In de bunker

In een bunker beland je al liever niet, maar wat als je ook nog te maken hebt met bladeren, water of buggies? We zetten wat regels voor je op een rij.
@media (max-width: 679px){#fig-63835885ce22b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63835885ce22b img{#fig-63835885ce22b img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-63835885ce22b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63835885ce22b img{#fig-63835885ce22b img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-63835885ce22b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63835885ce22b img{#fig-63835885ce22b img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-63835885ce22b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63835885ce22b img{#fig-63835885ce22b img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Regels bunker

Als ik mijn bal in een bunker of hindernis vindt en hij ligt tussen de bladeren, mag ik die dan zonder straf weghalen?
Deze regel is veranderd. Je mag losse natuurlijk voorwerpen, zoals stokjes, bladeren en insecten nu aanraken of verwijderen – overal in de baan en zonder straf, zolang de bal maar niet beweegt. Beweegt de bal door een actie van jou, dan moet hij worden teruggeplaatst en krijg je een strafslag. Ligt de bal op de green en beweegt hij omdat je iets weghaalt, dan mag je 'm zonder straf op zijn originele positie terugleggen.

Mag ik relief nemen als mijn bal in een bunker belandt die onder water staat?
Ja, je mag de bal buiten de bunker droppen, maar het kost je wel een strafslag. Wil je die voorkomen, dan moet je het dichtstbijzijnde punt in de bunker zoeken waar je geen last van het water hebt en de bal binnen een clublengte droppen. Is dat door de omstandigheden niet mogelijk, zoek dan het punt in de bunker waar je zo min mogelijk last van het water hebt. Check trouwens eerst even of de wedstrijdleiding de ondergelopen bunker niet als 'ground under repair' heeft aangemerkt, want dan mag je wél zonder straf buiten de bunker droppen.

Als mijn bal een rijdende buggy raakt en in de bunker verdwijnt, mag ik dan opnieuw slaan?
Nee, je moet gewoon door me die bal. Als een in beweging zijnde bal een persoon of een invloed van buitenaf raakt, krijg je geen straf en moet de bal worden gespeeld zoals hij ligt. De enige uitzonderingen zijn als een bal tot stilstand komt tegen een persoon, dier of voorwerp (dan moet de situatie worden ontweken), of als de bal van de green wordt gespeeld en per ongeluk een van de bovenstaande zaken raakt, inclusief een bewegende bal (dan telt de slag niet en moet de bal worden teruggeplaatst).

Laatste nieuws