/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2FILTfwWKsQbmH011742566340.jpg)
'Ping heeft meer balsnelheid gevonden, terwijl de driver nog steeds machtig vergevingsgezind is'
Ping zegt: 'Dankzij een kroon en zijkanten van koolstoffiber (Carbonfly Wrap) en het verwijderen van een deel van de hosel in het clubhoofd (Free Hosel Design) wisten de designers veel gewicht te besparen. Het maakt de G440 lichter dan zijn voorganger, wat samen met een langere 46” shaft zorgt voor extra swingsnelheid.'
'Ook de balsnelheid is hoger geworden, door het clubblad dunner te maken. Om te voorkomen dat de toegestane limieten van het trampoline-effect (COR) werden overschreden, is het clubblad iets minder diep geworden.'
'Dankzij een zwaarder zoolgewicht (29 gram) is de driver niet alleen langer maar ook vergevingsgezinder geworden, omdat het zwaartepunt nog lager is komen te liggen. Ook ligt het dichter bij de zogenaamde 'force line', waardoor er meer energie op de bal wordt overgedragen en de spin en vertrekhoek worden geoptimaliseerd.'
'Het gewicht kan op drie plekken in het clubhoofd worden vastgezet om een fade, draw of neutrale balvlucht te stimuleren. De nieuwe vorm, de koolstoffiber kroon en interne ribben zorgen voor een gedempter geluid.'
'Er zijn drie modellen beschikbaar: de Max is de meest vergevingsgezinde, de LST biedt lage spin voor hoge swingsnelheden en de SFT biedt nog meer hulp om een slice tegen te gaan.'
Prijs: € 658
Golfers Magazine zegt: 'Als je elke twee jaar een van de beste drivers op de markt brengt, is het hard werken om vooruitgang te boeken. Toch is dat Ping weer gelukt. De G440 is tien gram lichter dan zijn voorganger, genereert meer balsnelheid, klinkt beter en is vergevingsgezinder. Missie geslaagd.'
'Ook oogt hij door een andere vorm wat kleiner dan de G430. De aerodynamische Turbulators op het clubhoofd verdienen misschien nog steeds niet de schoonheidsprijs, maar wij zien ze niet eens meer. Door het lagere zwaartepunt bereik je met minder loft dezelfde vertrekhoek, wat ook zijn steentje bijdraagt aan extra lengte van de tee.'
'Ook zijn er weer stappen gezet op het gebied van het consistent houden van de spin over het hele clubblad, Spinsistency noemt Ping dit. Want laten we eerlijk zijn: de gemiddelde clubgolfer zit toch vaker naast de sweetspot dan erop. Zit je eronder, dan is dat trouwens ook geen ramp, want ook hier heeft Ping – mede door het Free Hosel Design – extra balsnelheid gevonden.'
'Het geluid bij balcontact is solide, maar beduidend minder luid dan in het verleden. Wederom een pluspunt.'
'Neem trouwens de tijd om het juiste model te vinden en de balvlucht te finetunen via de aanpasbare hosel en het verplaatsbare zoolgewicht – bij voorkeur met een fitter. Het optimaliseren van je balvlucht doet wonderen voor je lengte en consistentie van de tee.'