World

Gelijke kansen en beloningen in de sport: 'de kansen liggen er'

Vrouwensport krijgt veel minder aandacht in de media, sporters verdienen gemiddeld 40% minder, kortom, van gelijkheid in de sport is geen sprake. Dat moet anders.

Martijn Paehlig Leestijd 6 minuten
Gelijke kansen en beloningen in de sport: 'de kansen liggen er'

Vandaag vindt op Bernardus een bijeenkomst plaats waarbij gesproken wordt over het belang van gelijkheid in de sport. Wij spraken er eerder over met de founders van Branthlete. Een goed moment dus om dat verhaal uit Golfers Magazine (november 2025) nog eens onder de aandacht te brengen. 'Het duurt nog wel even voordat de achterstand is ingelopen.'

'Weet je wat het gemiddelde salaris in de Eredivisie voor vrouwen is? Vijfhonderd euro per maand! Dan ben je toch geen profvoetballer? Dat is een veredelde vrijwilligersbijdrage, een onkostenvergoeding. Terwijl er echt wel een markt voor is. Wat zeg ik: juist daar is ruimte voor groei. Kijk maar eens naar het publiek bij vrouwenvoetbal. Dat is vrijwel zonder uitzondering jong en bestaat grotendeels uit vrouwen. Dan moet je niet copy-paste doen wat je ook voor mannen doet om dat in de markt te zetten.'

Aan het woord is Frederique de Laat, een van de twee oprichters van Branthlete. De 31-jarige Amsterdamse begon haar loopbaan als strategieconsultant op de Zuidas, vond haar passie in de sport en besloot na een periode bij het in oprichting zijnde Hera United (de eerste betaald voetbalclub voor vrouwen) te hebben gewerkt dat ze haar kennis en passie breder wilde inzetten. 'Ik dacht bij mezelf: hoe is het mogelijk dat die vrouwen, veel vrouwen, elke dag topsport bedrijven en daarnaast in de horeca moeten werken om rond te komen? Daar klopt iets niet. En daar wil ik wat aan doen.'

De gepassioneerde De Laat doet haar verhaal in het tijdelijke kantoor in het centrum van de hoofdstad, terwijl zakenpartner Derk van Kleeff (34) aandachtig meeluistert en zijn moment afwacht om deel te nemen aan het gesprek. Want hij mag weliswaar man zijn, zijn drive om vrouwensport een prominentere plek te geven in het sport- en medialandschap, is zeker net zo groot als die van De Laat. 'Ik heb een kleine tien jaar bij Unilever gewerkt, met name aan de marketingkant voor merken die impact willen maken. Denk aan Ben & Jerry's en De Vegetarische Slager. Tijdens mijn werk kwam ik tot de conclusie dat vrouwensport voor dergelijke merken een uitstekend en mooi podium is om hun boodschap te versterken. Ze spreken vaak een jonge doelgroep aan, de doelgroep is veel online en ze hebben vaak een emotionele connectie. Als je je daar als merk aan kunt koppelen en die verhalen kunt ondersteunen, dan heb je een heel sterke positie. Dus toen Frederique me benaderde, zag ik meteen de kansen. Wij helpen vrouwelijke atleten om merkpartnerships te sluiten die passen bij de waarden van die atleten, en we helpen tegelijkertijd de merken om door middel van vrouwensport hun merkboodschap te versterken.'

Camembert

Dat het duo met Branthlete ('The marketing agency dedicated to female sport and culture') een niche aanboorde waar duidelijk vraag naar was, bleek al snel. 'We waren nog geen twee weken in de lucht of we werden al benaderd door Olympique Lyonnes (de meest succesvolle profclub als het om vrouwenvoetbal gaat, red.). Of we langs wilden komen om te praten. Het is absoluut een niche, een superniche misschien nog wel, maar we weten er heel veel van en daarom weten die partijen ons zo snel te vinden', aldus De Laat. Ze zegt het met een twinkeling in haar ogen. 'Het ís toch ook gewoon een droom als je iets waarvan je denkt dat er vraag naar is, zo snel van de grond ziet komen?'

