Drawdrivers (3)

Verwen jij jezelf dit jaar met een nieuwe driver? Lees dan eerst deze uitgebreide test van de beste modellen van dit seizoen en check wat je nodig hebt: vergevingsgezind, weinig spin of draw. In dit derde deel de drawdrivers.
@media (max-width: 679px){#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bb1c3 img{#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bb1c3 img{#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bb1c3 img{#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bb1c3 img{#fig-61723168bb1c3 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Drawdrivers

Elk jaar weer trekken de grote producenten aan het begin van het seizoen de headcovers van hun nieuwe drivers. De techneuten en ontwerpers hebben nachten lang door gepuzzeld om nieuwe technologieën te introduceren en de marketingafdelingen discussieerde in ontelbare brainstorms over manieren om de wereld te overtuigen van de superioriteit van hun drivers. Het resultaat is duidelijk: we kunnen golfers anno 2021 qua drivers verdelen in de categorieën weinig spin, vergevingsgezind en draw. In dit derde deel de drawdrivers.

Drawdrivers
Op het eerste gezicht lijken drawdrivers zich te richten op de 80 procent van de golfers die last heeft van een slice, maar er zijn ook andere redenen om er een te proberen. Niet elke slicer heeft namelijk een gemiddelde tot langzame swingsnelheid. Als je swingsnelheid in de buurt van het gemiddelde zit, en je bal vaak in de rough eindigt, kan een drawdriver helpen om vaker de fairway te vinden. Heb je wat swingsnelheid verloren, dan kan een lichtere club niet alleen helpen om rechtere drives te slaan, maar ook om wat snelheid en afstand terug te winnen.

@media (max-width: 680px){#fig-61723168bba75 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bba75 img{#fig-61723168bba75 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723168bba75 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bba75 img{#fig-61723168bba75 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723168bba75 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bba75 img{#fig-61723168bba75 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
TaylorMade SIM2 Max-D

TaylorMade SIM2 Max-D
Prijs: € 529
Loft: 9º/10,5º/12º
Standaardshaft: Fujikura AirSpeeder 45
TaylorMade zegt: 'Dankzij de nieuwe constructie met aluminium, koolstoffiber en een 22 grams zoolgewicht is de Max D volgens TaylorMade 15 procent stabieler dan het origineel van vorig jaar. Dit is dus een van de drawdrivers met het hoogte MOI van 2021. De nieuwe, slechts 45 gram wegende AirSpeeder shaft past goed bij golfers met een gemiddelde tot lage swingsnelheid, die een driver meestal uit het rek pakken en aanschaffen. Sterkere spelers kunnen het clubhoofd combineren met een andere shaft.'
Golfers Magazine zegt: 'Al sinds de eerste M2 D-Type uit 2017 zijn we fan van de drawdrivers van TaylorMade. Een slim verfpatroon verbergt hoe het clubblad in de set-up een beetje gesloten staat. De Max-D is een serieuze optie voor elke slicer (met een shaftfitting) en niet alleen voor spelers met een lage swingsnelheid. Amateurs raken de bal zelden op de sweetspot en om de data goed te kunnen vergelijken, lieten we onze equipmenteditor Simon Daddow met de drawdrivers slaan. De Max-D was zijn op een na langste driver van dit jaar en in de baan was hij zeer betrouwbaar. De TaylorMade was rechter dan de Ping, die de neiging had om te veel draw te genereren – dat levert extra meters op, maar Simon eindigde te vaak links in de rough. Als je een nieuwe drawdriver zoekt, moet de SIM2 Max-D op je testlijst staan.'

@media (max-width: 680px){#fig-61723168bbc3f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbc3f img{#fig-61723168bbc3f img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723168bbc3f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbc3f img{#fig-61723168bbc3f img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723168bbc3f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbc3f img{#fig-61723168bbc3f img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Ping G425 SFT

Ping G425 SFT
Prijs: € 499
Loft: 10,5º
Standaardshaft: Ping Alta CB
Ping zegt: 'Dit is de ultieme 'slice-killer'. Dankzij 23 gram 'drawgewicht' kun je 10 meter meer draw produceren dan met de G410 SFT van vorig jaar en ruim 20 meter meer dan bij de nieuwe G425 Max. De counterbalanced stock shaft is geweldig voor veel golfers, maar als je extra swingsnelheid wilt hebben, moet je de slechts 40 gram wegende Ping Alta Distanza proberen.'
Golfers Magazine zegt: 'De laatste twee generaties is de SFT veranderd van een 'hou je slice onder controle-driver' tot echte 'slice-killer'. Ping biedt slicers maximale hulp, want ze weten dat de normale G425 Max met het zoolgewicht in de drawpositie de gemiddelde clubgolfer ook al aan een draw kan helpen. Daarmee wordt de SFT waarschijnlijk de meest extreme drawdriver van 2021. Het was ook de langste driver voor Simon, al waren de data wat vertekend door de enorme draws die hij produceerde. Het belangrijkste is dat de SFT precies doet wat Ping belooft: de rough aan de rechterkant uit het spel halen. Kun jij niet genoeg hulp krijgen om je slice te bestrijden, dan heb je vast geen problemen met het wat gesloten clubblad bij het adresseren en het luide geluid bij impact.'

