'We wilden de GT sneller maken dan de TSR (zijn voorganger) en de enige manier om dat te bereiken was afstappen van de volledig titanium constructie', zegt Chuck Golfen, hoofd R&D bij Titleist.
Nieuwe polymeer
En dus ontwikkelde de producent een nieuw polymeer materiaal, Thermoform, dat drie keer lichter is dan titanium en gebruikte dit voor de bovenkant en een groot deel van de zijkanten van het clubhoofd van de nieuwe driver. Het bespaarde gewicht werd verdeeld over de voorkant (om extra balsnelheid te genereren) en de achterkant (voor meer stabiliteit en vergevingsgezindheid).
De plaatsing van het zwaartepunt varieert bij de drie verschillende modellen, zodat elke golfer op zoek kan naar de ideale combinatie van snelheid, balvlucht en spin voor zijn swing. Consistente spin is sowieso een van de sterke punten van de nieuwe lijn, wat helpt om de verspreiding van de tee te beperken en balsnelheid op peil te houden.
Klassiek geluid
Om de prestaties te optimaliseren koos Titleist dus voor een constructie met meerdere materialen, maar de producent wilde geen concessies doen op het gebied van het 'klassieke Titleist-geluid' en daarmee samen hangende gevoel. Er is dus veel aandacht besteed aan de akoestiek van de GT-lijn.
Een ring van titanium aan de randen van het clubblad zorgt voor maximale balsnelheid bij contact op de sweetspot, maar ook als je deze mist, verlies je maar weinig balsnelheid door de verschillende dikes van het clubblad.
Drie versies
De GT2 is ontwikkeld voor snelheid en vergevingsgezindheid over het hele clubblad en heeft het hoogste MOI voor maximale stabiliteit. Dit model zal voor de meeste clubgolfers – die moeite hebben om consistent de sweetspot te vinden – de beste resultaten bieden.
Het clubhoofd is platter en meer 'uitgerekt', wat vertrouwen geeft. In vergelijking met de vorige generatie heeft de GT2 een wat meer peervormig clubhoofd gekregen, waardoor hij meer lijkt op de GT3. Met een verwisselbaar gewicht achterin de zool is het swinggewicht te optimaliseren.
De GT3 is ontworpen voor maximale balsnelheid. Een aanpasbaar zoolgewicht biedt mogelijkheden om de balvlucht en -snelheid te beïnvloeden. Je kunt kiezen uit vijf verschillende posities voor het zwaartepunt, afgestemd op tendenties in balcontact, om de balsnelheid te maximaliseren. Het clubhoofd is aerodynamischer dan dat van de GT2, wat zorgt voor meer swingsnelheid.
De GT4 is een low spin-model met een kleiner clubhoofd (430 cc), wat resulteert in een strakke, lage balvlucht. Door de twee zoolgewichten te verwisselen kun je de spin bescheiden of extreem omlaag krijgen.
Prijs: € 699