Vergevingsgezinde drivers (1)

Verwen jij jezelf dit jaar met een nieuwe driver? Lees dan eerst deze uitgebreide test van de beste modellen van dit seizoen en check wat je nodig hebt: vergevingsgezind, weinig spin of draw. We beginnen met de vergevingsgezinde drivers.
@media (max-width: 679px){#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382865ae1 img{#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382865ae1 img{#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382865ae1 img{#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382865ae1 img{#fig-6172382865ae1 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Drivertest

Elk jaar weer trekken de grote producenten aan het begin van het seizoen de headcovers van hun nieuwe drivers. De techneuten en ontwerpers hebben nachten lang door gepuzzeld om nieuwe technologieën te introduceren en de marketingafdelingen discussieerde in ontelbare brainstorms over manieren om de wereld te overtuigen van de superioriteit van hun drivers. Het resultaat is duidelijk: we kunnen golfers anno 2021 qua drivers verdelen in de categorieën weinig spin, draw en vergevingsgezind. We beginnen met de laatste categorie.

Vergevingsgezinde drivers
Deze modellen vind je in de tas van de meeste amateurs. Ze zijn speciaal ontworpen voor golfers die de bal overal op het clubblad raken en een swingsnelheid tussen de 85 en 100 mijl per uur (137-161 km/u) hebben, met een gemiddelde van 93 mph (150 km/u). De clubhoofden zijn meestal wat langer van clubblad tot achterkant, met een 'uitgerekte' vorm. Het meeste gewicht zit achterin, wat de stabiliteit ten goede komt – een low spin-driver redt misschien een MOI van 8.000, terwijl een vergevingsgezind model tegen de 10.000 loopt. Je levert wellicht iets aan balsnelheid in, omdat de gewichtsverdeling meer spin genereert, maar ze slaan makkelijker.

@media (max-width: 680px){#fig-6172382866058 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866058 img{#fig-6172382866058 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6172382866058 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866058 img{#fig-6172382866058 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6172382866058 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866058 img{#fig-6172382866058 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Ping G425 Max

Ping G425 Max
Prijs: € 499
Loft: 9º/10,5º/12º
Standaardshaft: Ping Alta CB of Ping Tour
Ping zegt: 'De designers hebben alles wat er goed was aan de G410 Plus nog verder verbeterd. Een nieuw zoolgewicht van 26 gram (tien gram zwaarder dan bij het vorige model) zorgt voor 7 procent meer MOI en 20 procent meer draw (of 16 procent meer fade) dus als je gewend bent aan de SFT (Straight Flight), dan past nu de Max wellicht het best bij je swing.'
Golfers Magazine zegt: 'De data van onze testpro laten zien dat de G425 Max zeven meter minder ver vlieft dan de vergelijkbare Callaway Epic 21 Max. Maar er is meer dan afstand. Als je kijkt naar het verschil tussen de hoogste en laagste balsnelheid, zijn verste en kortste drives, en hoe de zijspin varieerde, dan lever je bij de G425 Max het minst in (6 meter verlies in lengte). Dat is zeer vergevingsgezind en consistent. Omdat het clubhoofd helemaal van titanium is (veel concurrenten kiezen voor een combinatie van titanium en koolstoffiber) klinkt de Ping luider dan de rest, maar het is niet vervelend. De G425 is ook nog een prachtige driver, wat dit een geweldige optie maakt voor golfers die alle mogelijke hulp willen, zonder dat ze veel willen inleveren op snelheid en power.'

@media (max-width: 680px){#fig-6172382866279 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866279 img{#fig-6172382866279 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6172382866279 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866279 img{#fig-6172382866279 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6172382866279 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866279 img{#fig-6172382866279 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Callaway Epic Max

