KLM op kousenvoeten terug

In mei van dit jaar is de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij weer de titelsponsor van het Nederlandse toernooi van de DP World Tour.

Hashtag KLM

Het met twee miljoen gedoteerde KLM Open wordt van 25 tot en met 28 mei voor de derde achtereenvolgende keer gespeeld op de baan van Bernardus Golf in het Noord-Brabantse Cromvoirt.

Wie naar de ticketstore (er kunnen vanaf vandaag kaarten gekocht worden voor het toernooi) en website van het kampioenschap heeft weer blauw als hoofdkleur. Maar van een officiële bekendmaking is geen sprake geweest. Een soft re-launch dus? ‘Dat kun je zo stellen’, zegt toernooidirecteur Daan Slooter. ‘Maar het belangrijkste is dat het weer het KLM Open is.’

Tevens wordt het in mei de 103de editie van wat officieel het Internationaal Golfkampioenschap van Nederland heet. Het eerste Open werd op 31 augustus 1912 op de oude baan van de Haagsche Golf & Country Club gespeeld. Het laatste Open waaraan KLM openlijk zijn naam verbond, was dat van de nazomer 2019. De luchtvaartmaatschappij vierde het eeuwfeest én de honderdste editie op de baan van The International. Sergio Garcia werd de winnaar. De Spanjaard was samen met de Amerikaan Patrick Reed naar Nederland gehaald om een ander luister bij te zetten. Beiden zijn inmiddels naar het door Saoedi-Arabië opgetuigde LIV Golf overgestapt.

In 2020 ging het kampioenschap vanwege covid-19 voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog niet door. De organisatie en de veiligheidsregio Brabant-Noord werden het niet eens over de voorwaarden waaronder het toernooi op Bernardus Golf kon worden gespeeld.

Er werden wel onder de naam Dutch Open kampioenschappen op Bernardus georganiseerd in 2021 en 2022. KLM ondersteunde beide wedstrijden ruimhartig zonder de naamsponsor te zijn. Dat vond men kennelijk vanwege de miljarden staatsteun en het dreigende ontslag van medewerkers niet gepast. De voormalige topman Pieter Elbers reikte in 2021 en 2022 (foto onder aan Victor Perez) ‘gewoon’ de prijs aan de winnaar uit.

De luchtvaartmaatschappij heeft nooit onder stoelen of banken gestolen dat het kampioenschap een belangrijk marketinginstrument is. Nu de omzet van het bedrijf dit jaar flink is toegenomen, heeft de directie in Amstelveen dus weer het groene licht gegeven.

‘KLM heeft in de periode juli tot en met september 2022 een operationele winst van €443 miljoen gemaakt bij een omzet van €3,236 miljard. Deze resultaten zijn tot stand gekomen onder moeilijke operationele omstandigheden’, schreef het bedrijf eind oktober in een persbericht.

‘Voor het vijfde kwartaal op rij noteert KLM een operationele winst. We zien dat klanten nog steeds willen reizen en ook de vrachtstromen blijven in stand dankzij onze netwerkstrategie. Dit ondanks de inflatie, hoge olieprijs en de koers van de dollar waar we mee te maken hebben. Deze ontwikkelingen betekenen wel dat we moeten blijven focussen op kostenbeheersing’, voegde CFO Erik Swelheim daaraan toe.

En dan nog dit (I): Het Internationaal Kampioenschap van Nederland is na The Open (1860), het Open de France (1906) en het Belgisch Open (1910) het oudste nog gespeelde kampioenschap. Ook het Open España heeft 1912 als geboortejaar.
KLM was al van 1981 tot en met 1990 titelsponsor. In 2004 kwam men weer terug. Het wordt dus in mei de 27ste keer dat er sprake is van een KLM Open.
En dan nog dit (II): De kaartverkoop voor het KLM Open is inmiddels. Via deze link kun je de toegangsbewijzen al bestellen. Ziggo Sport zendt het KLM Open vier dagen lang rechtstreeks uit. De tv-maatschappij verlengde onlangs de overeenkomst met de DP World Tour voor drie jaar.

Tour
  • Golfsupport.nl