Martijn Paehlig

Met de trein op golfreis?

Het is een mooie ambitie, per trein naar je golfbestemming te reizen. In theorie dan toch, want in de praktijk is vervoer per spoor vaak geen pretje.

Martijn Paehlig

Minder vliegen, elektrische auto's, duurzaam reizen is de toekomst. De trein zou hier een grote rol in kunnen spelen. Vooralsnog is een vakantie per spoor echter nauwelijks aan te raden. Laat staan een golfvakantie. Terwijl het vroeger de gewoonste zaak van de wereld was, met de trein naar de golfbaan.

Theorie vs praktijk

Het plan voor een weekendje London leek waterdicht. Zaterdag met de eerste trein naar de Engelse hoofdstad, daar met een daar wonende vriend wat sightseeing doen, een avondje de stad in, op zondag een potje voetbal kijken en dan maandag weer terug met diezelfde Eurostar. Waar ik bij eerdere bezoeken eigenlijk zonder nadenken het vliegtuig pakte, liet ik me nu overtuigen om eens met de trein te gaan. Inclusief de rijen en het inchecken op Schiphol zou ik er niet eens zo heel veel langer over doen. Helemaal omdat je met de trein daadwerkelijk in hartje Londen aankomt, en niet nog minstens een uur met het OV naar de stad moet zien te komen. Het netto verschil zou zelfs nauwelijks een uur zijn. En, en dat was helemaal een mooi vooruitzicht, door een stoel met een tafel te boeken zou ik op gewoon kunnen werken waardoor er niet eens een verlofdag opgenomen hoefde te worden.

Ideaal.

In theorie dan toch...

Technische problemen

Dat de trein met vertraging vertrok, vooruit. Dat we voor de tunnel onder het kanaal een tijdje stilstonden, kan gebeuren. Zelfs de kapotte koffiemachine kon mijn gevoel goed bezig te zijn niet verpesten. Niets kon dat. Dacht ik. Maar dat was zonder gerekend te hebben op de stem die bij het inrijden van station Brussel doodleuk mededeelde dat de trein niet verder zou gaan in verband met technische problemen aan het spoor. Of iedereen de trein maar wilde verlaten. 'We houden u zo goed mogelijk op de hoogte', hoorde ik nog net voor ik het perron opstapte met mijn in de haast snel dichtgeklapte laptop onder de arm.

Geannuleerd

Dat bleek in de praktijk bitter tegen te vallen, dat op de hoogte houden. Over het bomvolle perron klonk door de krakende luidsprekers precies één keer de suggestie dat op spoor 15 over een half uur een trein naar Breda zou gaan. Dat was nog geen Amsterdam, maar in elk geval dichterbij en dus zette ik me samen met de rest van de kudde in beweging op weg naar genoemd perron. Nauwelijks twintig koude minuten later verdween de trein echter van de borden en verscheen in rode letters het woord 'geannuleerd'.

Daar stond ik dan op het overvolle perron van station Brussel. Het ene moment zat ik nog prinsheerlijk te tikken in de Eurostar die me van London naar Amsterdam zou brengen, nu keek ik, net als vele honderden anderen, wat ontredderd om me heen. Hoe nu verder?

Golfset

Wat volgde was een urenlange steeplechase van sprintjes trekken naar andere perrons, op volle balkons opgepropte ritjes met lokale boemeltjes een paar kilometer noordwaarts komen, en hopen dat er ergens een trein gevonden zou worden die me wel naar het eindpunt zou brengen. Al bij het eerste sprintje keek ik met een gevoel van medelijden naar moeilijk lopende ouderen en jonge gezinnen die kinderwagens en kleine kinderen door de gangen van het station joegen. Waar ik meer dan eens met een ziedende sprint een trein in kon springen nadat het fluitje al had geklonken, moesten zij een voor een afhaken en hopen dat er een nieuwe aansluiting gevonden werd.

Natuurlijk drong op enig moment het beeld van een golfer met een volle reistas zich aan me op. Stel dat je al die sprintjes moest trekken met je golfspullen achter je aan... Het beeld was genoeg om me de vraag te stellen of en wanneer de trein een goed reisalternatief voor de reizende golfer zou zijn. En dat terwijl het vroeger de gewoonste zaak van de wereld was om per spoor naar de tee te reizen. Zeker in Engeland en Schotland (Carnoustie, Royal Troon, Prestwick, het zijn ook niet de minste banen) liggen tal van holes pal aan het spoor, niet zelden zelfs met het station op loopafstand van het clubhuis. Ook in Nederland zijn er een aantal banen waar je eenvoudig met de trein kan komen. Het Rijk van Nunspeet, de Amsterdam Old Course en Golf & Country Club Hoenshuis zijn een paar voorbeelden van golfbanen waar je prima met de trein heen kan.

E-car

Ik hoor het mezelf zeggen en denk tegelijkertijd: als ze rijden tenminste... Misschien binnenkort toch nog eens proberen? De treinreis naar een groene Duitse bestemming was al geboekt, maar werd toch maar geannuleerd en omgeruild voor een bestemming die met een elektrische auto zonder veel extra laadstops goed te doen was.

De trein is in theorie een perfecte manier om te reizen. Nu de praktijk nog.

(In een van de komende nummers van Golfers Magazine lees je een verslag van deze met Pin High gemaakte groene reis). Nog geen geen abonnee? Sluit dat dan hier af en ontvang Golfers Magazine binnenkort thuis op de mat.

Columns
  • Adobe Stock