Callaway Epic Max
Prijs: € 549
Loft: 9º/10,5º/12º
Standaardshaft: Project X Cypher 40, Project X Hzrdus Smoke IM10 50/60
Callaway zegt: 'Sinds de eerste Epic driver in 2016 verhoogt de Jailbreak-technologie de balsnelheid van Callaway-drivers. Bij de Epic 21 zijn de twee staven die zool en kroon met elkaar verbinden, vervangen door een Speed Frame, waardoor de bovenkant 20 procent lichter is geworden en er meer energie op de bal wordt overgedragen. De Max is het model voor de massa: je kunt er een draw mee stimuleren, de bal vliegt het hoogst en hij is het meest vergevingsgezind. En dankzij een zoolgewicht van 17 gram kun je de balvlucht bijna twintig meter beïnvloeden.'
Golfers Magazine zegt: 'Zet de Epic Max naast de Epic Speed en je ziet hoe verschillend de vormen zijn. We moeten de golfer nog ontmoeten die de Speed niet het mooist vindt, maar de Max biedt meer hulp om de fairway te vinden. Op de Epic speed na (wat geen traditionele vergevingsgezinde driver is) was de Max de langste driver voor onze testpro (samen met de Honma TR20). Hij combineert snelheid met afstand en vergevingsgezindheid. De Epic Max zal een groter publiek aanspreken dan de Mavrik Max van vorig jaar, die meer als een drawdriver in de markt werd gezet. Een grote diversiteit aan shafts, met verschillende flexprofielen en gewichtn (waaronder een inch kortere Hzrdus) kan inconsistente golfers helpen om vaker het midden van het clubblad te vinden.'

@media (max-width: 680px){#fig-6172382866470 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866470 img{#fig-6172382866470 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6172382866470 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866470 img{#fig-6172382866470 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6172382866470 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866470 img{#fig-6172382866470 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
TaylorMade Sim2 Max (links)

TaylorMade SIM2 Max
Prijs: € 529
Loft: 9º/10,5º/12º
Standaardshaft: Fujikura Ventus Blue 50, Mitsubishi Kuro Kage Silver 60
TaylorMade zegt: 'Net als Formule 1-teams hun auto elk jaar veranderen, om er elk grammetje prestatie uit te persen, heeft TaylorMade de SIM2 helemaal uit elkaar gehaald en op een nieuwe manier geconstrueerd. De hele familie biedt extra vergevingsgezindheid door een aluminium ring te combineren met een zool en kroon van koolstoffiber en een 24 grams zoolgewicht. De SIM2 heeft een 5 procent groter clubblad (wat meer vertrouwen en extra flexibiliteit biedt) en 3 procent meer stabiliteit (MOI) dan zijn voorganger.'
Golfers Magazine zegt: 'De meeste golfers krijgen de binnenkant van een driver nooit te zien, maar onze testpro was zeer onder de indruk van een demo SIM2 zonder bovenkant. De interne technologie is ongelofelijk', zei hij. De nieuwe aluminium ring is machinaal gefreesd en dankzij de constructiemethode zit er geen grammetje op de verkeerde plaats. Een paar jaar geleden was het nog niet mogelijk om zo gedetailleerd te werken en niet bij elk merk is er zo veel oog voor detail. Wat betekent dit qua data? De SIM2 Max zat qua carry slechts een paar meter (dat is minder dan 1 procent) achter de Callaway Epic Max (onze langste vergevingsgezinde driver) en dat kan een dag later precies omgekeerd zijn. In vergelijking met de rest zat de SIM2 Max voor de Titleist, Ping en Cobra, wat allemaal geduchte concurrenten zijn.'

@media (max-width: 680px){#fig-6172382866624 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866624 img{#fig-6172382866624 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6172382866624 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866624 img{#fig-6172382866624 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6172382866624 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866624 img{#fig-6172382866624 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Mizuno ST-Z (rechts)

Mizuno ST-Z
Prijs: € 499
Loft: 9,5º/10,5º
Standaardshaft: Poject X Hzrdus Smoke Black 60/70, Fujikura Motore XF3 50/60/70, Project X Riptide CB 40/50/60
Mizuno zegt: 'De ST-Z combineert veel stabiliteit met zeer lage spin, wat een goede keus is als je rechte 'bommen' wilt slaan. Het moderne, brede clubhoofd heeft bij het adresseren een heel neutrale look. Een nieuw zoolpaneel van koolstoffiber en een clubblad van SAT2041 titanium zorgen voor een solide geluid, wat een verzoek was van de tourspelers.'
Golfers Magazine zegt: 'Mizuno is de laatste jaren lekker bezig met zijn drivers. De ST180 en ST190 waren snel en krachtig en de ST200 van vorig jaar combineerde afstand met behoorlijk wat vergevingsgezindheid. De ST-Z springt er echt uit, want de cijfers voor snelheid en afstand (248 meter, acht meter korter dan onze langste vergevingsgezinde driver) worden bereikt met een shaft van 45 inch, wat 0,75 inch (1,9 centimeter) korter is dan bij de concurrentie. En als je kijkt naar de drop off-data (als je de sweetspot mist), dan zie je dat die kortere shaft een positief effect heeft op de consistentie. De ST-Z was derde wat betreft op peil houden van de carry-afstand, tweede bij het beschermen van de balsnelheid en overtuigend eerste bij het beperken van spinverschillen.'

