Callaway Chrome Soft-ballen

In Amerika doen de ballen van Callaway het met een marktaandeel van 25 procent heel goed, en de nieuwe Chrome Soft-serie moet ook in Europa voor groei gaan zorgen.

Callaway Chrome Soft-ballen

Callaway heeft 50 miljoen in een fabriek geïnvesteerd en met een nieuwe röntgenmethode wordt elke bal tijdens het productieproces meerdere keren gecontroleerd. Zo worden 'foutjes' zoals in 2019 er al in een vroeg stadium uitgefilterd. Toen vond de website MyGolfSpy bij het doormidden snijden van een Callaway Chrome Soft een kern die niet in het midden zat, wat (door de compressie) grote gevolgen heeft voor de balvlucht.

Volgens Callaway gebeurt dit bij alle producenten, maar het was een regelrechte PR-nachtmerrie. 'We waren net zo slecht als de concurrentie, maar doen er nu veel meer aan om het beter te krijgen', aldus Nick Foley, productmanager R&D. 'We testen 100 procent van de ballen. Elke stap in het productieproces wordt gecontroleerd, zodat we indien nodig 'onderweg' dingen kunnen aanpassen.'

Per dag worden er zo'n 400.000 x-rays gemaakt, wat er mede voor zorgt dat het maken van een golfbal 80 procent duurder is geworden dan in 2015. Maar het percentage ballen dat aan het eind van de rit wordt afgekeurd is ook veel kleiner, waarmee weer kosten worden bespaard.'

Met al deze investeringen wil Callaway marktleider Titleist het vuur aan de schenen gaan leggen. 'Jon Rahm kreeg bij zijn overstap naar Callaway een jaar om te wennen aan de bal, maar hij stopte 'm al na een week in de tas', aldus Foley. 'Dat zegt wel wat. Wij vinden dat we de beste bal op de markt maken.'

Er komen dit voorjaar drie modellen op de markt: de 3-piece Chrome Soft (langer en zachter dankzij een nieuwe kern), de 4-piece Chrome Soft X (iets harder en lagere balvlucht) en de 4-piece Chrome Soft X LS (minder spin door een ander dimplepatroon). De laatste zit qua lengte zelfs aan de toegestane limiet van 320 yards bij 120 mph swingsnelheid.

De X en de X LS zie je veel op de tour, maar voor amateurs zal de Chrome Soft de belangrijkste bal worden, met zo'n 75 procent van de verkopen. Ze zijn verkrijgbaar in wit en geel, met normale oplijnstreep, triple track en 'voetbalpatroon'.

De Chrome Soft-lijn ligt vanaf 18 februari in de winkel.

Prijs (dozijn): € 59