Lidmaatschap van de toekomst

Het is druk op Golfcentrum Noordwijk, vlakbij de N206, de weg van Wassenaar naar Haarlem. Druk op de drivingrange en druk op de 9-holes par-3 baan die een van de leukste van ons land is.

Golfcentrum Noordwijk

Ook hier heeft de groeiende belangstelling voor golf – zie het stuk ‘Meer golfers, maar hoe houd je ze vast? – voor meer spelers gezorgd. Beginners en ‘gevorderden’.
Maar blijven ze ook?
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Het is een cliché in de zakenwereld, dat in ieder geval in golf de houdbaarheidsdatum nog niet heeft overschreden.
Eigenaar / directeur Marcel Menger van Golfcentrum Noordwijk heeft sowieso nooit afgewacht of golfers de weg naar zijn centrum wel zouden kunnen vinden. Een paar jaar geleden al benaderde hij golfers om hen iets aan te bieden om de sport in het algemeen en die op Golfcentrum Noordwijk in het bijzonder leuker en interessanter te maken.
‘Het ging om gelijkgestemden die je op een vaste dag, op een vast tijdstip in groepsverband liet spelen en oefenen’, zegt Marcel Menger.
Ook hij zocht verder naar manieren om meer en ook jongere spelers te trekken, ook al omdat de gemiddelde leeftijd op Golfcentrum Noordwijk rond de 69 jaar lag.

‘Toen de NGF liet weten samen met MIcompany een hoogwaardig onderzoek naar de mogelijkheden van fair pricing te gaan uitvoeren, ben ik daar op ingegaan’, zegt Menger. ‘Je kunt wel zelf wat uitproberen, maar dit bedrijf is een specialist. Het was een hoogwaardig onderzoek onder tienduizenden golfers, waaronder ruim tweehonderd van Golfcentrum Noordwijk. Deelnemende clubs kregen en krijgen veel data.’
De NGF bood vervolgens vijf clubs aan om hen samen met MIcompany intensief te gaan begeleiden op hun weg naar fair pricing, ofwel speel- en lidmaatschapspakketten op maat die voor tal van doelgroepen interessant zijn. Golfcentrum Noordwijk is een van die vijf.
Het one size fits all werkte in de tijd dat er schaarste was. Schaarste aan lidmaatschappen wel te verstaan. Mensen die niet speelden en niet van plan waren om dat op korte termijn te gaan doen, werden her en der – vooral in de Randstad – toch maar alvast lid.
In golf zijn er de veelspelers en de leden die niet of nauwelijks de baan in gaan – met van alles daar tussenin. Vooral de laatste groep kun je als ‘exposed’ beschouwen: ze twijfelen of ze voor veel geld nog wel lid moeten blijven.
Het onderzoek van MIcompany en de NGF leverde voor Golfcentrum Noordwijk een gebalanceerd pakket op.
‘Nogmaals’, zegt Marcel Menger. ‘Je kunt dat niet even bepalen. Dit is een specialisatie, uitgevoerd door econometristen. Mensen die weten wat wel en wat niet werkt.’
Golfcentrum Noordwijk heeft nu vier opties voor een jaarkaart, inclusief onbeperkt gebruik van de drivingrange op alle dagen en tijden.

‘Het is een eerlijkere tarifering’, aldus Menger. ‘Ja, de veelspelers betalen meer, maar ik merk dat het de meesten dat ook reëel vinden. De drukte kan ik nu beter verdelen en het levert een gezonde exploitatie op.’
De pakketten zijn in die zin gevarieerd dat je het aantal rondjes dat je wenst te spelen én de tijdstippen kunt kiezen: alle dagen, weekdagen tot 16.00 uur en weekdagen na 16.00 uur plus de weekenden.
De duurste jaarkaart kost 650 euro en daarvoor krijg je meer dan tachtig rondjes. Het goedkoopste pakket gaat uit van 32 rondjes per jaar na 16.00 uur en in de weekenden. De prijs bedraagt 338 euro.
De looptijd van een jaarkaart is ook echt een jaar – in principe van maart tot maart. Een upgrade is mogelijk. Een stap omlaag kan pas na twaalf maanden.
‘Voor iedereen is er iets te kiezen’, zegt Menger. ‘En wel op een manier dat de exploitatie gezond is.’
En zo is de eigenaar tevreden en heeft de klant iets waar hij of zij blij mee is. En dat verkleint weer de kans dat golfers (vroegtijdig) afhaken. Want momenteel is dat nog steeds het grootste probleem in golf.
Lees ook: Meer golfers, maar hoe houd je ze vast?

Clubs & amateurs
  • Golfcentrum Noordwijk