Bernardus krijgt een mooi kampioenschap

Louis Oosthuizen, winnaar van The Open Championship in 2010 en zesvoudig runner-up in Majors, speelt het Dutch Open dat van 16 tot en met 19 september voor het eerst wordt georganiseerd op de baan van Bernardus Golf in het Brabantse Cromvoirt.

Bernardus

De 38-jarige Oosthuizen werd dit seizoen tweede in het PGA Championship - achter Phil Mickelson - en derde in het U.S. Open.
Hij krijgt op de nieuwe Dutch Open-baan gezelschap van onder andere zijn jonge landgenoot Garrick Higgo. De 22-jarige speler won al drie keer op de Europese Tour en onlangs pakte hij ook zijn eerste zege op de PGA Tour.
De Nederlandse inbreng wordt verzorgd door onder anderen Joost Luiten, Wil Besseling, Darius van Driel, Lars van Meijel en Daan Huizing.
Over andere spelers kan nog niets worden gezegd, ook al omdat veel Europeanen - al dan niet terecht - het idee hebben dat zij zich nog kunnen plaatsen voor het Ryder Cup-team. Nu al toezeggen dat je het Dutch Open speelt, zou een soort vervroegde opgave zijn.
Organisator TIG Sports bereidt zich voor op de 101ste editie van het Dutch Open 2021 met publiek.
Toernooidirecteur Daan Slooter: ‘Wij volgen het openingsplan van de Nederlandse overheid en dat ziet er op dit moment heel goed uit. We gaan ervan uit dat het in september 2021 weer mogelijk is om een succesvol, aantrekkelijk en veilig toernooi te organiseren met al onze bezoekers. Vanzelfsprekend met inachtneming van de dan geldende coronamaatregelen.’

Onlangs maakte KLM bekend dat het in ieder geval niet dit jaar naamgever van het kampioenschap is.
‘We doen een stapje terug’, zei Harm Kreulen, directeur van de Nederlandse tak van Air France-KLM, vorige maand al tegen Golfers Magazine. ‘Iets meer bescheiden zijn in deze tijden van crisis, dat is passend. We hebben een flinke tik gehad en het herstel zal nog wel enige tijd vergen.’
Kreulen heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat KLM een commercieel bedrijf is en dat het sponsoren van het Open ook een commerciële achtergrond heeft.
‘We ontvangen ook straks - als als het kan - graag veel van onze stakeholders en andere relaties’, zegt hij. ‘Maar dat zal wel op een andere wijze gebeuren. Niet meer in de Albatross Lounge, maar in drie of vier separate hospitality lounges.’
Die zullen een open karakter krijgen, net als het sponsordorp dat op de parkeerplaats van Bernardus komt.
Vorige maand hield Kreulen de deur open voor een KLM Open in 2022: ‘Het is moeilijk te zeggen hoe de situatie volgend jaar is. Maar dat KLM ook in 2022 als businesspartner aan het Dutch Open is verbonden is wel zeker. Of we ook weer naamgever kunnen zijn? Niet ondenkbaar, maar heel veel is afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt.'
'Als er bij KLM sprake is van herstel en we een goed jaar en stabiel jaar draaien, dan zullen we ons over de mogelijkheid van naamgever gaan buigen.’

Hoofdgreenkeeper van Bernardus is Niall Richardson. Hij zwaaide tijdens de drie Opens op The Dutch aldaar de scepter.
'Een heel ander baan’, zegt de Ier. ‘Dit is een heatland course op zandgrond. We gaan er naar streven om de fairways hard, fast and fiery te maken. De greens zullen ongeveer 1o,5 op de stimpmeter zijn. Is het rustig weer dan zijn ze in het weekeinde nog sneller.’
Bernardus is - vanaf de backtees - 6.806 meter lang, met een par van 72.
Richardson: ‘Wat de lengte tijdens het Dutch Open zal zijn, wordt binnenkort in samenspraak met de Europese Tour bepaald.’
En dag nog dit (I): Beat The Pro staat ook in 2021 op het programma. Vier dagen lang, vanaf de eerste groep op donderdag tot en met de laatste op zondag. De amateurs staan straks met trillende knieën op de tee van de par-3 achtste in de wetenschap dat de bal over water naar een dertig meter diepe green moet worden geslagen. Rechts naast de green is dan ook nog eens water… Op zondag mogen overigens alleen jeugdspelers meedoen.’
En dan nog dit (II): Tata Consultancy Services (TCS) is naast ING Private Banking en KLM partner van het Dutch Open. Het bedrijf is al hoofdsponsor van tal van marathons, zoals die van New York en Amsterdam.
Josu Devasia, algemeen directeur TCS Nederland: ‘Wij zijn al bijna dertig jaar actief in Nederland. We zijn erg blij om partner te worden van het Dutch Open, een van de meest innovatieve en duurzame golfevenementen van de Europese Tour.’
‘TCS gelooft dat innovatie ontstaat wanneer verschillende ecosystemen samenkomen en het Dutch Open biedt daarvoor een mooi platform. We willen graag onze technologische knowhow, onze internationale ervaring in het verrijken van sportevenementen en ons ecosysteem van partners inzetten om een ​​nog boeiender Dutch Open te creëren dat bedrijven uit alle gebieden helpt om nieuwe, zinvolle en duurzame partnerschappen op te bouwen.’

Tour
  • Youngfield Golfmedia