Wachten op je nieuwe clubs

Vroeger werd een set nieuwe clubs binnen twee weken geleverd, maar tegenwoordig kan het zomaar meer dan twee maanden duren. Hoe komt dat?
@media (max-width: 679px){#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f9f7cd86ca8 img{#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f9f7cd86ca8 img{#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f9f7cd86ca8 img{#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f9f7cd86ca8 img{#fig-62f9f7cd86ca8 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Wachten op je nieuwe clubs

Een belangrijke reden dat je zo lang op je nieuwe spullen moet wachten, is dat equipmentproducenten de vraag nauwelijks aankunnen, is de wereldwijde groei in het aantal golfers.

Maar ook de schaarste aan grondstoffen (staal voor shafts, rubber voor grips en ballen) speelt een rol – helemaal omdat het door de problemen met containervervoer over zee ook nog eens lastig is om de spullen op de juiste plaats te krijgen.

'Wij vervoeren onze ballen tegenwoordig zelfs per vliegtuig', zegt Paul Goodfellow van Titleist. 'Duur, maar wel sneller.'

@media (max-width: 680px){#fig-62f9f7cd87141 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f9f7cd87141 img{#fig-62f9f7cd87141 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-62f9f7cd87141 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f9f7cd87141 img{#fig-62f9f7cd87141 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-62f9f7cd87141 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f9f7cd87141 img{#fig-62f9f7cd87141 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

En in die hele keten heb je ook nog te maken met 'vertragende' coronamaatregelen. Goodfellow: 'Waar er vroeger tien mensen naast elkaar clubs stonden te bouwen, kun je er nu – op anderhalve meter afstand – nog maar vijf kwijt. We werken ook 's avond en in de weekenden, maar de productiecapaciteit is gewoon minder.'

En aan al deze 'obstakels' hangt natuurlijk een prijskaartje, waardoor je equipment niet alleen later aankomt maar vaak ook duurder is. Door de grote vraag kunnen producenten wel iets aan marge inleveren, maar een deel van de extra kosten zal toch aan de consument worden doorbelast.

Dus nog maar even doorspelen met die oude set en wachten tot de situatie weer 'normaal' is? Mmm, door de complexe mix van oorzaken zal het in de golfequipmentmarkt waarschijnlijk nog een lange tijd 'filerijden' blijven. Dus ben je toe aan nieuwe clubs: laat je fitten, sluit aan in de rij en heb geduld...

Laatste nieuws