@media (max-width: 680px){#fig-61723168bbd92 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbd92 img{#fig-61723168bbd92 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723168bbd92 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbd92 img{#fig-61723168bbd92 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723168bbd92 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbd92 img{#fig-61723168bbd92 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Callaway Epic Max

Callaway Epic 21 Max
Prijs: € 549
Loft: 9º/10,5º/12º
Standaardshaft: Project X Cypher 40, Project X Hzrdus Smoke IM10 50/60
Callaway zegt: 'Van de Epic 21-lijn is de Epic Max de driver voor de massa. Hij heeft de meeste drawcapaciteit, maar ook de hoogste balvlucht en het meeste vergevingsgezindheid. Een zeer veelzijdige driver dus. Met een zoolgewicht van 17 gram kan de balvlucht bijna 20 meter worden beïnvloed en omdat de Project X Cypher 40 een standaardshaft is, doet de Max het ook geweldig als lichtgewicht optie.'
Golfers Magazine zegt: 'De Epic 21 Max kwam je ook al tegen in de vergevingsgezinde categorie, maar dankzij het aanpasbare zoolgewicht, de mogelijkheid om te kiezen voor een upright lie-angle en de beschikbare shaftopties, is het ook een briljante drawdriver. De Max heeft een 'uitgerekt' clubhoofd, maar hij is veel mooier dan de Mavrik Max, Callaway's drawdriver van vorig seizoen. Opvallend is de keuze in het aantal shafts. Simon had de beste cijfers met de 40 gram wegende Project X Cypher, maar we vonden de juiste set-up pas nadat we de regular flex en light flex van de 50 grams Hzrdus hadden geprobeerd. Zo blijkt maar weer hoe belangrijk fitting is. Met Simon's swingsnelheid zijn de verschillen in carry kleiner, dus spelen persoonlijke voorkeuren – bijvoorbeeld hoe staat een driver achter de bal – een rol.'

@media (max-width: 680px){#fig-61723168bbeba img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbeba img{#fig-61723168bbeba img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723168bbeba img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbeba img{#fig-61723168bbeba img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723168bbeba img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bbeba img{#fig-61723168bbeba img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Honma T//World GS

Honma T//World GS
Prijs: € 599
Loft: 9,5º/10,5º/11,5º
Standaardshaft: Honma Speed Tuned
Honma zegt: 'GS staat voor 'Gain Speed' (win snelheid), wat meteen duidelijk maakt waar het bij de Honma om draait. Een zoolsleuf en een clubblad met verschillende diktes houden de balsnelheid op peil –vooral bij contact laag op het clubblad of op de teen, de plekken waar amateurs de bal vaak raken. Er zit negen gram gewicht in de hiel van de zool om extra stabiliteit en consistentie te bieden.'
Golfers Magazine zegt: 'De grote golfmerken hebben de afgelopen jaren het nodige geleerd van merken als Honma, die drawdrivers produceren die goed presteren in de handen van golfers met bescheiden swingsnelheden. Japanse golfers hebben over het algemeen lange, vloeiende swings en om snelheid te genereren en het clubblad haaks op het doel te krijgen, zijn drawdrivers hier traditioneel heel anders dan in Europa. Honma staat in de frontlinie wat betreft lichtgewicht equipment met een drawinstelling en de XP-1 van vorig seizoen presteerde geweldig. De nieuwe GS-lijn voor 2021 heeft een klassieke peervorm. De Speed Tuned shaft is zeer levendig, wat betekent dat je je slagen goed moet timen om er het maximale uit te halen. Als dat je lukt, is dit een vriendelijke driver voor redelijk consistente spelers die graag met een lichtgewicht club spelen.'

@media (max-width: 680px){#fig-61723168bc1b2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bc1b2 img{#fig-61723168bc1b2 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723168bc1b2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bc1b2 img{#fig-61723168bc1b2 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723168bc1b2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bc1b2 img{#fig-61723168bc1b2 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
PXG 0211