@media (max-width: 680px){#fig-61723828667d0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723828667d0 img{#fig-61723828667d0 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61723828667d0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723828667d0 img{#fig-61723828667d0 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61723828667d0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61723828667d0 img{#fig-61723828667d0 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
PXG 0811 X

PXG 0811 X+ Proto
Prijs: € 499
Loft: 10,5º
Standaardshaft: Aldila NV Orange, Poject X EvenFlow Riptide CB, Mitsubishi Diamana S+
PXG zegt: 'De Proto is beschikbaar in twee verschillende set-ups. De X+ werkt het best bij een opwaartse invalshoek van het clubblad en combineert een in het midden geplaatst zwaartepunt met gemiddelde spin. De X is bedoeld voor een neerwaartse invalshoek en heeft een laag zwaartepunt met weinig spin. Met vier gewichtspoorten in de zool kun je de balvlucht beïnvloeden (hoog/laag en fade/draw).'
Golfers Magazine zegt: 'Het is nieuw dat we het hebben over drivermodellen die goed passen bij een bepaalde invalshoek, maar het is eigenlijk heel logisch. Het idee verklaart voor een groot deel waarom sommige golfers juist extra spin creëren met een low spin-driver. Het heeft PXG een tijdje gekost om zijn draai te vinden in de driverwereld (die is gecompliceerder dan de ijzermarkt), maar in 2021 slaan ze de spijker op de kop. De 0811 X+ ziet er niet alleen geweldig uit, hij presteerde ook voor onze testpro. Met het zwaarste zoolgewicht (12,5 gram) in de achterste poort (de meest vergevingsgezinde positie) zat de driver maar een meter achter onze langste traditionele driver, terwijl hij goed voelde en vergevingsgezind was. Niet overtuigd? Dankzij de zoolgewichten van 2,5 tot 20 gram kun je kiezen voor shafts van 44 tot 46 inch.'

@media (max-width: 680px){#fig-6172382866979 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866979 img{#fig-6172382866979 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6172382866979 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866979 img{#fig-6172382866979 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6172382866979 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6172382866979 img{#fig-6172382866979 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Callaway Epic Speed (links)

Callaway Epic 21 Speed
Prijs: € 549
Loft: 9,5º/10,5º/12º
Standaardshaft: Project X Cypher 40, Project X Hzrdus Smoke IM10 50/60, Mitsubishi MMT 60/70
Callaway zegt: 'Dankzij de Mavrik-achtige zool is de Speed de snelste van de drie Epic-drivers (volgens Callaway 0,8 tot 1,5 mph sneller). Hij heeft een bescheiden drawinstelling en een voorin geplaatst zwaartepunt (net als de Mavrik), maar nu krijg je meer stabiliteit (MOI) dankzij een grote kroon van koolstofcomposiet en een nieuwe teen. Je krijg dezelfde spin als bij de Mavrik, maar dan met een hogere balvlucht.'
Golfers Magazine zegt: 'Minder vergevingsgezindheid maar meer accuratesse is een lastig concept om te begrijpen, maar dat was het marketingverhaal van de Mavrik. De Epic Speed volgt hetzelfde principe. Hij is ontworpen om ver mee te slaan, terwijl de verspreiding in toom wordt gehouden door het controleren van de spin dankzij het door een AI-computer ontwikkelde clubblad. Sommigen zullen zeggen dat de Speed door zijn naar voren geplaatste zwaartepunt niet in de vergevingsgezinde categorie hoort, maar hij past ook niet in de lage spin- of draw-groep. Oké, het is geen traditionele vergevingsgezinde driver – als je de bal overal op het clubblad raakt, kun je beter de Epic Max nemen – maar als je redelijk consistent bent, is de Speed snel en lang. En als je de sweetspot mist, valt de schade nog erg mee.'

