Callaway Paradym-drivers

De nieuwe Callaway Paradym-drivers zijn voor het overgrote deel gemaakt van koolstofvezel. Door deze gewichtsbesparing zijn ze zowel sneller als vergevingsgezinder geworden.

Callaway Paradym-drivers

Het hele chassis van de Paradym is gemaakt van koolstofvezel. De kroon is opgebouwd uit verschillende laagjes, terwijl de zool bestaat uit geperst (forged) carbon, waardoor de vezels elkaar kruisen en je heel sterk en dun materiaal krijgt. Volgens Callaway is een clubhoofd van koolstof ruim veertig procent lichter dan van titanium.

De twintig gram gewicht die hiermee wordt bespaard, kan elders in het clubhoofd worden geplaatst om de prestaties te optimaliseren. Ondanks zijn klassieke uiterlijk heeft de Paradym dan ook een traagheidsmoment (MOI) van over de 9000, wat betekent dat hij zeer stabiel is als de sweetspot wordt gemist.

Ook het nieuwe Jailbreak system is ruim dertig procent lichter geworden en biedt meer flexibiliteit. Een metalen strip verbindt de zool met de kroon, en verstevigt zo de structuur van het clubhoofd. Door het stijve clubhoofd kan het clubblad weer flexibeler worden, wat resulteert in meer balsnelheid en lengte.

Het clubblad heeft ronde randen (Callaway spreekt van een Face Cup), waardoor het dunner kan worden gemaakt. Dat is vooral aan de zijkanten belangrijk, want als je de sweetspot mist, wil je zo min mogelijk balsnelheid verliezen. Een clubbladinsert van forged titanium zorgt voor een hogere energieoverdracht op de bal. Sommige delen moeten weer wat dikker zijn, om te voorkomen dat de toegestane limieten worden overschreden.

Door het gebruik van een zelflerende computer wordt dit ingewikkelde clubbladpatroon met verschillende diktes elke nieuwe generatie drivers effectiever. Belangrijk, want het beïnvloedt niet alleen de balsnelheid, maar ook de spin en de vertrekhoek. Hierdoor worden je drives dus niet alleen langer, maar ook consistenter. In vergelijking met de Rogue ST eindigen de ballen met de Paradym 30 procent dichter bij elkaar.

Er komen drie verschillende modellen op de markt.

De standaard Paradym heeft een sleuf met een verplaatsbaar gewicht van 15 gram achterin de zool, waarmee de balvlucht een meter of tien is aan te passen.

De Paradym X is het meest vergevingsgezinde model. Het 'uitgerekte' profiel met een vast 5 grams zoolgewicht is zeer stabiel, en genereert een hoge balvlucht met een lichte draw.

De Paradym TD (Triple Diamond) is met zijn 450 cc net iets kleiner en richt zich op de betere speler. Een zoolgewicht van 14 gram kan voor- of achterin het clubhoofd worden geplaatst om de spin en de hoogte van de balvlucht te beïnvloeden.

Ook de Paradym fairwaywoods en hybrides (boven) zijn gemaakt van koolstofvezel en voorzien van een gewicht van wolfraam (23 gram) om vertrekhoek, spin en snelheid te optimaliseren. Bij elke loft en elke model is het clubbladpatroon met verschillende diktes net iets anders, om de club zo goed mogelijk te laten presteren.

Je kunt kiezen uit drie verschillende woods en twee hybrides. Woods: standaard Paradym (hoge, neutrale balvlucht), Paradym X (vergevingsgezind met draw-bias) en Paradym Triple Diamond (compact clubhoofd met lage balvlucht en weinig spin). Hybrides: Paradym (midsize clubhoofd voor diversiteit en controle) en Paradym X (oversized clubhoofd met maximale vergevingsgezindheid).

De Paradym drivers, woods en hybrides liggen vanaf 24 februari 2023 in de winkel.

Prijs: € 649 (driver), € 399 (wood), € 329 (hybride)