Over het waarom van een speciaal op vrouwen gericht sportmarketingbureau kunnen De Laat en Van Kleeff uren praten. Maar, zo zeggen ze, met een paar voorbeelden van hoe je de plank ook mis kunt slaan, zeg je misschien al wel genoeg. Van Kleeff: 'Een mooi voorbeeld vind ik de 'kiss cam', waarbij in het stadion wordt ingezoomd op stelletjes in het publiek. Dat deden ze ook bij een wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen, maar daar zitten veel meer families dan stellen. Dan is een kiss cam best wel ongemakkelijk. En een bewijs dat je je moet verplaatsen in je doelgroep.' De Laat: 'Tijdens het afgelopen EK kwam Albert Heijn met filmpjes waarin speelsters het woord 'camembert' moesten spellen. Zie je het voor je dat Frenkie de Jong als uitdaging een woord gaat spellen? Dan denk ik: ja, het is misschien leuke snelle content voor wat jonge meiden, maar vraag eens naar hun verháál. Hoe is het in het trainingskamp? Hoe ervaren ze dat? Er is zoveel meer mogelijk. Ik kreeg er in elk geval een enorm “o ja, we moeten ook nog wat met de Leeuwinnen doen”-gevoel bij.'

Grote online fanbase

Hoewel er dus dingen beter konden rond het EK gingen er ook dingen goed, benadrukken beiden. Bijvoorbeeld de vele aandacht op tv. Niet weggestopt op een digitaal kanaal, maar prominent op de netten van de publieke omroep. En niet alleen de wedstrijden van de Oranjevrouwen, maar élke wedstrijd. Net zoals dat bij de mannen al jaren de gewoonste zaak van de wereld is. 'Zichtbaarheid is zó belangrijk', zeggen De Laat en Van Kleeff bijna in koor. 'Het is mooi, hoor, dat er een zender als W-Sport is die louter vrouwensport uitzendt. Maar om een breed publiek te bereiken, moet je geen barrières opwerpen en de sport zo breed mogelijk toegankelijk maken. Vergeleken met de tijd dat vrouwensport nooit op tv was, gaat het echter de goede kant op. Al zijn we er nog lang niet', zegt De Laat.

Van Kleeff: 'Dat vrouwensport traditioneel niet te zien was op tv heeft er wel voor gezorgd dat er een grote online fanbase is. Als je vrouwensport wilde volgen, moest je op de social media zijn. Daar kun je nu van profiteren. Veel merken willen graag een plek in het online domein, maar dan moet je wél beseffen dat het een apart product betreft. Als je de rechten op de Champions League hebt, 'krijg' je de vrouwen erbij, maar er zijn bijna geen partijen die de daarbij horende doelgroep apart aanspreken.'

Vrouwengolf

De specifiek op vrouwen gerichte campagne van de Nederlandse Golf Federatie kan dan ook op goedkeuring van De Laat en Van Kleeff rekenen. De Laat, die zelf al een half leven lid is op De Pan: 'Je moet het niet benaderen als aparte werelden. Je einddoel moet zijn dat die werelden gewoon samenkomen. Maar niet alleen mag de vrouwenparticipatie omhoog – waarom zou die 40% die de NGF ambieert niet haalbaar zijn? –, het gaat ook om de beeldvorming en de verwachtingen. Waarom krijg ik mijn vriendinnen wel mee om eens te gaan tennissen, maar lukt dat veel moeilijker als ik ze mee wil nemen naar de golfbaan? Ik zie het bij ons op de club. Daar wordt hard geprobeerd om meer jongeren en vrouwen te trekken, maar je loopt toch snel tegen een stuk beeldvorming aan. Daar ben je niet zomaar vanaf. Het gaat niet alleen om de cultuur op de club, je hebt ook rolmodellen nodig. Een speelster als Charley Hull kan daar zó'n grote rol in spelen. Vanuit marketingoogpunt is dat ontzettend belangrijk.'

Van Kleeff: 'Dat Ziggo steeds meer vrouwengolf uitzendt, gaat zeker ook helpen. Net als het organiseren van de Solheim Cup in Nederland. Natuurlijk zouden we graag meedenken over de Solheim Cup. Die biedt een gouden kans om de focus op vrouwengolf een enorme push te geven. Mits je het goed doet. Wat is het verhaal dat je wilt vertellen? Wat ga je aanbieden? Welke ervaring? Je mag best stellen dat het pas een succes kan worden als je weet wie er op af gaan komen en wat zij verwachten.'

De Laat: 'Het gat tussen mannen en vrouwen is nog altijd groot. Qua inkomsten, qua aandacht. Ze hebben becijferd dat het nog zo'n 150 jaar duurt voordat het verschil is ingelopen. Maar als je het positief bekijkt, kun je vaststellen dat het de laatste jaren hard gaat en dat het de komende jaren nog harder zal gaan. Het bordje “no dogs and women allowed” stond nog niet eens zo lang geleden op sommige banen.’ Van Kleeff: 'Wij gaan het niet meer meemaken dat mannen en vrouwen als elkaars gelijken worden gezien. Maar we hopen met Branthlete dat moment dichterbij te halen. De kansen liggen er.'