Getest: lage spin-drivers (II)

Verwen jij jezelf dit jaar met een nieuwe driver? Lees dan eerst deze uitgebreide test van de beste modellen van dit seizoen en check wat je nodig hebt: vergevingsgezind, weinig spin of draw. Deze week de lage spin-modellen.

Getest: lage spin-drivers (II)

Lage spin-drivers
Drivers die weinig spin genereren, bestaan al ruim een decennium. Door meer gewicht vóór in het clubhoofd te plaatsen, krijg je automatisch meer balsnelheid en afstand. Dat is in een tijd van launch monitors een makkelijk concept om te verkopen. Maar low spin-drivers waren tot nu minder vergevingsgezind en je gaf al snel 20 procent stabiliteit (MOI) op – dat is een flinke prijs die je betaalt. Dankzij nieuwe productiemethodes worden ook lage spin-drivers echter steeds vergevingsgezinder. Drivers die weinig spin genereren, passen het best bij golfers met een hoge swingsnelheid, omdat die normaal gesproken veel spin genereren.

TaylorMade Stealth Plus
Prijs: € 649
Lofts: 8º/9º/10,5º
Standaardshaft: Project X HZRDUS Smoke Red RDX 60, Mitsubishi Kai'Li White 60
Golfers Magazine zegt: 'Normaal gesproken zit er niet meer dan een paar meter afstandsverschil tussen de langste drivers uit de test. In de vijftien jaar dat we deze test doen, is het nog nooit voorgekomen dat een driver zijn concurrentie met elf meter carry verslaat. We zijn bijna in shock dat de Stealth Plus zó goed presteert. We hebben dit model eerder getest en toen won hij weliswaar van de Callaway en de Ping, maar de verschillen waren klein: 2,8 mph/4,5 km/u balsnelheid en 3,5 meter lengte. Maar in de grote drivertest van 2022 sloeg de TaylorMade ineens een enorm gat. Een deel van dit verschil is te verklaren door de switch die onze pro heeft gemaakt van de aangeraden shaft (die hij maar hard werken vond) naar de standaard Mitsubishi Kai'Li met lage balvlucht.

Om de prestaties van de Stealth Plus enige context te geven: hij produceerde een balsnelheid die 1,1 mph/1,8 km/u sneller was dan elke low spin-driver die we sloegen, hij was 11 meter langer dan de nummer 2 in deze categorie en met 2,5 meter verschil ook de kampioen in het algemeen klassement. De Plus was ook overtuigend het best in het bewaken van balsnelheid als de sweetspot werd gemist en tweede in het minimaliseren van de carry drop-off (alleen de PXG 0811 X Gen 4 leverde twee meter minder in). Dat zijn geweldige prestaties en we hebben er dan ook geen moeite mee om de Stealth Plus uit te roepen tot onze beste lage spin-driver van 2022 – een titel die we nog nooit aan één enkele driver hebben toegekend, in welke categorie dan ook. We beweren natuurlijk niet dat iedereen er ruim tien meter mee wint. Zo werkt het niet. Wat we bedoelen is dat als je op zoek bent naar een driver die weinig spint, je wel gek zou zijn om niet te kijken wat de Stealth Plus jou te bieden heeft.

En om de prestaties van onze testpro enige context te geven: Neil had nog nooit met een TaylorMade-driver gespeeld. Toch kan hij niet wachten om de Stealth Plus mee de baan in te nemen, mede omdat hij net zo'n fan is van het heldere geluid als van de indrukwekkende prestaties.'

OOK HEEL GOED

PXG 0811 X Gen4
Prijs: $ 349
Lofts: 7,5º/9º/10,5º/12º
Standaardshaft: keuze uit vijf verschillende premium opties
Golfers Magazine zegt: 'De Gen4 X was niet de langste PXG-driver in deze categorie; de Gen4 XT (Xtreme Tour) had net de overhand. Maar bij het vergelijken van de balsnelheid en de 'carry drop-off' was het duidelijk: de Gen4 X presteerde in zijn geheel beter. Hij was derde in het bewaken van balsnelheid en eerste bij het in stand houden van carry als de sweetspot werd gemist. Dat betekent dat de X waarschijnlijk een betere lage spin-optie voor de clubgolfer is dan zijn meer aerodynamische Tour-broer. Voor het eerst stapt PXG met de Gen4-lijn af van de volledig matzwarte finish (ze hebben een zilverkleurige kroon van koolstoffiber en aluminium), waarover de meningen verdeeld zullen zijn. Maar iedereen zal het er wel over eens zijn dat PXG-drivers veel waar voor hun geld zijn.'

Callaway Rogue ST Max LS
Prijs: € 569
Lofts: 9º/10,5º
Standaardshaft: Mitsubishi Chemical AV White
Golfers Magazine zegt: 'Onze testpro wist met de LS niet het niveau te halen dat hij met de standaard Rogue ST Max bereikte, ook al testte hij beide drivers met dezelfde shaft. Met zijn enigszins neerwaartse invalshoek leverde hij 2,9 mph/4,7 km/u aan balsnelheid in en bijna 11 meter carry in vergelijking met de meer vergevingsgezinde broer. Het is echter zeer waarschijnlijk dat deze cijfers worden omgedraaid bij een neutrale of opwaartse invalshoek. De LS is zonder twijfel een prachtige lage spin-driver. Ben jij een consistente ball striker die bijna altijd de sweetspot weet te vinden, en ben je op jacht naar extra lengte door de spin te minimaliseren, dan moet je de LS beslist proberen.'

Ping G425 LST
Prijs: € 499
Lofts: 9º/10,5º
Standaardshaft: Ping Tour, Ping Alta CB
Golfers Magazine zegt: 'De LST ziet er niet alleen prachtig en krachtig uit, hij was runner-up in het bewaken van balsnelheid als de sweetspot wordt gemist (verlies van maar 2,2 mph/3,5 km/u of 1,3 procent) en won brons voor het minimaliseren van carry-verlies (11 meter of 4,5 procent). Qua balsnelheid en carry was de LST niet de snelste of langste, maar onze ervaring is dat dit bij Ping zelden het geval is, omdat de ontwerpers iets meer focussen op vergevingsgezindheid. Als je niet houdt van luidruchtige drivers met een hoog geluid, dan zit je goed: de LST maakt lang niet zo veel herrie als zijn broer, de G425 Max. De LST zit in zijn tweede jaar, maar Ping verzekert ons dat de driver dit jaar nog geen opvolger krijgt.'

Cobra King LTDx LS
Prijs: € 499
Lofts: 9º/10,5º
Standaardshaft: Mitsubishi Tensei AV Raw White 65, Project X HZRDUS RDX Blue 60, Project X HZRDUS Smoke iM10 60
Golfers Magazine zegt: 'Met de LTDx LS probeerde Cobra waarschijnlijk een combinatie te vinden tussen wat de meeste spelers van een lage spin-driver verwachten en wat Tourspelers als DeChambeau nodig hebben. Er is niets aan te merken op de LTDx LS: de cijfers zijn zeer goed (gedeeld derde plaats qua afstand) en de looks en het geluid zijn geweldig. Maar onze pro vond dat hij wel hard moest werken (meer dan bij andere drivers) om er het maximale uit te halen. Dat gevoel van 'je beste spel moeten spelen' had hij niet bij de normale LTDx, die een stuk vriendelijker en vergevingsgezinder is – in vergelijking met de LS was de drop-off 50 procent minder. Wij weten dus wel welk model de meeste clubgolfers gaan kiezen.'