/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2024%2F06%2FWBxdawuICL2AzM1719557939.jpg)
Er zijn geen problemen met de HL. In tegendeel, het lichtgewicht model biedt spelers met een lagere swingsnelheid een hogere balvlucht en daarmee extra lengte. Dat is gelukt door te besparen op het gewicht van de shaft, de grip en het zoolgewicht.
Door deze aanpassingen is het MOI van deze versie echter onder de 10.000 g/cm2 gezakt, terwijl er wel 10K op het clubhoofd staat. Dat is niet netjes beseft Ping en daarom mag je het HL-model gratis omruilen voor de standaard G430 Max 10K.
Wat is dat MOI?
Het moment of inertia of traagheidsmoment geeft aan hoeveel kracht er nodig is om een object om zijn as te laten draaien. Bij een driver betekent dit simpelweg dat hij heel stabiel blijft als je de de sweetspot mist (wat wij natuurlijk regelmatig doen) en dat je dus bij slecht balcontact nog steeds een fatsoenlijk resultaat krijgt.
Met de G430 Max 10K doorbrak Ping begin dit jaar de barrière van 10.000 g/cm2 MOI. Dit is een optelsom van het horizontale en verticale MOI, dus zowel náást de sweetspot als erboven/eronder. De HL-versie haalt dit magische getal dus net niet.
Moet je 'm inruilen?
Niet als je gefit bent voor het High Launch-model en je er heerlijk hoge en verre drives mee slaat natuurlijk. Ping staat bekend om zijn vergevingsgezinde drivers en ook dit model biedt heel veel hulp. En vergeet niet: de standaard Max 10K mag dan net iets stabieler zijn, hij is ook zwaarder, waardoor je swingsnelheid en zeer waarschijnlijk lengte inlevert. En zijn we daar met de driver niet juist naar op zoek?
Wil je toch ruilen: vanaf 10 juli zijn de voorwaarden te lezen op ping.com.