Directeur KLM Nederland: Het KLM Open is van grote waarde'

KLM is een van de naamsponsors met de langste historie. Bas Gerressen, directeur KLM Nederland, Benelux, Dutch Caribbean & Suriname, ziet aan die samenwerking voorlopig geen einde komen.

 

klm directeur Bas Gerressen

Toeschouwers die volgende maand afreizen naar The International hoeven hun blik maar even van de fairway af te wenden of ze zien de naam van de hoofdsponsor in volle glorie voor zich. Aan de overkant van de A9 steekt het wit van de onderhoudshangars fel af tegen de blauwe lucht. En de kans dat er tijdens de wedstrijd blauw-witte vliegtuigen laag over de baan scheren, om seconden later te landen op de Buitenveldertbaan, is groot. Daar kunnen bijna geen reclameborden en -vlaggen tegenop. Bas Gerressen, sinds 2021 directeur KLM Nederland, glimlacht als we hem wijzen op de prachtige reclame die het spelen van het KLM Open op The International als vanzelf met zich meebrengt. Maar de opvolger van Harm Kreulen haast zich te zeggen dat de luchtvaartmaatschappij zich ook altijd thuis voelde op de andere banen waar het toernooi onder de vlag van KLM werd gespeeld. 'Zoals op Bernardus, waar we de afgelopen drie jaar te gast waren. Op The International zijn we nu voor de tweede keer en het is zeker waar dat de ligging van de baan, de bereikbaarheid vanuit de Randstad en vooral Amsterdam, waar veel van onze klanten en relaties zitten, zal helpen bij de opkomst. Dat dit allemaal gebeurt pal naast Schiphol, ‘in onze achtertuin’, geeft zeker meerwaarde.'

Groene ambities

De KLM is een van de oudste, zo niet de oudste naamsponsor van de DP World Tour. Dat is best iets om trots op te zijn.

'De keuze om in golf te stappen, is lang geleden gemaakt omdat veel van onze Platinum Members altijd al iets met golf hadden. Inmiddels gaat golf door alle lagen van de bevolking heen en we nodigen elk jaar zo'n tienduizend klanten en relaties uit om het toernooi te bezoeken. Dat zijn zowel golfers als niet-golfers, maar voornamelijk Flying Blue Members. Uit navraag blijkt dat zij het toernooi zeer waarderen, gemiddeld geven ze het een 9. Dat zegt wel wat.'

Enig idee waarom de waardering zo hoog is?

'Dat kunnen verschillende redenen zijn. Het zijn dagen met een uitstekende hospitality met en tussen klanten en relaties; je kunt topsport van heel dichtbij zien vanuit een van onze lounges, en dat in een prachtige omgeving. Veel van dit soort zaken kun je ook krijgen bij andere sporten, zoals voetbal of tennis, maar golf is echt anders, enorm verbindend. Ik vind de vergelijking met ons vak, de luchtvaart, persoonlijk wel treffend: elke dag is anders, golf en vliegen vragen om ontzettend veel precisie. En als alles samenkomt, levert dat mooie resultaten op. Dus ja, de KLM en het Dutch Open passen uitstekend bij elkaar. Na bijna dertig jaar titelsponsor te zijn, waarvan de laatste twintig jaar op rij, kun je je bijna niet voorstellen dat het toernooi ooit anders heette, of zal heten, dan het KLM Open. Niemand weet hoe de wereld er over tien of vijftien jaar voorstaat, maar de komende jaren zijn we van plan onze investeringen in het toernooi voort te zetten. Zolang wij het gevoel hebben dat de investeringswaarde ook terugkomt, gaan we zeker door.'

Een vraag die desondanks wel eens gesteld wordt, is of het wel gepast is, een luchtvaartmaatschappij die een sport zo groen als golf steunt. Wat zegt u dan?

'KLM staat voor verbinden, net als waar de golfsport naar mijn mening voor staat. We zijn ons terdege bewust van de impact die wij hebben op de omgeving. Qua geluid, qua uitstoot. Daar hebben we niet voor niets een plan voor gelanceerd: schoner, stiller, zuiniger. We investeren veel in nieuwe technologieën, in een nieuwe vloot om minder uitstoot en geluid te realiseren. Net als dat we op de grond veel operationele maatregelen nemen. We kunnen misschien wel vinden dat mensen minder zouden moeten vliegen, maar de realiteit is dat dat in veel gevallen niet mogelijk is. Dus eigenlijk zeggen we: áls je dan moet vliegen, vlieg dan met ons, want we doen er alles aan om dat zo verantwoord mogelijk te doen. Zijn we er al? Nee. Hebben we grote ambities om de impact te verminderen? Jazeker.'