Andere opties

Honma TR20
Prijs: € 699
Golfers Magazine zegt: 'Met drie zoolgewichten zou je kunnen zeggen dat dit model ook past in de categorieën voor lage spin en draw. Maar de vergevingsgezinde set-up van de TR20 (met het meeste gewicht achterin) presteerde zo goed dat hij een plaatstje veroverde bij de langste en meest vergevingsgezinde van 2021. In andere jaren was dat goed geweest voor het podium, maar dit seizoen is de competitie uitzonderlijk sterk en het prijskaartje van de Honma wel heel fors.'

PXG 0211
Prijs: € 399
Golfers Magazine zegt: 'Nee, de prijs is geen typefout, dit is de meest betaalbare PXG-driver van 2021. Hij zit in tussen de 0811X (een van de minst spinnende drivers op de markt) en de 0811 XF (een van de meest stabiele drivers), dus de doelgroep is groot. Hij is niet het langst of meest vergevingsgezind, maar hij staat prachtig achter de bal het clubblad oogt groter dan bij de concurrentie, wat vertrouwen geeft. En dan dus ook nog die prijs...'

Srixon ZX5
Prijs: € 499
Golfers Magazine zegt: 'Srixon maak de laatste jaren geweldige drivers, maar ze hebben nog geen substantieel marktaandeel kunnen veroveren. We zouden graag zeggen dat de ZX5 dat gaat veranderen, maar dat is – zeker omdat de prijs bijna honderd euro omhoog is gekropen – niet realistisch. Jammer, want dit is een geweldige club. Hij ziet er prachtig uit en wordt geleverd met een Evenflow Riptide shaft die iets meer spint en de bal hoog lanceert – daar kunnen veel golfers van profiteren.'

Ben Hogan GS53 Max
Prijs: € 350
Golfers Magazine zegt: 'De gesmede en gelaste constructie van titanium is niet supermodern (zoals de gegoten modellen van de marktleiders), maar omdat de prestatieverschillen bij gemiddelde swingsnelheden kleiner worden (voor onze pro zat de GS53 zes meter onder de langste) is het een solide optie. We zijn vooral fan van de vele shaftopties, die lopen van lichter met een hogere balvlucht tot zwaarder met een strakkere balvlucht – die keuzemogelijkheid is noodzakelijk als je online verkoopt.'

Wilson D9
Prijs: € 355
Golfers Magazine zegt: 'Het doel van de D9 was een driver op de Tour krijgen en vervolgens werd hij 'teruggeschroefd' om 'm geschikt te maken voor amateurs. Dat is een heel andere benadering dan bij de D7. Het clubhoofd gaat van 280 naar 310 gram en ook de shaft is zwaarder, waarmee hij meer als een players-driver voelt. Hij presteert het best bij een neutrale of iets opwaartse invalshoek en minder bij de enigszins neerwaartse swing van onze testpro.'

Titleist TSi2
Prijs: € 599
Golfers Magazine zegt: 'Titleist heeft een geweldige naam onder goede golfers, waardoor hun meer vergevingsgezinde ijzers en drivers niet altijd het krediet krijgen dat ze verdienen. De TSi2 is qua afstand net zo'n goede driver als de leidende modellen van 2021, al zijn de drop off-cijfers (bij slecht balcontact) wat betreft balsnelheid, spin en carry wat hoger dan bij veel anderen. En het prijskaartje is fors.'

Cobra King Radspeed XB
Prijs: € 479
Golfers Magazine zegt: 'Cobra zegt dat het zoolgewicht van 24 gram de XB een van de meest vergevingsgezinde drivers van 2021 maakt en dit zal beslist het best verkopende model uit de nieuwe Radspeed-lijn worden. Volgens onze data is hij niet de snelste, langste of makkelijkste, maar het is een zeer solide driver waarbij je heel veel waar voor je geld krijgt.'

Laatste nieuws