Logisch toch?

'Na de wijzigingen in 2019 ben ook ik vaak zoekende in het nieuwe regelboek', geeft regelkenner Pluis toe in haar laatste column voor Golfers Magazine. 'Alle nummers zijn veranderd. Het zijn er nu minder, zeggen ze. Maar met tal van subregels maak je het aantal nummers wel minder, maar het aantal regels niet.'
@media (max-width: 679px){#fig-62829069d2045 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62829069d2045 img{#fig-62829069d2045 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-62829069d2045 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62829069d2045 img{#fig-62829069d2045 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-62829069d2045 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62829069d2045 img{#fig-62829069d2045 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-62829069d2045 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62829069d2045 img{#fig-62829069d2045 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}regels

Alles zou nu logisch en consequent moeten zijn. Dat is zeker niet zo en ik begrijp dan ook goed dat de gemiddelde golfer moeite heeft met de nuances van de regels.

Een regel die zeker handig is om te kennen, met name voor golfers wier bal regelmatig níet midden op de fairway ligt, is Regel 15.1a. Deze regel gaat over losse natuurlijke voorwerpen. Iedereen weet dat je die mag verwijderen. En als je bal daarbij beweegt, heb je een stafslag en moet je je bal terugleggen.

Wat misschien nog niet iedereen weet, is dat je tegenwoordig ook takjes, blaadjes et cetera in een hindernis (water, bunker) mag oppakken. En wie is er eigenlijk van op de hoogte dat je van een los natuurlijk voorwerp ook een stuk mag afbreken? Bijna niemand, denk ik. Toch is het zo. Dus als je alleen met hulp van je medespelers een tak kunt verwijderen, is het misschien beter om slechts het deel af te breken waar je echt last van hebt.

Wat niet mag: je tegen een tak aan liggende bal oppakken om hem te identificeren en vervolgens de tak wegnemen voordat je de bal teruglegt. Je moet eerst je bal terugleggen en mag dan pas de tak verwijderen (als je dat zou willen). Dit omdat je bal wellicht gaat bewegen als je de tak optilt, wat een strafslag oplevert ‒ iets wat natuurlijk niet gebeurt als je de tak al hebt weggehaald.

Logische regels, lijkt mij. Maar je moet het maar weten.

Laatste nieuws