Beat the Pro

In de coronaperiode was de KLM één jaar geen titelsponsor, maar uw voorganger Harm Kreulen zei daar in dit magazine over dat stoppen als sponsor ook toen eigenlijk nooit een optie is geweest.

'Natuurlijk is er wel degelijk goed naar gekeken en is er bewust voor gekozen om in 2021 onze naam niet aan het toernooi te verbinden als titelsponsor. Het was een spannende tijd. Voor ons als bedrijf in algemene zin, maar ook als je kijkt naar het organiseren van het toernooi. De vraag of het wel goed ging komen, hoe de sfeer zou zijn, of er überhaupt mensen zouden komen. Maar het was een gezellig toernooi. Niet zo druk als normaal, maar gezellig druk. De mensen vonden het heerlijk om na corona weer samen iets mee te maken. Dat gaf een fijne sfeer en die is daarna eigenlijk niet meer veranderd.'

Wat maakt nou dat die sfeer zo goed is in Nederland? Zeker als je het vergelijkt met veel andere toernooien van het circuit springt het KLM Open er in positieve zin uit.

'Dat krijgen we inderdaad ook terug van de DP World Tour en ze nemen graag onderdelen van ons toernooi over, zoals een initiatief als Beat the Pro. Dat is hier begonnen en zie je nu bij meerdere toernooien terug. Ik vind het overigens altijd ontzettend stoer, de mensen die daaraan meedoen. Je moet het maar durven met al die ogen op je gericht! Ook voor jongeren is het toernooi aantrekkelijk en dat willen we graag verder uitbouwen. Dit jaar vindt het toernooi plaats tijdens het EK Voetbal en speelt het Nederlands elftal ook nog eens op een van de toernooidagen, dus daar gaan we ook wat mee doen. We zitten nog volop in de voorbereidingen, maar ik weet zeker dat het ook dit jaar weer een prachtig en gezellig evenement wordt.'

Qua sfeer mag het KLM Open een van de uitschieters zijn, qua prijzengeld is het dat niet.

'Nee, dat klopt, al zijn we ook niet een van de kleinere toernooien. Hoewel er altijd een ambitie moet zijn om te groeien, is de vraag gerechtvaardigd wat dat dan mag kosten. We zijn niet een partij die ineens tien miljoen extra op tafel gaat leggen. Dus dan moet je het ook van andere elementen hebben en ervoor zorgen dat spelers graag aan je toernooi willen meedoen. Dat is in eerste instantie natuurlijk de verantwoordelijkheid van de organisatie TIG Sports en de toernooidirectie, en die slagen daar goed in. De spelers komen graag naar Nederland en misschien geldt dat wel extra voor deze locatie. Door de jaren heen is het vaak gelukt om spelers aan te trekken naar wie de toeschouwers echt opkijken. Tegelijkertijd is het zo dat de Nederlandse toeschouwers vooral komen om de Nederlandse spelers te zien en is iemand als Joost Luiten een van de belangrijkste blikvangers van het toernooi. Zijn rol als ambassadeur is niet te onderschatten. Tijdens de week, maar zeker ook in aanloop naar het KLM Open.'

Wanneer is het toernooi voor u geslaagd?

'Als ik kijk naar de wedstrijd zelf, dan hoop ik natuurlijk dat er op zondag een Nederlander meedoet om de topposities. Dat is het mooiste. Helemaal als er uiteindelijk ook een Nederlander wint. Joost Luiten deed dat acht jaar geleden voor het laatst en de reuring die er nog altijd om hem heen hangt, is bijzonder om te zien. Maar het belangrijkste is dat iedereen het straks naar zijn zin heeft gehad. De spelers, onze relaties, het publiek. Iedereen. Dan is voor ons het toernooi geslaagd.'

Abonnee worden?

Dit artikel is ook te lezen in Golfers Magazine 4. Het hele nummer lezen? Dat kan: ga nu naar de winkel en lees ook alle andere verhalen. Of beter nog: sluit een abonnement af en ontvang hét golftijdschrift van Nederland en België vanaf volgende maand thuis. Tien keer per jaar, 132 pagina's met alles wat je over jouw sport wilt weten.

World
  • Monique Koelman / KLM / Golffile