Spraakmakend ontwerp Polestar

Hoe je 600 pk aan pure power volledig onder controle krijgt: de maker van de Polestar 1 vertelt.
@media (max-width: 679px){#fig-61539046a921c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61539046a921c img{#fig-61539046a921c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61539046a921c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61539046a921c img{#fig-61539046a921c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61539046a921c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61539046a921c img{#fig-61539046a921c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61539046a921c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61539046a921c img{#fig-61539046a921c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}polestar

De Polestar 1 deed al vanaf de lancering stof opwaaien, met zijn enorme vermogen van 600 pk én een de grootste elektrische actieradius van alle plug-in hybrides (124 kilometer). De laatste van deze exclusieve GT’s rolt dit jaar van de productielijn. Chief chassis engineer Joakim Rydholm vertelt over de filosofie achter de auto die nu al de status van collector’s item heeft bereikt.

De Polestar 1 heeft een carrosserie van koolstofvezel

Chief chassis engineer Joakim Rydholm maakt even tijd vrij tussen twee rondes op het circuit van Götland om te vertellen waarom juist hij werd ingeschakeld voor het prestigieuze eerste model van Polestar.

‘Ik werkte nog bij Volvo, aan de S60. Thomas Ingenlath hoorde mij vertellen over mijn filosofie op chassis tuning. Hij herkende zich in mijn visie, maar vooral de passie waarmee ik me ervoor inzet. Toen hij net een week CEO van Polestar was, vroeg hij me persoonlijk om de leiding te nemen over de ontwikkeling van het eerste model van Polestar.’

Volledige controle

De filosofie vat Rydholm samen als ‘Controle. Het belangrijkste is dat je het gevoel hebt dat je de auto moeiteloos beheerst. De feedback die je krijgt van het stuur, de opbouw van de kracht van de auto, maar ook het gevoel

van het wegdek; is het glad, is het ruw, ligt er ijs, regent het. Je voelt alles precies in de Polestar 1 en je merkt dat je er de controle over hebt.’

‘Dat brengt veel meer met zich mee dan alleen het monteren van onderdelen die hun sporen hebben verdiend op het racecircuit, zoals de vermaarde Öhlins dempers. ‘Daarmee begint het pas. Daarna testen we en brengen we vaak minieme veranderingen aan, totdat de auto perfect in balans is. De schokdempers hebben we in totaal 150 keer uit elkaar gehaald. Testen op het circuit, de dempers openmaken en bijstellen kost al snel drie uur per keer. Tienduizenden uren zitten er in het creëren van dat unieke gevoel dat we met de Polestar 1 wilden bereiken’.

Joakim Rydholm heeft al heel wat klanten en professionals uit de racewereld in de Polestar 1 zien stappen, dus hij weet precies wat voor gevoel de auto oproept. ‘Ze zitten altijd met een gelukkig gezicht achter het stuur. Altijd zijn ze blij verrast over de ongelofelijke grip en het vloeiende gemak waarmee ze de Polestar 1 de bochten in sturen, op elke snelheid. Vol verbazing zie je ze verkennen hoe ver ze kunnen gaan met de auto.’

Wauw-factor

Joakim Rydholm en zijn team hebben de Polestar 1 getest onder de meest extreme omstandigheden. ‘De eerste keer dat we de auto testten in sneeuw en ijs bij -20, wisten we dat we met iets bijzonders bezig waren. De auto reageerde zo goed, ook daar voelde je dat je hem volledig onder controle had en dat hij licht en makkelijk te besturen was. Dat was het moment dat we dachten: wauw. Dit kon weleens de auto zijn die Polestar op de kaart zet.’

‘Ik heb de Polestar 1 ook in Nederland gereden, in de stromende regen. Je voelt dat de auto perfect in balans is en perfect reageert. Je bestuurt de Polestar 1 met het grootste gemak in zelfs de meest uitdagende omstandigheden. Het is juist leuk om te voelen wat je kunt met deze auto.’

Wie zelf ook de Polestar 1 tot het uiterste wil drijven, kan nu een proefrit boeken op polestar.com. Polestar heeft geen showrooms maar winkels met de naam ‘Polestar spaces’ op A-locaties in de grote steden. In deze strak ontworpen ruimtes loop je ook zonder afspraak makkelijk even binnen om bijvoorbeeld het design van de auto van dichtbij te zien en zelfs de onderdelen tot in de details te bekijken in de ‘component wall’.

@media (max-width: 680px){#fig-61539046a96da img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61539046a96da img{#fig-61539046a96da img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61539046a96da img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61539046a96da img{#fig-61539046a96da img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61539046a96da img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61539046a96da img{#fig-61539046a96da img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Joakim Rydholm, Chief chassis engineer bij Polestar

Laatste nieuws