Is die Titleist GT-driver echt zo goed als ze zeggen?

De Titleist GT-drivers hebben voor het eerst een kroon van polymeer, wat mogelijkheden biedt om de prestaties op alle vlakken te verbeteren. Is dat gelukt? Tijd voor een test.

Titleist GT-driver

Titleist zegt:

'Om de GT sneller te maken dan zijn voorganger kreeg de voorheen volledig titanium constructie een upgrade. De boven- en zijkanten zijn nu gemaakt van Thermoform, een polymeer dat drie keer lichter is dan titanium. Het bespaarde gewicht werd verdeeld over de zool: voorin voor extra balsnelheid en achterin voor meer stabiliteit en vergevingsgezindheid.'

'Belangrijk was dat het materiaal nog steeds 'klinkt' als metaal, om het klassieke 'Titleist-geluid' – en het daarmee samenhangende gevoel – te behouden.'

'De 'Speed Ring' van titanium aan de randen van het clubblad zorgt voor meer stabiliteit en dus meer balsnelheid op de sweetspot. Mis je die, dan wordt de snelheid op peil gehouden door de verschillende diktes van het clubblad.'

'Er zijn drie clubhoofden met net even andere eigenschappen. De GT2 is ontwikkeld voor snelheid en vergevingsgezindheid over het hele clubblad en heeft het hoogste MOI voor maximale stabiliteit. De GT3 is ontworpen voor maximale balsnelheid. Een aanpasbaar zoolgewicht biedt mogelijkheden om de balvlucht en -snelheid te beïnvloeden. De GT4 is een low spin-model met een kleiner clubhoofd (430 cc), wat resulteert in een strakke, lage balvlucht.'

Prijs: € 699

'Met de GT-lijn mikt Titleist niet puur op maximale snelheid of optimale vergevingsgezindheid, maar op een combinatie van beide'

Golfers Magazine zegt:

'Wij behoren tot de grote groep golfers die vaak ruzie heeft met de driver, en een 'sterke' houten 3 biedt ons meestal meer consistentie zonder dat we veel lengte inleveren. De GT lijkt een einde te maken aan die situatie. Zonder dat we veel extra fairways misten, sloegen we met de GT3-driver bijna dertig meter verder dan met een fairway wood uit de nieuwe lijn. Dat scheelt drie clubs naar de vlag!'

'Dat we niet uitkwamen bij de vergevingsgezinde GT2 (die voor de meeste clubgolfers de beste resultaten zal opleveren) maar bij de GT3, geeft het belang van clubfitting aan. Dit model is iets aerodynamischer, wat kan zorgen voor extra swingsnelheid, maar de grootste winst boekten we op het gebied van balsnelheid.'

'Dankzij een verplaatsbaar gewicht achter het clubblad kan het zwaartepunt worden aangepast aan de tendenties in balcontact, wat we dus overtuigend terugzagen in de afstand. Daarnaast resulteerde dit finetunen in consistentere spin en minder extreme afzwaaiers.'

'Met de GT-lijn mikt Titleist niet puur op maximale snelheid of optimale vergevingsgezindheid, maar op een combinatie van beide. Ofwel: ver slaan én de fairway vinden. Het lijkt erop dat de houten 3 eindelijk met pensioen kan.'