In 2020 verraste Kaddey de golfwereld met de Switch: een compacte trolley met twee enorme wielen die je zowel kunt trekken als duwen en die uitblonk in wendbaarheid.
Er werd niet bezuinigd op handige snufjes als een geïntegreerde puntenslijper, een toolbox voor accessoires en een 'selfie'-stand om je eigen swing te filmen, maar de insteek bleef minimalistisch. 'Less is more', aldus de ontwerpers. Dat derde wiel van de nieuwe Switch+ kwam voor ons dus een beetje als een verrassing.
Luxe
Aan de andere kant is de stap ook logisch. Er blijft een groep golfers die zweert bij drie wielen en je bent gek als je die doelgroep niet probeert te bedienen. En dat derde wiel is zo bescheiden gehouden en slim in te klappen in het frame dat de uitgangspunten van de originele Switch geen geweld worden aangedaan.
De trolley is nog even compact en er is nauwelijks ingeleverd op wendbaarheid. Sterker nog, we betrapten onszelf erop dat we nog regelmatig rijden met het voorwiel in de lucht – dat manoeuvreert rond de green en de tee lekker makkelijk.
Voor 'lange stukken' op de fairway biedt het derde wiel echt beslist meer luxe. Geef de Switch+ een zetje en hij kiest soepel en vol overtuiging een paar meter zijn eigen route, zodat jij je handen even vrij hebt.
Stabiliteit
Met drie wielen en een bredere wielbasis is ook de stabiliteit verbeterd, wat je vooral merkt als je de trolley op een helling parkeert. Of als de paraplu nodig is en het waait.
De nieuwe generatie is uitgerust met simpele maar effectieve remmen op beide wielen, zodat je de trolley van beide kanten en met beide voeten 'op slot' kunt zetten. Daar is goed over nagedacht.
Voor het handvat is zachter materiaal gebruikt, wat het comfort vergroot. Je kunt de Switch+ overigens ook gebruiken als tweewieler door het derde wiel niet uit te klappen en de verlengstukken van de wielstangen te verwijderen, wat zorgt voor een smallere basis en net een fractie meer wendbaarheid. Voor ons weegt dat echter niet op tegen het gemak van de drie wielen.
Iets zwaarder
Wint de nieuweling dan op alle fronten? Net niet. Het frame van de Switch+ is ruim een kilo zwaarder dan dat van zijn voorganger (5,2 in plaats van 4 kilo), wat je merkt als je het aan je tas laat zitten.
Toch blijft dit laatste een briljante optie als je er niet veel mee hoeft te sjouwen – wielen eraan klikken en binnen een halve minuut rol je. Ideaal.
En door de wielen een halve kilo lichter te maken is het totaalgewicht slechts 700 gram toegenomen (7,5 in plaats 6,8 kilo). Daar heb je in de baan echt geen last van.
Prijs: € 465