/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F01%2FBB9sM94M4jUV6l1736844422.jpg)
Ping staat bekend om zijn technologisch vernuft, maar hoe laat je de zoveelste generatie wéér beter presteren? Toch is ze dat met de G440 wederom gelukt. We leggen stap voor stap uit waarom de nieuwe metal woods en ijzers makkelijker en verder slaan.

Extra vergevingsgezindheid
De drivers van Ping staan qua vergevingsgezindheid altijd op het podium, vaak zelfs op de bovenste trede. En ook met de G440 hebben de designers weer winst weten te boeken. Het is ze namelijk gelukt om het zwaartepunt nóg lager te plaatsen, en dichter bij de virtuele as die van de sweetspot naar het zoolgewicht achterin loopt en de ideale combinatie van stabiliteit, snelheid en spin biedt.
Dit was mogelijk dankzij een gewichtsbesparing. Zo zijn de kroon en de zijkanten van alle modellen nu gemaakt van koolstoffiber (deze zogenaamde Carbonfly Wrap zag je bij de vorige generatie – de G430 – alleen bij de low spin-versie). Bijkomend voordeel van dit materiaal is dat de G440 gedempter klinkt.

Daarnaast werden er grammen gewonnen door in het clubhoofd een deel van de hosel te verwijderen. Free Hosel Design noemt Ping dat.
Het bespaarde gewicht resulteerde in een zwaarder, 29-grams zoolgewicht, wat de stabiliteit (MOI) ten goede komt. Het gewicht kan op drie plekken worden vastgeschroefd, om een fade, draw of neutrale balvlucht te stimuleren.
Meer balsnelheid
Vergevingsgezindheid is essentieel voor een Ping-driver, maar de knappe koppen kregen de opdracht om de G440 ook langer te maken. De beste manier daarvoor is extra balsnelheid genereren, wat werd bereikt door het clubblad dunner te maken. Om te voorkomen dat het trampoline-effect (COR) de toegestane limieten zou overschrijden, is iets minder diep gemaakt.
Daarnaast is de totale driver lichter geworden dan de vorige generatie en is hij voorzien van een 46”-shaft. Dit helpt om de swing- en clubhoofdsnelheid te verhogen, wat op zijn beurt garant staat voor extra lengte.
De G440 is beschikbaar in drie modellen. De Max is het meest vergevingsgezinde model, de LST beperkt de spin bij hoge swingsnelheden en de SFT stimuleert een draw.
Woods en hybrides
Ook de G440-fairway woods en -hybrides zijn uitgerust met het Free Hosel Design en een Carbonfly Wrap voor een efficiëntere gewichtsverdeling en daarmee betere balvlucht. De woods hebben een iets groter clubblad gekregen, waardoor ze beter presteren van de tee. Het zwaartepunt ligt overigens nog even laag als bij zijn voorganger, zodat ze net zo speelbaar blijven vanaf het gras.
De 17º houten-4 maakt zijn comeback. Er is namelijk gebleken dat veel amateurs hier beduidend rechter mee slaan dan met de houten-3, terwijl ze nauwelijks afstand inleveren. Ook bij de woods kun je kiezen voor een LST-, Max- en SFT-model.
Ping heeft geprobeerd het geluid van de driver, de fairway woods en de hybrides meer met elkaar in lijn te brengen. Op de LST-modellen na zijn ze allemaal verkrijgbaar in lichtgewicht High Launch-versies, die de bal bij lagere swingsnelheden sneller de lucht in helpen.
IJzers
Ping richt zich naar eigen zeggen nooit op details, maar gaat voor het optimaliseren van het grote geheel. Bij de G440-ijzers was het maken van de beste game improvement-set het doel. Er is gekeken naar de samenstelling van de set en optimale gapping (afstandsverschillen tussen de clubs). Daarnaast vliegt de bal hoger en met meer spin, en zijn de clubhoofden kleiner dan de G430-ijzers.
Ook bij de ijzers is het clubblad wat ondieper en dunner gemaakt (9%), voor maximale balsnelheid. Door een lager zwaartepunt krijg je echter meer spin, wat helpt bij de controle en om de bal op de green te houden.

Qua looks is gekozen voor een wat compacter clubhoofd en een nieuwe 'badge' achter het clubblad. Deze uit vier stukken bestaande insert ondersteunt het flexibele clubblad en dempt vibraties, maar hij 'verstopt' ook de cavity (de opening aan de achterkant). Hierdoor ziet de G440 er aantrekkelijker uit dan zijn voorganger.
De set bestaat uit ijzer 4 t/m 9, en heeft standaard vier wedges: pitching wedge (PW), gap wedge (UW), 52º en 56º. De sandwedge is geïnspireerd op de Eye 2 en heeft een 33% kleinere hosel, wat moet helpen om uit de bunker te komen.
Prijs: € 658 (drivers), € 425 (fairway woods), € 365 (hybrides), € 195 (ijzers staal), € 205 (ijzer graphite)