we een aantal jaar geleden meegegaan in de pilot Women's Golf en de kennismakingslessen First Date van de NGF om meer jonge vrouwen naar de sport te trekken. Dat loopt goed en een aantal van hen is tevens de vervolgcursus gaan doen. Ook een groepje vriendinnen, die ik na lang zeuren zover kreeg. Hartstikke leuk!'
Sport of ontspanning?
'Golf is voor mij vooral ontspanning, al wil ik ook graag een lagere handicap krijgen. In het begin, toen ik handicap 54 had, wilde ik onder de 50 zakken, daarna onder de 40, en eigenlijk was mijn doel afgelopen zomer om onder de 30 te komen. Dat is me dus nog niet gelukt en dat vind ik wel een beetje frustrerend. Maar ook niet meer dan dat. Van een voormalig topsporter verwacht je misschien iets anders, die leggen de lat vaak hoog, maar daar ben ik dan wellicht atypisch in. Toen ik nog op het volleybalveld stond, had ik ook wel een beetje een kop-in-het-zandmethodiek. Als het niet goed ging, richtte ik me ergens anders op tot het wel weer goed ging. Op de golfbaan heb ik dat ook. Als het niet gaat, vind ik dat meestal hooguit jammer en ga ik gewoon wat meer genieten van het buiten zijn, de omgeving en het gezelschap.'
Mooiste baan
'Met de businessclub van Zwolle maken we elk jaar een reisje naar het buitenland en dan kom ik op mooie plekken. Twee jaar geleden speelden we op Empordà, waar ik denk ik mijn beste rondje ooit speelde, en vorig jaar waren we op Camiral. Op Camiral hadden we slecht weer en dan blijft je toch minder bij van de baan en de omgeving. In Nederland vind ik de Nunspeetse erg mooi. Die ligt hier niet ver vandaan. Toch kies ik er dan eerder voor om op onze homecourse te spelen, die ligt zó dichtbij. De kinderen zijn nu nog te klein, maar het vooruitzicht dat we over een paar jaar na het avondeten nog even negen holes kunnen spelen is wel heel fijn.'
Nieuwste van het nieuwste of oud allegaartje?
'Laatst kwam ik het bonnetje van mijn huidige clubs tegen bij het opruimen van een la. Ik heb deze set sinds 2021. Het was geen starterssetje en ik heb hem laten fitten. Dat moet ook wel, want aan een standaardset heb ik met mijn lengte (1,92 meter, red.) niets. Vorig jaar waren we op Tenerife en hadden we onze eigen set ook mee. De kans dat je op een baan in het buitenland een verlengde damesset kunt huren, is niet zo groot.'
Strakke outfit of wat toevallig uit de kast komt?
'Inmiddels heb ik best veel golfkleding, al besteed ik er ook weer niet heel veel tijd aan. Ik ga niet in een joggingpak de baan in, maar het moet wel een beetje leuk staan. Op Instagram zie ik leuke dingen voorbijkomen, maar heel gewaagd is mijn golfgarderobe niet. Als ik zie wat voor combinaties iemand als Carolien Spoor soms aantrekt, dan vind ik dat wel inspirerend. Zij kan echt toffe combinaties maken met opvallende kleuren, een beetje edgy. Leuk om naar te kijken, maar ik blijf zelf wat meer aan de veilige kant.'
Volleybaltoernooi of golftoernooi?
'Het is alweer bijna tien jaar geleden dat ik gestopt ben met volleybal. Sindsdien heb ik het nog maar zelden gedaan. Ja, soms voor de lol met een provisorisch netje in de tuin, maar verder? Het zou best leuk zijn om met een stel oude teamgenoten eens mee te doen aan een toernooitje. Aan golftoernooien doe ik eigenlijk nooit mee. De maandbeker of het clubkampioenschap, dat soort dingen zitten helemaal niet in mijn systeem. Ik ben ambassadeur van Spieren voor Spieren en aan hun evenementen doe ik wel zo nu en dan mee. Maar dan staat gezelligheid – naast natuurlijk het goede doel – voorop, en niet mijn eigen spel.'
Mijn Drive
In de rubriek Mijn Drive staat elke editie een gedreven hobbygolfer in de spotlight. Of het nu acteurs, influencers of voormalig topsporters zijn, begin met ze over hun hobby en ze raken niet uitgepraat. Dit is een deel van de editie die in Golfers Magazine 3 stond. Voortaan alle verhalen uit Golfers Magazine lezen? Sluit dan hier een abonnement af.