PXG 0211
Prijs: € 399
Loft: 9º/10,5º/12º
Standaardshaft: Aldila NV Green NXT, Mitsubishi Diamana S+
PXG zegt: 'De 0211 zit precies in tussen de laag spinnende 0811 en de exteem vergvingsgezinde XF Gen 2 van PXG. Dat betekent een geweldige mix van afstand en vergevingsgezindheid, waardoor de 0211 past bij een grote groep golfers. Vergis je niet: de lagere prijs betekent niet minder technologie. De 0211 heeft een nieuw clubblad van Ti 412 titanium en een hybride kroon van koolstoffiber en titanium om gewicht te besparen.'
Golfers Magazine zegt: 'Het lijkt er op dat PXG een meesterzet heeft gedaan door voor vierhonderd euro een driver in de markt te zetten. De 0211 is niet draw-bias zoals de andere drawdrivers in deze categorie, maar met een ruime keus aan shafts is het prima mogelijk een lichtgewicht club samen te stellen. De 0211 heeft bewust een groter clubblad – niet alleen om er vriendelijk en vergevingsgezind uit te zien, maar ook omdat het zwaartepunt automatisch lager komt te zitten ten opzichte van het midden van het clubblad, waardoor de bal makkelijk de lucht in gaat. De 0211 was de op twee na langste driver voor Simon, maar met zijn snelheid zijn de verschillen minimaal, dus morgen kan het omgekeerd zijn. Wat ons echt opviel is dat je de 0211 kan bestellen met shaftlengtes van 44 tot 46 inch, dus als je denkt dat een kortere shaft kan helpen bij het vinden van het midden van het clubblad (wat voor sommige golfers meer consistentie en lengte kan betekenen), dan helpt PXG je graag.

@media (max-width: 680px){#fig-61723168bc347 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bc347 img{#fig-61723168bc347 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723168bc347 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bc347 img{#fig-61723168bc347 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723168bc347 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723168bc347 img{#fig-61723168bc347 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Mizuno ST-X (links)

Mizuno ST-X
Prijs: € 499
Loft: 10,5º/12º
Standaardshaft: Project X Hzrdus Smoke Black 60/70, Fujikura Motore X F3 50/60/70, Project X Riptide CB 40/50/60
Mizuno zegt: 'De ST-X is geen traditionele drawdriver. Het clubhoofd is wat compacter en het clubblad wat hoger, waardoor longhitter en Mizuno-staff player Keith Mitchell dit model prefereert boven de Z.'
Golfers Magazine zegt: 'De ST-X breekt met het traditionele idee over drawdrivers en maakt de categorie interessant voor meer golfers dan ooit. Als je interesse hebt in een Mizuno-driver, dan moet je zowel de X als de Z proberen. De X heeft een iets mooier clubhoofd. Hij staat prachtig achter de bal en klinkt bij impact geweldig. Onze testsample was uitgerust met het lichtere zoolgewicht van vier gram en een indrukwekkende Even Flow Riptide counterbalanced shaft. En dat is precies het mooie van deze driver: je kunt 'm uitrusten voor heel veel verschillende spelers. En als je moeite hebt om snelheid te genereren, dan is de J-uitvoering (Japanse specificaties) een nuttige lichtgewicht optie. Ben je op zoek naar een nieuwe driver? Zet naast alle grote merken ook een model van Mizuno op je testlijst.'

Andere opties

Cobra F-Max Airspeed
Prijs: € 349
Golfers Magazine zegt: 'Cobra heeft zijn reputatie te danken aan de grote, vriendelijke en vergevingsgezinde drivers van de jaren '90 en is dit kunstje niet verleerd. Dankzij een lang, plat clubhoofd, een lichtgewicht shaft en een offset hosel gaat de bal met de F-Max als vanzelf de lucht in. Als je swingsnelheid rond de 80 mph ligt, moet je aan drivers als dit denken.'

Wilson Launch Pad
Prijs: € 300
Golfers Magazine zegt: 'De Launch Pad valt je slice meedogenloos aan, dankzij het ondiepe clubblad, de offset hosel, de upright lie-angle en ruim voldoende gewicht in de hiel. Ook de data laten zien dat dit een solide, lichtgewicht drawdriver is. Hij zal het best werken voor spelers met een gemiddelde tot lage swingsnelheid, en dan vooral diegene die op de kosten letten.'

Callaway Big Bertha B21
Prijs: € 499
Golfers Magazine zegt: 'Het idee is goed en de B21 ziet er bij het adresseren geweldig uit (we prefereren deze set-up boven een clubhoofd met veel offset), maar de kans is groot dat veel golfers zullen kiezen voor de Epic 21 Max, die met de geweldige, slechts 40 gram Project X Cypher shaft ook als lichtgewicht model kan worden uitgerust.'

Cobra King Radspeed XD
Prijs: € 479
Golfers Magazine zegt: 'Vergeleken met de nieuwe modellen van Ping, TaylorMade en Callaway ziet het langwerpige clubhoofd van de XD er snel uit. En bij het adresseren staat het clubblad totaal niet gesloten, zoals vroeger vaak het geval was. Goed gedaan. En dan is de XD ook nog goedkoper dan veel concurrenten en krijg je een gefreesd clubblad en Arccos sensoren in je grip. Dat is veel waar voor je geld.'

Laatste nieuws