Ping G430-drivers

Meer balsnelheid, zonder in te leveren op vergevingsgezindheid. Dat was de opdracht die de knappe koppen van Ping meekregen bij de ontwikkeling van de G430 drivers, woods en hybrides.

Ping G430-drivers

Een club die ver en makkelijk slaat, is logischerwijs populair bij golfers. 'Het is een krachtige combinatie' beaamt John K. Soheim, CEO bij Ping. Op het gebied van vergevingsgezindheid heeft het Amerikaanse familiebedrijf een naam hoog te houden, en met de G430-lijn is ook de extra balsnelheid gevonden.

De G430-familie bestaat uit drie drivers (MAX, LST en SFT), twee fairwaywoods (MAX en SFT) in meerdere lofts, zes hybrides en een set ijzers.

Voor de drie drivers werden nieuwe technologieën ontwikkeld, maar er zijn ook verbeteringen die voor specifieke modellen gelden. De toegenomen balsnelheid is te danken aan een ondieper en dunner gesmeed clubblad, dat is uitgerust met 'Spincistency': variaties in de bolling van het clubblad, die spin reduceren en hun nut al bewezen in de vorige generatie woods en hybrides.

Door een nieuwe interne ribstructuur is ook het geluid van de drivers verbeterd, waardoor de G430 beduidend minder hol en luid klinkt dan zijn voorganger. Met de aanpasbare hosel zijn loft (tot 1,5º) en lie (tot 3º) aan te passen.

De MAX blijft de meest vergevingsgezinde van het stel, waarmee dit de beste keus is voor het gros van de clubgolfers. Dankzij een 25-grams schuifgewicht van wolfraam in de zool is de balvlucht een meter of zeven aan te passen (draw, neutraal en fade). Solheim: 'Dit is het werkpaard van de familie. Hij past bij elk niveau, van tourspeler tot hoge handicapper.'

De LST (Low Spin Technology) is voor het eerst voorzien van een 'Carbonfly Wrap', een lichtgewicht bovenkant van acht lagen composiet, die zich om de hiel en de teen 'vouwt'. Hierdoor werd vier gram gewicht bespaard. Het lagere zwaartepunt resulteert in minder spin en meer stabiliteit (MOI). Bij dit model weegt het schuifgewicht 22 gram en kan de balvlucht een meter of zes worden beïnvloed. Het clubhoofd is met 440 cc iets kleiner, wat het best past bij hogere swingsnelheden.

Nieuw voor de lichtgewicht SFT (Straigh Flight Technology) is een verplaatsbaar gewicht (22 gram). Hierdoor kan het zwaartepunt worden aangepast wat 12 meter curve van-links-naar-rechts geeft in de DRAW-setting en nog eens ruim 6 meter extra als je kiest voor DRAW+. Daar krijg je die slice wel mee onder controle.

Beide G430-fairwaywoods (foto onder) hebben een 'Carbonfly Wrap' gekregen om het zwaartepunt meer in lijn met de sweetspot te krijgen en zo extra baksnelheid te genereren. Hier is maar liefst tien gram gewicht bespaard, wat elders in het clubhoofd is geplaatst om de prestaties te optimaliseren. Het compositie zorgt ook voor een aangenamer geluid, terwijl een zoolgewicht van wolfraam de vergevingsgezindheid vergroot. Je kunt kiezen voor een MAX en een SFT anti-slicemodel.

Net als bij de vorige vorige generatie zorgt een dun 'Facewrap' clubblad met verschillende diktes (dat overloopt in de zool en kroon) voor hoge balsnelheid en een betere vertrekhoek. Daarnaast verbetert 'Spinsistency' de consistentie over het hele clubblad – en in het bijzonder bij dun geraakte ballen – door excessieve spin tegen te gaan.

Ook de nieuwe G430-hybrides zijn uitgerust met 'Carbonfly Wrap', 'Facewrap' en 'Spinsistency', om de vertrekhoek, balvlucht en consistentie te verhogen. Met de aanpasbare hosel kun je loft en lie veranderen, om zo de balvlucht te optimaliseren of een betere 'gapping' (afstandsverschillen tussen je clubs) te krijgen. Er zijn zes verschillende lofts beschikbaar, van 17º tot 34º.

Prijs: € 625 (MAX/SFT driver), € 685 (LST driver), € 425 (wood), € 365 (hybride)