Getest: Ping G430-metal woods

Op het gebied van vergevingsgezindheid doet Ping altijd mee voor de hoofdprijs. Maar bij de G430-drivers, -fairway woods en -hybrides heeft de producent ook qua lengte het onderste uit de kan gehaald. Een test.

Getest: Ping G430-metal woods

Ping zegt: Meer balsnelheid, zonder in te leveren op vergevingsgezindheid – dat was de opdracht die de designers meekregen bij de ontwikkeling van de G430-drivers. Die extra lengte werd gevonden met een dunner, gesmeed clubblad, dat is uitgerust met 'Spincistency': variaties in de bolling van het clubblad, die spin reduceren en zorgen voor consistentere resultaten.

Met de hosel zijn loft (tot 1,5º) en lie (tot 3º) aan te passen, en de balvlucht is nog verder te beïnvloeden met een verplaatsbaar gewicht achter in de zool. Er zijn drie modellen beschikbaar.

De Max is het werkpaard van de familie, en past bij elk niveau, van tourspeler tot hoge handicapper. Dankzij een 25-grams gewicht van wolfraam in de zool is de balvlucht een meter of zeven aan te passen (draw, neutraal en fade).

De LST (Low Spin Technology) is voor het eerst voorzien van een 'Carbonfly Wrap', een lichtgewicht bovenkant van acht lagen composiet, die zich om de hiel en de teen 'vouwt'. Het resultaat is minder spin en meer stabiliteit (MOI). Het clubhoofd is met 440 cc iets kleiner, wat het best past bij spelers met hogere swingsnelheden.

De SFT (Straight Flight Technology) is de ultieme anti-slice driver. Door verplaatsing van het zwaartepunt krijg je twaalf meter curve in de DRAW-setting en nog eens ruim zes meter extra als je kiest voor DRAW+.

G430-driver

Golfers magazine zegt: De vergevingsgezindheid van de clubs van Ping is van oudsher ongeëvenaard, zo bewees ook de populaire, extreem stabiele G425-driver. Dat ze zo makkelijk slaan, ging echter nog wel eens ten koste van de balsnelheid. Dat is met de G430 verleden tijd.

Wij testten de Max, de meest vergevingsgezinde van het stel, die ook de beste keus is voor het gros van de clubgolfers. Hij is zelfs nog stabieler dan zijn voorganger, omdat het gewicht achter in het clubhoofd zwaarder is geworden. Daardoor kun je de balvlucht ook meer beïnvloeden.

De plek in het midden geeft bij ons iets meer fade-bias dan zijn voorganger, terwijl je meer draw krijgt als je het gewicht in de hiel plaatst. Samen met de aanpasbare hosel biedt dat ruim voldoende aanpassingsvermogen om de balvlucht te finetunen.

Met al zijn verhogingen, inkepingen en lijntjes is de kroon erg druk, maar dat vergeet je bij het eerste balcontact: de bal spuit van het clubblad. De balsnelheid is niet alleen hoger geworden, maar ook consistenter omdat de spin minder extremen vertoont als je de sweetspot mist.

Ook het geluid bij impact is vele malen beter geworden. De oorverdovende knal van de G425 (het was alsof je een hol olievat raakte) is vervangen door een solide dreun. Gelukkig dus geen flightgenoten meer die zeuren over gehoorbeschadiging.

De G425 was jarenlang de meest vergevingsgezinde driver op de markt en het moet heel gek lopen wil de G430 die traditie niet overtuigend voortzetten.

Prijs: € 625 (Max/SFT), € 685 (LST)

G430-fairway wood

Beide G430-fairway woods (je hebt de standaard Max en een SFT anti-slicemodel) hebben voor het eerst een bovenkant van koolstoffiber gekregen, wat resulteert in een veel gedempter geluid dan bij zijn voorganger.

Hierdoor werd tevens tien gram gewicht bespaard, wat elders in het clubhoofd is geplaatst om de prestaties te optimaliseren. Het zwaartepunt zit meer in lijn met de sweetspot, wat zorgt voor extra balsnelheid, terwijl een zoolgewicht van wolfraam de vergevingsgezindheid vergroot.

Het clubblad heeft niet alleen verschillende diktes (voor consistente balsnelheden en een betere vertrekhoek), maar ook wisselende bulge en roll (de horizontale en verticale ronding) om de spin constant te houden – waar je de bal ook op het clubblad raakt.

Dit resulteert in geweldige consistentie, terwijl het ondiepe clubblad zowel van de tee als het gras zeer functioneel is. Vergevingsgezind, lang, consistent en veelzijdig, dat is een zéér compleet pakket.

Prijs: € 425

G430-hybride

Ook de G430-hybrides zijn uitgerust met 'Carbonfly Wrap' (een kroon van koolstoffiber die doorloopt in de zijkanten), 'Facewrap' (een dun clubblad dat doorloopt in de zool en bovenkant) en 'Spincistency' (wisselende rondingen over het hele clubblad). Deze technologieën verbeteren de vertrekhoek, snelheid, balvlucht en consistentie.

Met de aanpasbare hosel kun je loft en lie veranderen, om zo de balvlucht te optimaliseren of een betere 'gapping' (afstandsverschillen tussen je clubs) te krijgen. Er zijn zes verschillende lofts beschikbaar, van 17º tot 34º.

Alle clubs van de G430-familie zijn langer geworden dan hun voorganger, maar nog steeds zijn we vooral onder de indruk van de geweldige vergevingsgezindheid en consistentie – eigenschappen die van groot belang zijn bij lange approaches.

En door de hoge balvlucht is het geen probleem om de bal op de green te stoppen. Voor veel amateurs is het lange spel een achilleshiel, maar deze clubs maken het beduidend makkelijker.

Prijs: € 365