Golfblessures: de polsen en schouders

Ontspannen een balletje slaan op de golfbaan: dat is geschikt voor alle leeftijden. De sport is zeker niet zo blessuregevoelig als hardlopen, maar toch kan je last krijgen van verschillende pijntjes. Bijvoorbeeld door een verkeerde techniek, het overslaan van een warming-up of overbelasting. Wat kun je doen bij een pols- of schouderblessure door golfen? En wat heb je aan je zorgverzekering als je naar de fysiotherapeut moet?
@media (max-width: 679px){#fig-61f12a690889c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61f12a690889c img{#fig-61f12a690889c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61f12a690889c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61f12a690889c img{#fig-61f12a690889c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61f12a690889c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61f12a690889c img{#fig-61f12a690889c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61f12a690889c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61f12a690889c img{#fig-61f12a690889c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}independer

Pols- en schouderblessures zijn niet onbekend bij zowel beginnende als fanatieke golfers. Bij golfen is een ontspannen houding heel belangrijk. Heb je een verkeerde houding, of sta je heel gespannen? Dan neemt bijvoorbeeld de spanning in je schouder toe. Later kan een blessure ontstaan. Dit is ook het geval als een verkeerde knikbeweging maakt met je pols. Of te veel spanning hebt in je hand. Het is dus belangrijk dat je goed aan je techniek werkt. Door al je bewegingen zo ontspannen mogelijk te houden, is de kans op een blessure het kleinst.

Voorkomen en behandelen Wil je aan de slag met je techniek om zo blessures te voorkomen? Dan is het belangrijk om lessen te nemen. Je leert dan de juiste bewegingen waardoor je overbelasting voorkomt. Zorg ook dat je het juiste materiaal gebruikt. Let op de lengte van je golfclubs, want dat heeft invloed op je houding en beweging. Kom je er zelf niet helemaal uit? Laat je dan goed informeren door iemand die er veel verstand van heeft.

Heb je onverhoopt toch last van pijntjes? Zorg er dan voor dat je je klachten niet erger maakt. Neem rust als dat nodig is. Stop even met golfen. En let ook op met andere activiteiten waarbij je dezelfde bewegingen maakt, zoals bij tennis. Gaan je klachten niet over? Een fysiotherapeut kan je dan verder helpen met je herstel. Bijvoorbeeld door het masseren van de pijnlijke spieren en oefeningen. Tijdens de behandeling wordt ook gekeken naar de oorzaak van je klachten. En leer je hoe je je bewegingen kunt aanpassen om blessures in de toekomst te voorkomen.

Fysiotherapie nodig? Check je verzekering

Goed om te weten: fysiotherapie wordt alleen vergoed uit de basisverzekering als je een chronische aandoening hebt. Is dat niet het geval? Dan heb je een aanvullende verzekering nodig om de kosten van behandelingen te dekken. Bekijk goed hoeveel behandelingen je vergoed krijgt, dat verschilt namelijk veel per verzekering. Dit hangt af van je zorgverzekeraar en het pakket dat je kiest. Hoe meer behandelingen je vergoed krijgt, hoe hoger de premie die je betaalt. Bedenk dus goed hoe vaak je fysiotherapie nodig hebt. Zo kies je zorgverzekering voor 2022 die het beste bij je past en betaal je niet onnodig veel premie.

Let op: je krijgt alleen een vergoeding als je naar een gecontracteerde fysiotherapeut gaat. Dit is een fysiotherapeut waar je zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt. Niet alle therapeuten hebben met alle zorgverzekeraars afspraken gemaakt. Benieuwd met welke zorgverleners jouw verzekeraar een contract heeft? Dat kun je controleren op deze contracteringspagina van Independer.

Laatste nieuws